FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det som man skall tänka på är att skicka det som produktkod 26, då körs paketet ut till mottagaren och ställs utanför dörren om ingen är hemma. Då riskerar inte paketet att bli liggande på nåt utlämningsställe. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Byte själv från Schenker till Posten för 1,5 månad och jag får fortfarande tillbaka returpaket som har legat på någon terminal uppe i norrland i 5-6 månader utan att ha blivit levererade. Jag kan verkligen inte rekommendera Schenker, dom är sämre på allting förutom priset då om man jämför med Posten, men då 10-15% av paketen man skickar aldrig blir levererad till kunden så är inte den där prisskillnaden så stor längre... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
I övrigt så finns det inga vettiga alternativ till Posten när de handlar om de viktklasserna som du skickar i. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Medlem
|
Verkar vara väldigt negativa omdömen om Schenker i allmänhet... tyvärr inte alltid sanna..
"Vad jag vet.. bla bla." "..skulle absolut inte.." etc.. Vi använder oss av Schenker, Schenker Privpak och Posten, och jag får nog säga att jag föredrar Schenker Privpak till privatkunder. Kan tilläggas att Schenker Privpak och Schenker är två olika företag. Leveranstiden är dock i genomsnitt 1 dag längre med Privpak än med Posten och vi har väldigt låg felhanteringsprocent med båda företagen. Privpak har runt 1400 utlämningsställen, men har inte fått klagomål på den biten(än). Våra paket till privatpersoner väger allt från 300gr upp till 80kg, och på paket över 3kg har vi fått mycket lägre priser med Privpak än med posten. Vi erbjuder båda alternativen, och i 94-95% av fallen väljer kunderna det lägre priset och en dags längre leveranstid. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Schenker privpak tar alltså cirka 4 arbetsdagar, postpaketen tar ju tre dagar?
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det tar 1 dag att flytta kollit från A till B med posten. Sedan tar det ytterligare 1 dag att skicka ut avin om inte avsändaren beställt e-avisering. Det går dock alldelles utmärkt att hämta ut försändelsen utan avin 1 dag är inte 3... /Henrik |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vet inte om det är lösning. Men vi kränger en del datorhårdvara på nätet, vi försöker alltid skicka grejerna direkt från leverantören. Enda nackdelen är att man inte kan ta betalt med postförskott, men det vill man ändå inte.
Fördelen är att leverantören har oftast bättre avtal med posten än vad du kan få, och man slipper hantera godset, utan kan leverar direkt till kund |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Bumpar igen, detta kanske betyder att DHL äntligen fixar till sitt distnät i sverige:
DHL i Sverige erbjuder internationell paketservice för privatpersoner Kunder kan hämta och lämna DHL-paket på över 1 000 in- och utlämningsställen Stockholm, 24 september 2007. I november går startskottet för DHLs offensiv mot ett helt nytt område – privatmarknaden. Konkurrenskraftiga priser i kombination med snabba leveranser ska få svenskar att skicka sina paket med DHL. I ett första skede täcker erbjudandet Sverige, men redan nästa år kan svenskarna skicka paket över hela världen via DHL. Fram till nu har DHL Express i Sverige fokuserat på företagsmarknaden. Men nu bryter bolaget ny mark och ger sig in på privatmarknaden. Framgångsreceptet bygger på en helt ny affärsmodell. – Kunderna ska få betala för paketservice utefter volym, inte dess vikt. Det är ett modernt och logiskt sätt att tänka kring transporter. Vi har för avsikt att erbjuda fasta priser för paket i olika storlekar, säger Ulf Gejhammar, försäljnings- och marknadsdirektör på DHL Express. Initialt omfattas över 1 000 in- och utlämningsställen i Sverige. Förutom att DHL har tecknat en mängd avtal med lokala handlare inom olika branscher har man även upprättat ett samarbetsavtal med en rikstäckande franchisekedja inom servicehandel. Men det är bara början. – Tillgängligheten till SERVICEPOINT för privatpersoner och för DHL:s redan befintliga 50 000 företagskunder kommer att vara utomordentlig. Framöver blir det lika vanligt med en skylt som kommunicerar SERVICEPOINT som att se en gulröd DHL-bil, säger Ulf Gejhammar. Förutom en ny affärsmodell ska snabb leverans i kombination med hög säkerhet få kunderna att välja DHL. För detta ändamål har DHL ett utbrett nätverk av lokala åkerier, ett effektivt globalt flygnätverk samt robusta kartonger. Förpackningarna är specialutvecklade för att vara extra stöttåliga och för att kunna nå optimal fyllnadsgrad i lastbilarna. Genom ett sådant upplägg skapar DHL optimala förutsättningar för att godset ska komma fram i oskadat skick redan nästa dag. Dessutom ger den höga fyllnadsgraden två viktiga effekter. Dels kan DHL minska sina koldioxidutsläpp genom att samordna godset med mindre körningar som följd, dels kan DHL, som har världens största och mest utbredda paketnätverk som når mer än 220 länder och territorier, erbjuda konkurrenskraftiga priser. Sedan tidigare finns konceptet med SERVICEPOINT i bland annat Tyskland, Spanien, Storbritannien, Italien och Benelux-länderna. Redan under 2008 räknar DHL med att kunna erbjuda svenskarna transporter över hela världen. Konceptet är starkt efterfrågat av befintliga kunder, men också av privatpersoner som har behov av att på ett enkelt och snabbt sätt kunna skicka paket till släktingar och vänner över hela världen. Bland näringsidkare är det fler som vill kunna transportera sina varor direkt ut till konsumenter. Ett bra exempel på sådana näringsidkare är e-handelsföretag. – En tröskel för den internationella distanshandeln har varit att det har saknats riktigt bra transportlösningar. Genom vårt erbjudande om SERVICEPOINT kan en entreprenör sätta upp en webb-butik och exempelvis erbjuda hela världen skräddarsydda kostymer från Thailand, säger Ulf Gejhammar. En undersökning från Handelns Utredningsinstitut, HUI, visar att e-handeln steg med mer än 20 procent under det andra kvartalet i år. Det finns inga tecken på att denna utveckling håller på att mattas av. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu är DHL Servicepoint igång.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|