Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

VPS

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-05, 08:25 #1
Ronny Ronny är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2006
Nykomling

Hej!

Jag har planer på att köpa en VPS-tjänst. Hittar mest information om webhotell och colocation/dedikerad server här på forumet... men finns det några företag som ni kan rekommendara att använda eller inte använda för VPS? Ligger nertiden på samma nivå för VPS som för colocation, eller brukar dessa servrar kunna gå ner emellanåt?

Jag såg att Crystone ville ha 125 kr/mån för sin VPS, och 30 Gb dataöverföring räcker för mig. Kan detta anses prisvärt, eller blir servrarna överbelastade?

Tacksam för svar!
Ronny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-05, 10:38 #2
Micke_Ns avatar
Micke_N Micke_N är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Medlem
Micke_Ns avatar

Bara några spontana frågor som dyker upp

Skall du köra Linux eller Windows
Ha kontroll panel eller inte
antal siter som skall rymmas på en eventuell VPS
Krav på placering i Sverige.
MySQL eller MSSQL som databas eller ingen eller annan. (Extern databas eller skall den ligga på VPS:en)

"Ligger nertiden på samma nivå för VPS som för colocation"
Skall du ha Self-Managed eller UnManaged support
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-05, 12:27 #3
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Lite väl lång bindningstid 12 månader för ett VPS konto, 12 månader är mycket om man är missnöjd.
inpbox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-05, 13:15 #4
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2003
mellow mellow är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2003
Det som oroar mig är att det inte står något om garanterat minne och eventuellt "burst"-minne.

Jag provar just nu ServInt, deras billigaste ligger på ~ $50 per månad (då med 300gb transfer, 10gb storage, 256 mb guaranteed ram (1gb burst) och fyra ip-adresser). Men ska du enbart köra svensk/svenska siter är det kanske rekommendabelt att leta upp någon VPS i Sverige?

EuroVPS har annars mycket bra pingtider mot Sverige och ett hyfsat rykte (enligt några forum), dock har någon på detta forumet haft problem med dom. De har lite olika paket med olika prisnivåer, tänk dock på att 19% moms tillkommer på ordrarna.
mellow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-05, 13:50 #5
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar

Reg.datum: Apr 2004
Både Glesys (Ingen uppsägningstid) och FSdata (3mån uppsägningstid) finns oxå.

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-06, 10:24 #6
Nykomling

Nykomling

Jag vill köra linux. Kontrollpanel tror jag inte att jag behöver, har man detta till något speciellt trots att man har root-access? Ska man ha detta för att föra statistik, starta om och så, eller är det något annat?

Jag ska bara köra en site till att börja med.. men det kan hända att det tillkommer 2 hemsidor eller så lite senare, men en till att börja med. Ett ip ska räcka iallafall.

Krav på placering i sverige... min målgrupp är än så länge enbart svenskar, så då bör den stå i sverige antar jag.

Jag vill köra mysql fast det installerar jag väll själv som jag vill ha det, om jag har förstått det hela rätt? Jag hade tänkt köra mysql på VPS:en iallafall. Men visst kan det inte bli samma sak med VPS som med webhotell eller, att man använder för mycket cpu-tid och blir avstängd för det? Vill helre se att det går lite långsammare isåfall än att bli avstängd.

Vad är burst-minne för någonting? Och vad är det för skillnad mellan selfmanaged/unmanaged support?

Glesys såg intressanta ut, det står att dom kan sätta upp en VPS för utvärdering och dom var inte heller så dyra. Tack för tipset!
Ronny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-09, 08:44 #7
Micke_Ns avatar
Medlem

Medlem
Micke_Ns avatar

@Ronny

"Ligger nertiden på samma nivå för VPS som för colocation"

Och jag svarade
"Skall du ha Self-Managed eller UnManaged support" som du då svarade "Och vad är det för skillnad mellan selfmanaged/unmanaged support?"

Skall ju givetvis vara selfmanaged/managed. Alltså vad jag menar är att om du själv hanterar din VPS till 100% utan att ha tillgång till support från dem du hyr din VPS av kan givetvis din upp eller ner tid variera beroende på dina kunskaper. Men "Managed" support menar jag att de sy hyr din server av ger dig den hjälpa du behöver och är inkluderat i priset.

" Kontrollpanel tror jag inte att jag behöver, har man detta till något speciellt trots att man har root-access?"
Nej, kontrollpanel är inget nödvändigt men kan vara till nytta om man inte kan så mycket. Med andra ord ett grafiskt gränssnitt som försöker göra det enklare att administrera och hantera servern.

"Jag hade tänkt köra mysql på VPS:en iallafall"
Beroende på trafik, och hur mycket jobb det blir för databasen så kommer den att belasta sin VPS. Se till att ha minne och prestanda på din VPS för att hantera detta.
Micke_N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017