FAQ |
Kalender |
![]() |
#51 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag motsätter mig inte ändringarna som sker i II Stiftelsens undermåliga system. Att de däremot ska ta ut ytterligare avgifter av ombuden har jag svårt att förstå.
Om det är ombudssupporten som är så kostsam kan man istället debitera ombuden per supportfråga eller per påbörjad timme med support. De hyfsat aktiva ombuden är inte i något större behov av support från IIS. Support till slutkunden kan hänvisas direkt till det ombud som registrerat domännamnet, så slipper IIS den delen. Med de övervinster som måste finnas i verksamheten (den redovisas ju tyvärr inte) kan det inte finnas några ekonomiska krav på att börja lägga på extra avgifter för ombuden. Och om registrars vill bli omtyckt så kanske det är dags att börja meddela publikt vad man syftar till att åstadkomma och vad man faktiskt har åstadkommit. Aleborgs anmälan av Loopia till konkurrensverket är ett exempel på en åtgärd som jag tycker borde ha skett från Registrars - förutom att Loopia då dominerade styrelsen.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag vill rekommendera dig att åka på nästa ombudsmöte, som kommer hållas i Stockholm den 24 oktober. Där kommer II-stiftelsen med stor sannolikhet återigen att presentera det nya avtalet. Förhoppningsvis kan de grundligt förklara tanken bakom bl a denna nya årsavgift igen.
Registrars.se kommer även närvara på detta ombudsmöte och chansen är stor att de återigen framför en presentation av dess verksamhet, målsättningar och vad de hittills har åstadkommit. På det första ombudsmötet med stiftelsens nya ordförande (tidigare i år) sa Rune bl a att de ska bli mer öppna i sin verksamhet och att allt ska redovisas ordentligt. Även om du inte var med på det ombudsmötet så har du haft möjlighet att ta del av sammanfattningen, som alltid skickas ut till alla ombud efter ett möte. Loopia har aldrig dominerat styrelsen i Registrars.se. Det stämmer att jag och Sam satt med i styrelsen samtidigt, men Sam deltog enbart i ett fåtal möten innan han lämnade styrelsen. Om merparten av Registrars.se' medlemmar hade ansett att en sådan anmälan varit lämplig så hade en anmälan blivit genomförd. Personligen tror jag dock att majoriteten av alla ombud är smartare än så. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
|
|||
Supermoderator
|
SpaceDump - låt IIS klargöra detta, men vad de sade mig då de ringde var att alla betalar årsavgift varje år, mmen de som registrerar fler än 100 domner årligen slipper årsavgiften från och med år två oc de som registrerar mellan 0-100 får avräkna 120:- per domän från nästkommande års avgift, se mitt tidigare räkneexempel.
Om avtalet godkänns av ombuden så kommer det dessutom bli fritt fram för IIS att efter eget godtycke kräva deposition för deras egna godtyckliga viten och bedömda kreditvärdigheten hos ombuden. Jag tycker det är fantastiskt. JonathanS - okej, jag har ju bara talat med några andra ombud och den som ringde mig från IIS. Jag gör dock fortfarande samma bedömning som jag gjorde - detta gynnar de stora i synnerhet och missgynnar de små på ett helt oacceptabelt sätt. Om allt detta leder till ett bättre och smidigare hanteringssystem i slutänden är det väl gott, men dagens system fungerar i mina ögon alldeles utmärkt. Jag ser inte heller kostnadsnivån på 120 per domän som särskilt avskräckande för tillväxten av .se-domänen. De som har störst nytta, igen, av ett ännu mer automatiserat och förenklat system är de riktigt stora registrerarna... De ekonomiska behoven av dessa avgiften och depositioner har jag dock svårt att se. Det borde lätt kunna lösas med de inkomster IIS har idag.
![]() |
![]() |
#55 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Du far forlata mig JonathanS, men dina inlagg ar inte mer an kvalificerat skitsnack.
