Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Community - prissätning

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-19, 17:40 #21
ChristofferJs avatar
ChristofferJ ChristofferJ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 209
ChristofferJ ChristofferJ är inte uppkopplad
Medlem
ChristofferJs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 209
Nu är det väll tal om utvecklingen av ett community, och då alltså värdet av teknik och design.
ChristofferJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-19, 17:48 #22
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
Tänk på att med ajax-teknik så snurrar timmarna iväg väldigt fort jämfört med traditionella lösningar - särskilt som ni bör se till att sidan funkar även utan javascript (fallback). Sedan bör ni ju även räkna in testning, rättning och ändringar i er timspec. 470 låter väl rätt principiellt vettigt för att hinna koda ett community "off the ground" om ni vill ligga i framkant, men tro inte att det är "väl" tilltaget för ett projekt av den magnituden.

Att skriva användarbaserat kod är mycket jobb, hur väl insatta är ni tex i säkerhet, XSS och SQL injections? Kan ni inte det så bör ni börja med att lägga ett par dagar på att researcha de ämnena bara.

Dokumentation och revisionshantering? Har ni erfarenhet av sådant? Annars går det direkt ett par timmar på att lära sig detta - det går inte att koda ett såhär stort projekt med flera teammembers utan revisionshantering effektivt.

Etcetc..

Jag håller med dig till fullo om att koda själv är bättre än att installera nån annans gamla skräpkod. De communities jag har sett till "salu" är riktigt ruggiga och helst vill man bara skaffa en lång pinne att putta dem till soptunnan med.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-19, 23:29 #23
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Andra har varit inne på det, men det finns i ärlighetens bara tre sätt att sätta priset.

1. Du tar uppskattad tid*timpris (plus viss marginal om det är fastprisprojekt).
2. Du tar den tid det skulle ta någon annan att göra exakt det du tänkt, men som inte har någon gammal kod alls att använda. Lite rabatt för att du kan återanvända kod samt multiplicerar med timpriset.
3. Du prisar in dig och utgår från alternativ ett eller två och anger ett lägre pris bara för att få jobbet.

Alternativ 1 är i mina ögon det enda riktiga (eller vill du inte göras vinst på uppdraget - då väljer du trean) eftersom det ger kunden ett rättvist pris, dvs kunden betalar för den tid du lägger ner på hans projekt oavsett om du bara återanvänder kod eller inte. Om du har en masssa kod du kan använda kommer du i långa loppet tjäna massor av pengar eftersom du får massor av uppdrag eftersom du gör en massa saker snabbt (och därmed bli billigast). Man behöver inte mjölkja kunder på vartenda öre varje gång. Man kan vara lite mer långsiktig än så... ta betalt för nedlagt arbete och om kunden vägrar förstå vinsten han gör med er lösning och väljer någon billigare så låt han göra det. Chansen är stor att han komemr tilbaka när det projektet går åt helvete och ber er göra om allt på ett bättre sätt. Har varit med i sådana projekt...

Edit: Jag läste att de inte vill äga koden. ja det kan sänka priset något, men grundtesen bör ju fortafarden vara att timpris * timmar gäller. Om sedan timpris är branchens "praxis" eller break-even (för att ni äger koden och vill sälja den vidare) är ju upp till er. Hur mycket vinst eller förlust vill ni göra givet att det tar 470 timmar. Och vid fastpris, hur stor marginal fläskar ni på?
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-20, 09:21 #24
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Ett så här stort uppdrag är inte avslutat vid leverans. Underhåll, utveckling, nya funktioner med mera kommer att fortsätta under åratal framöver. Det kan till och med bli mer på sikt än själva grundutvecklingen.
Sådana saker är viktiga att ha med, både för beställare och leverantör. Någon slags service-avtal som innebär en viss insats och ett visst pris mot att ni ser till att hålla kompetensen kvar i din organisation och gör vissa saker återkommande.
Ni och kunden slipper göra nya upphandlingar rörande småsaker hela tiden.
Ett alternativ är ni får någonslags löpande-räkning på uppdateringar som kan bli väldigt omfattande och svårt att hantera i kundens budget.
Presentera det som ett slags sido-avtal för kunden så att han inte glömmer bort att budgetera för underhåll och utveckling.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-20, 13:00 #25
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
470 timmar låter inte som speciellt mycket, men kan nog räcka till en grund. StarCommunity tror jag tar från ca 500 000 kr för ett community i den billigare klassen.

