Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Domän stulen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-12-04, 18:20 #21
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Synd att det skall behöva vara så.

Själv grämer jag mig fortfarande att jag torska England.nu efter att ha betalt på loopia. Inte så konstigt att någon var sugen på den iof.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-04, 18:36 #22
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
Brickshop Brickshop är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
Om jag var ombud och någon skickade ett mail att han vill regga en snapback på google.com (vi säger att den har blivit ledig) så skulle jag själv reggat den och sagt att någon annan redan bokat den. Det finns RIKTIGT värdefulla namn ute som vem som helst kan regga. Ombuden om några lär veta att dessa är värde mer än den kostnaden dem får för att regga dessa åt en. Varför inte själva ta namnen?
Jag bokade 10 snapbacks på en massa namn. konstigt att Loopia fick ett antal. Dem har väl inte ens snapback?

Fiffel. namn som jag vill ha den 10 dec ==>> paris.se
Du får 500 kr om du reggar den åt mig

Sen om man lyckas få några riktiga bombpremiumnamn kan man undra hur ombuden tänkte? vissa av mina namn är värda 5 nollor Jag ska skicka en blomma
till dem sen.

Avslutningsvis så är business ingen välgörenhet.
Brickshop är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-04, 19:59 #23
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Citat:
Originally posted by Danski@Dec 4 2006, 14:28
Jag beställde en domän den 30 november hos Loopia som bygger på information som endast ett fåtal människor kan ta del av. Om man däremot ser domännamnet kan i stort sett alla lätt räkna ut att vad det är och att den kommer bli mycket värdefull.

Jag betalde denna först igår (3 december) då i stort sätt ingen annan kan känna till namnet och kände därför ingen brådska. Idag till min förskräckelse ser jag att jag inte fått den och har bara mig själv att skylla. Någon annan köpte den under gårdagen och jag börjar fundera lite på om det är ren slump egentligen då jag sett det hända innan.

Några whoissidor och loopia kan ha sett att jag gjort sökningar på detta domännamn. Man börjar fundera på om det finns någon som sitter och granskar sökningar (beställningar?) för att ta bra domäner.

Denna domän är såklart redan borta och ska försöka köpa loss den med förhoppning om att killen inte inser dess värde. Men i framtiden bör man kanske tänka över vilka sidor man gör sökningar på? Var vågar man kolla om domäner är lediga, var vågar man göra whois?

Är jag paranoid efter att haft oturen med sånt här ett par gånger eller vad anser ni?
Min man har råkat ut för samma sak.

Inte hos Loopia men däremot hos Webb10 så det kan alltså röra sig om slumpe..
MST2005 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-04, 20:34 #24
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Vi har med råkat ut för det, att någon kund har beställt en domän så har någon annan hunnit registera innan kunden har betalat.

Och det har varit riktig dåliga domäner, alltså domäner utan större värde i grunden.

Samt kontroll görs första vägen genom connect till olika TLD whois servrar.

Skulle inte förvåna mig om anstälda som driftar dom olika TLD loggar alla sökningar och säljer.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-05, 00:55 #25
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by patrikweb@Dec 4 2006, 21:34
Vi har med råkat ut för det, att någon kund har beställt en domän så har någon annan hunnit registera innan kunden har betalat.
Och det har varit riktig dåliga domäner, alltså domäner utan större värde i grunden.
Samt kontroll görs första vägen genom connect till olika TLD whois servrar.
Skulle inte förvåna mig om anstälda som driftar dom olika TLD loggar alla sökningar och säljer.
Ibland handlar det om tasting. Så har Danski riktig, riktig, riktig tur så kan han regga den om fyra-fem dagar. Men det förutsätter givetvis att han inte sprider namnet vind för våg så att det ger en massa lovande trafik...
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-05, 01:00 #26
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by patrikweb@Dec 4 2006, 21:34
Egentligen en anledning att förbjuda ångerdagar på domäner. Ok kanske 4 timmar max vore ok för att kunna backa på stavfel, men 4-5 dagar? Som det är nu kan loggarna läggas ut online mot en registrar som automagiskt reggar alla sökningar som inte leder till beställning inom låt oss säga 10 minuter (för misstänkt annars) och sedan tastar domänerna i 4,9 dagar...
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-05, 10:12 #27
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

autosvar - jag tycker att du ser problemet med tasting från fel håll

- Jag anser att en ICANN-registrerarer ska ha möjlighet att ångra en beställning och ja, kanske i 5 dagar.
Men för att sätta käppar i hjulet för de registrarer som använder add/drop-scheman och sniffar whoisuppslag etc och inte minst Pool.com som erbjuder detta till allmänheten -
Ja..det finns ju bara en sak för ICANN/Verisign att göra - låt registrarerna ångra registreringen men låt det kosta en 25-50 cent per domän !

Då skulle tasting dö över en dag !
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-05, 11:50 #28
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Emil_P Emil_P är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Originally posted by jokkoapa@Dec 5 2006, 11:12
Ja..det finns ju bara en sak för ICANN/Verisign att göra - låt registrarerna ångra registreringen men låt det kosta en 25-50 cent per domän !

Du verkar inte riktigt förstå vilka pengar som omsätts på detta sätt. 25-50 cent per domän gör ju bara att nybörjare och amatörer lämnar arenan. :lol:
Emil_P är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-05, 11:58 #29
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by jokkoapa@Dec 5 2006, 11:12

- Jag anser att en ICANN-registrerarer ska ha möjlighet att ångra en beställning och ja, kanske i 5 dagar.
Varför då? För *en* felstavad domän handlar det om så pass små pengar att de som inte lyckas stava rätt vid en beställning gott kan stå sitt kast. Registrars har ju inga problem att ställa det kravet på sina kunder (hur många erbjuder slutkunder att häva köp om de varit packade vid beställning?).

Möjligheten att häva köpa öppnar bara för abuse, det må ha haft ett syfte när network solutions hade ensamrätt och en domän kostade $120 - men knappast nu.
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-12-05, 12:36 #30
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MissDomain
Citat:
Ursprungligen postat av jokkoapa

Du verkar inte riktigt förstå vilka pengar som omsätts på detta sätt. 25-50 cent per domän gör ju bara att nybörjare och amatörer lämnar arenan. :lol:
MissDomain - Jaha det var ju roligt..ehh
Nej jag VET inte hur mycket pengar som omsätts - vet du ?

Men det behövs väl ingen hjärnkirurgi för att gissa sig till att om en domän kostar 18-36 dollar per år att hålla i scheman så blir det fort ointressant med scheman när det blir billagare att registrera "fast" dem under ett år. När då registrarerna även får ett par månader "gratis" i redemptionperiod.

Om Registrarer med add/drop-scheman behöver betala 50 cent per 5 dagar = 3 dollar per månad ~ 36 dollar per år. Tar du exempelvis Belgiumdomains/Capitoldomains/Domaindoorman som konstant håller 2,5 miljoner .com-adresser.
För detta betalar dom idag ingenting.
Men med 50 cent per domän per 5:e dag skulle de behöva betala 1,25 miljoner dollar var 5:e dag eller 90 miljoner dollar om året. En simpel fråga från min naiva syn att se på domäner och ekonomi - Om du hade 2,5 miljoner domäner - skulle du välja att betala 36 dollar istället för 4 dollar per år ? Jag tror inte att mitt exempel räknas som vare sig nybörjare eller amatör..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017