Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbserver, men var och hur?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-02-27, 15:07 #1
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003

Hej,

Nu när ena projektet rullar på, så är det dags att hugga tag i ett annat. Till detta kommer jag att behöva en server och den tänkte jag hyra hos någon leverantör.

WebCows
Det har varit en del diskussioner om Webcows här, men efter en titt så vet jag inte riktigt om deras servrar som man hyr lever upp till kvaliteten. Den enda som var intresserad gär var HP servern, då man vet att den kanske håller en bättre kvalite på delarna (minnena framförallt). Priset: 2500,- /mån.

Så nu är min fråga om det finns andra leverantörer som har bra kvalite, ger samma trafik (400 GB/mån) och där det finns möjlighet att även köpa till mer trafik om det behövs.

Priset är kanske inte oviktigt. Lösningar för runt 1000-lappen litar jag inte på, men jag vill sätta en gräns på maximalt 10000,- om det skulle vara så att man fick mer trafik för pengarna.

Andra frågor
Om man kör en Windows 2003 server och får kontrollpanel mm., är det jag som skall installera PHP, MYSQL, ASP på servern? Vilket gränsnitt brukar det vara?
Hur är det med uppdateringar av Windows (patchar), deras eller mitt jobb?
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-27, 15:43 #2
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2003
Varför inte köpa/hyra en bra server från t ex Dell och sen köra co-location hos någon internetoperatör, typ IP-Only? Det kan vara lite knepigt att endast hyra 1-2U rackplats hos IP-Only, men det är ingen omöjlighet. Dessutom ingår obegränsad överföring hos IP-Only, iaf när jag kollade med dom för drygt 1,5 år sedan.
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-27, 20:42 #3
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
400gb trafik per månad, co-located, räkna med minst 5-6-7000:- och du ska ha kvalitélinor. Därtill kommer kostnad för server.
Konnektivitet brukar ligga med 100mbit interface mot core, sen beror du på vad du dealar dig fram till med operatören.

Fri trafik ?, om du köper fast lina, d.v.s 10mbit eller 100mbit, men räkna då med att kostnaden flyger iväg rejält, 100mbit på t.ex. port80 kostar runt 40 i månaden
Sett att vissa som hyr plats i hallar, och erbjuder co-location börjat med "fri trafik" i backbone/internt, det säger väldigt lite, du har fri trafik till router/switch/deras stamnät, men inte till någon annan.

Samla ihop information ifrån flera ställen, sammanställ detta och posta här, så tror jag det finns flertalet som kan säga sitt om ev. erfarenheter med det du kommit fram till.

jag personligen kör port80 och internet5, har även testat på bahnhof och har 4 års erfarenhet av dessa operatörer
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-28, 01:45 #4

Jag räknar inte med "fri trafik", men vissa företag som t.ex. port80 har ju inga priser uppe. Efter att ha mailat har jag inte fått något svar på 5 dagar och det tycker jag dåligt. Om jag väljer co-location så skulle jag vilja ha det nära hemmet, typ i Skåne. Har ingen lusta tt åka till Stockholm med servern.....Därför är kanske dedikerad server en bättre lösning för min del.

Tack för svaren så länge. Skall forska lite i ämnet om något vecka. Nu väntar mig en vecka av dystrare natur (begravning av nära anhörig).
Oläst 2004-02-28, 19:11 #5
lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

lesoft02 lesoft02 är inte uppkopplad
Medlem

Har kört dedikerad server hos Webcows och det fungerar utmärkt, det som inte varit perfekt är deras tekniska support. Enkla frågor får snabbt besvarats men lite mer kluriga saker har de inte löst utan då får man själv ta tag i problemet.
lesoft02 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-28, 19:46 #6
vroom vroom är inte uppkopplad
Nykomling

Nykomling

Håller med dig där lesoft att det fungerar utmärkt hos webcows ! Men vill man att dom ska ex. uppgradera php , kernel e.t.c som hör till vardagen måste man ha ett sla avtal med dom , kan förstå det eftersom en tekniker kostar varje timme. Skulle dom ha full support på burkarna så skulle nog priset på 995kr höjas kraftigt , det är samma hos ev1servers , där får ingen support heller om man vill att dom ska uppgradera kernel som exempel.

Huvudsaken att man får svar så att man kommer igång , sen tycker jag personligan typ uppgraderingar osv ska man kunna göra själv. Annars ska man nog inte ha en egen server. Om man nu inte har råd att kosta på att nån annan gör det åt en.
vroom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-28, 21:44 #7

Visst har jag inga problem att göra uppgraderingar mm....

Men kan någon säga hur man administrerar Windows 2003 servrar på en dedikerad server - alltså hur sker inloggningen till datorn? Man har ju en kontrollpanel av någon sort för kontroll av användare, mail mm, men hur är det för uppgraderingar av systemet? Loggar ni bara in med Remote Desktop och kör datorn som vanligt eller??
Oläst 2004-02-28, 22:56 #8
Nykomling

Nykomling

japp , precis andvänd terminal services som finns inbyggt i windows.
vroom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017