FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
Jag håller på att planera och fixa iordning en donations del på en sida som jag driver tanken är att paypal, premium-sms och alternativt bankgiro för att göra det smidigare för dom som inte vill använda sig av sms eller paypal. Då sidan har besökare från hela världen så tänkte jag höra lite mer om själva bankgirot och annat innan jag skaffar det. Vad jag förstått så skall jag kontakta min bank för att ansluta mig till bankgirot? Hur använder man det sedan rent praktiskt då? Ett webbgränssnitt ungefär som min internetbank hos Handelsbanken? En sak har jag dock inte förstått och det är om jag måste ha ett företag eller liknande för att skaffa mig ett bankgironr, vad gäller? Min sista fråga gäller betalningar från utlandet, kan personer från andra länder smidigt betala in donationer till mitt bankgiro eller är det lika jobbigt som med vanliga bankkonton där man måste ha massa IBAN och SWIFT koder/nummer? Många frågor på en gång kanske men jag hoppas på att WN´s besökare skall kunna svara mig, har sökt lite i forumet och fått svar på lite andra saker men inte just dom här frågorna. Sen att det är söndag och banker osv inte har öppet gör det ju även svårt att kontakta dom. Mvh, Viper |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Bankgirot fungerar ungefär som plusgirot. Det är ett konto som det är lite enklare att betala till från svenska banker. Du behöver inga cleraingnummer, du behöver inte veta vilken bank. Allt du behöver veta är att det är ett bankgiro och vilket numret är.
Inbetalningar till ditt bankgiro kommer normalt in på ditt bankkonto. Du får också en specifikation på vilka inbetalningar som skett - antingen via internetbank eller per brev. För betalningar från utlandet har jag svårt att se att bankgirot förenklar något.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|