Modell bilder [.] se har tagit ruggigt måga fler timmar än 470. Det kan kanske tyckas vara mycket, men det är mycket runt omkring som inte syns på utsidan.
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-20, 13:34 #26
thorsells avatar
thorsell thorsell är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 295
thorsell thorsell är inte uppkopplad
Medlem
thorsells avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 295
Citat:
Originally posted by Micke04@Oct 20 2006, 13:00
470 timmar låter inte som speciellt mycket, men kan nog räcka till en grund. StarCommunity tror jag tar från ca 500 000 kr för ett community i den billigare klassen.
Modell bilder [.] se har tagit ruggigt måga fler timmar än 470. Det kan kanske tyckas vara mycket, men det är mycket runt omkring som inte syns på utsidan.
Håller med fullständigt.. tidsaspekten kan i mitt fall räknas i år, eftersom varje gång man byter design tex. så passar man på att uppdatera mycket annat vilket gör att det kan ta mycket lång tid. 470 timmar låter väldigt lågt, även om det ska göras en version bara. Testning, säkerhet & dylikt tar även tid det med, om man inte gjort detta innan, och tänker på sql-injections mm, samt att det ska fungera i alla olika sorters webbläsare..
thorsell är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-20, 14:03 #27
Kaktuss avatar
Kaktus Kaktus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 49
Kaktus Kaktus är inte uppkopplad
Nykomling
Kaktuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 49
Citat:
Originally posted by grazzy@Oct 19 2006, 17:48
Tänk på att med ajax-teknik så snurrar timmarna iväg väldigt fort jämfört med traditionella lösningar - särskilt som ni bör se till att sidan funkar även utan javascript (fallback). Sedan bör ni ju även räkna in testning, rättning och ändringar i er timspec. 470 låter väl rätt principiellt vettigt för att hinna koda ett community "off the ground" om ni vill ligga i framkant, men tro inte att det är "väl" tilltaget för ett projekt av den magnituden.

Att skriva användarbaserat kod är mycket jobb, hur väl insatta är ni tex i säkerhet, XSS och SQL injections? Kan ni inte det så bör ni börja med att lägga ett par dagar på att researcha de ämnena bara.

Dokumentation och revisionshantering? Har ni erfarenhet av sådant? Annars går det direkt ett par timmar på att lära sig detta - det går inte att koda ett såhär stort projekt med flera teammembers utan revisionshantering effektivt.

Etcetc..

Jag håller med dig till fullo om att koda själv är bättre än att installera nån annans gamla skräpkod. De communities jag har sett till "salu" är riktigt ruggiga och helst vill man bara skaffa en lång pinne att putta dem till soptunnan med.
Jepp, ajax är underbart och fruktansvärt. Debugga php är ett nöje i gämförelse med ajax =|

Någon fallback har vi inte räknat med att göra på den deadlinen. Skulle antagligen ta över halva tiden av vad hela projektet tar. Självklart ska vi prata med vår kund, om den säger att det måste finnas en fallback så kommer både tid och pris att höjas…

Jag håller med om att 470h kommer vara tight… Vi kommer få kämpa och hoppas på det bästa.

Jag kan grunderna och skydda mig mot de mest basic XSS och SQL injections. Men här kommer vi få lägga en hel del tid på att kolla upp säkerheten.

Dokumentation och revisionshantering är inget vi har jobbat med. Dock känns det ganska mycket som ”sunt planerings förnuft”. Men det är ett jättebra tips att kolla upp hur ”höjdarna” gör, så man slipper uppfinna hjulet igen…

”De communities jag har sett till "salu" är riktigt ruggiga och helst vill man bara skaffa en lång pinne att putta dem till soptunnan med.”

Hehe, då delar vi samma uppfattning där då =)

Tack för dina tankar!!
Kaktus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-20, 14:04 #28
Kaktuss avatar
Kaktus Kaktus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 49
Kaktus Kaktus är inte uppkopplad
Nykomling
Kaktuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 49
Citat:
Originally posted by eg0master@Oct 19 2006, 23:29
Andra har varit inne på det, men det finns i ärlighetens bara tre sätt att sätta priset.

1. Du tar uppskattad tid*timpris (plus viss marginal om det är fastprisprojekt).
2. Du tar den tid det skulle ta någon annan att göra exakt det du tänkt, men som inte har någon gammal kod alls att använda. Lite rabatt för att du kan återanvända kod samt multiplicerar med timpriset.
3. Du prisar in dig och utgår från alternativ ett eller två och anger ett lägre pris bara för att få jobbet.

Alternativ 1 är i mina ögon det enda riktiga (eller vill du inte göras vinst på uppdraget - då väljer du trean) eftersom det ger kunden ett rättvist pris, dvs kunden betalar för den tid du lägger ner på hans projekt oavsett om du bara återanvänder kod eller inte. Om du har en masssa kod du kan använda kommer du i långa loppet tjäna massor av pengar eftersom du får massor av uppdrag eftersom du gör en massa saker snabbt (och därmed bli billigast). Man behöver inte mjölkja kunder på vartenda öre varje gång. Man kan vara lite mer långsiktig än så... ta betalt för nedlagt arbete och om kunden vägrar förstå vinsten han gör med er lösning och väljer någon billigare så låt han göra det. Chansen är stor att han komemr tilbaka när det projektet går åt helvete och ber er göra om allt på ett bättre sätt. Har varit med i sådana projekt...

Edit: Jag läste att de inte vill äga koden. ja det kan sänka priset något, men grundtesen bör ju fortafarden vara att timpris * timmar gäller. Om sedan timpris är branchens "praxis" eller break-even (för att ni äger koden och vill sälja den vidare) är ju upp till er. Hur mycket vinst eller förlust vill ni göra givet att det tar 470 timmar. Och vid fastpris, hur stor marginal fläskar ni på?
Båda alternativ 1 och 2 låter bra! Våra tankar har också gått mycket i dina banor, gott att få lite bekräftelse om att det är så!

Vi kommer att försöka att lägga oss på en så snäll nivå som möjligt för att få jobbet och även inte mjölka kunden helt samtidigt vill man ju ändå ha en del för all möda och tid som går åt.

Japp precis det kommer bli mycket bra kod att ha på lager när det är klart.

Tiden för uppdraget kommer säkert ändras en del. Oavsett vill kunden jobba mot fasta priser hela tiden.

Tack din post!
Kaktus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-20, 14:05 #29
Kaktuss avatar
Kaktus Kaktus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 49
Kaktus Kaktus är inte uppkopplad
Nykomling
Kaktuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 49
Citat:
Originally posted by elprisguiden@Oct 20 2006, 09:21
Ett så här stort uppdrag är inte avslutat vid leverans. Underhåll, utveckling, nya funktioner med mera kommer att fortsätta under åratal framöver. Det kan till och med bli mer på sikt än själva grundutvecklingen.
Sådana saker är viktiga att ha med, både för beställare och leverantör. Någon slags service-avtal som innebär en viss insats och ett visst pris mot att ni ser till att hålla kompetensen kvar i din organisation och gör vissa saker återkommande.
Ni och kunden slipper göra nya upphandlingar rörande småsaker hela tiden.
Ett alternativ är ni får någonslags löpande-räkning på uppdateringar som kan bli väldigt omfattande och svårt att hantera i kundens budget.
Presentera det som ett slags sido-avtal för kunden så att han inte glömmer bort att budgetera för underhåll och utveckling.
Mycket riktigt vi har också grubblat mycket på det.

Men vi skjuter det en smula på framtiden som det ser ut nu. Vi har städig kontakt med kunden och det kommer ju komma till mycket fler funktioner så vi kommer ju behöva komma överens om en bra deal där.

Och vi har även gjort lite små saker åt samma kund innan så om vi får accept på det första så kommer det förmodligen rulla bra sen.

Tack för svaret!
Kaktus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-20, 14:06 #30
Kaktuss avatar
Kaktus Kaktus är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 49
Kaktus Kaktus är inte uppkopplad
Nykomling
Kaktuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 49
Citat:
Originally posted by Micke04@Oct 20 2006, 13:00
470 timmar låter inte som speciellt mycket, men kan nog räcka till en grund. StarCommunity tror jag tar från ca 500 000 kr för ett community i den billigare klassen.

Modell bilder [.] se har tagit ruggigt måga fler timmar än 470. Det kan kanske tyckas vara mycket, men det är mycket runt omkring som inte syns på utsidan.
De 470 timmarna kommer säkert ökas lite, men det räknar vi med och då är det ibland pga att vi stöter på visa problem som vi kanske själva skulle ha varit duktigare på att lösa.

Oj det är mycket pengar, vi har tänkt att lägga oss en rejäl bit under det! Skall kika på vad StarCommunity har för funktioner på sina communitys. Eller tog en kik med en gång.

Resedagboken är den sidan jag känner till bäst av de som de har gjort vid en snabb titt. Så du menar att de tar 500 000 för de communityt tex?

Men om vi jobbar mer på sidan under ett år eller länge med optimeringar så springer den totala tiden också iväg en bra bit.. De 470 timmarna är ju för första grunden med det mesta som behövs vid start.

Kan tänka mig att det ligger mycket tid bakom ”modellbilder”. Tyckte även att sidan såg bra ut!

Tackar tackar!
Kaktus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017