Registrars.se är en organisation för registratörer under den svenska toppdomänen .se.Föreningen ska representera SE-ombudens intressen gentemot NIC-SE & II-stiftelsen, för att i större grad kunna påverka utvecklingen av .se-domänen. Föreningen jobbar även aktivt för att höja kvaliteten bland ombuden. Felet har ar ju att er lilla forsamling ens har nagot att saga till om. 1. Varje .SE kund pa denna planet tjanar mer pa att ha fler ombud, konkurrens ar det absolut basta som finns i alla aspekter. 2. Istallet for att infora nagon idiotisk arsavgift sa vore det smidigare att slumpa ombuden totalt. Varfor ska vi ga en omvag for att registrera en doman? 3. Infor ett API pa IIS dar webbhotell m.fl. kan bygga domanregistreringslosningar som faller i deras kunders smak dock sa ska det ga registrera direkt pa IIS.se om man sa onskar. Det ar ju inte forsta gangen man skriver detta men sen IIS tog over .SE har det ju varit lite socialdemokrati-tankande over systemet. Gubbarna som sitter i styrelsen tar hand om varandra och skyddar varandra. Flera av de som sitter i styrelsen sitter i andra styrelser med varandra, t.ex. ISOC. Sen kan man ju alltid anstalla en VD som man kanner sen tidigare, jag menar varfor inte anstalla en gammal van? Det ar ju smidigt... Det fanns en man vars visioner var korrekt och han hade drivkraften verkade det som, synd bara att han inte fick jobba kvar (som konsult). Har for mig att karln borja jobba med .NU efter det hela.. Oj jag glomde nastan, JonathanS, du sa for nagra manader sen att IIS haller pa utveckla ett nytt system bla bla bla och det ska kora igang i host. Vi ar i september, oktober ar inte langt bort. Ska vi sla vad pengar att detta system inte ar igang denna host? Jag maste saga att jag skulle vara FORVANAD om det ens ar igang innan 2007. Nej, man anstaller en karring (informationschef, som om det inte finns nog av dem pa IIS) istallet for att anstalla utvecklare. Nuvarande chefen for IIS maste ju vara av samma skrot som Osten franberg. Tur for lilla osten att han ar chef for bidragspengarna iaf pa IIS, som ett tack for alla hans framgangsrika ar i IIS... R O F L. "Jag vet inte vad DNS ar...." bra att du sitter i IIS styrelsen da. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Johan H - för en gångs skull måste jag tillstå att jag håller emd dig i många delar. Det allra smidigaste vore och allt vad ombud heter gick upp i rök och allt hanterades direkt via ett webinterface och eller API hos IIS.
IIS framstår alltmer som en klubb för inbördes beundran...
![]() |
![]() |
#57 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
JonathanS tanker inte pa agarna av .SE adresser utan tanker pa sin firma som ar ombud. Dar har du skillnaden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
|
|||
Flitig postare
|
NIC-SE borde ta lärdom av RIPE. Visserligen är RIPE en mardröm av politik, men det är resten av nätvärlden också...
Poängen med modellen RIPE kör är att det är en medlemsorganisation (LIR == medlem av RIPE) där medlemmarna faktiskt får rösta om ändringar, och full transparens om ekonomin råder. (Oavsett hur NIC-se ser ut bör ett antal gråskägg komma in i 2000-talet omgående så vi får sådant som 5-minutersuppdateringar, m m, men det kanske har mer att göra med att jag är bitter efter heta debatter med gråskäggen ifråga.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | ||
|
|||
Supermoderator
|
PRQ - tja, men en myndighet skall arbeta med samhällsnyttan i första rummet och det finns ganska många bra saker med att det är en myndighet - full insyn då det faller under offentlighetsprincipen, inget vinstintresse och ett ansvar under förvaltningslagen att svara på förfrågningar, till exempel...
Det fungerar fruktansvärt bra i Finland, där toppdomänen sköts av Kommunikationsverket. Snabba, raka och klara besked på finaste svenska... Jag har inget att anmärka på hos dem och ser ingen anledning att anta att det skulle fungera i en svensk myndighets regi. Sedan kan man förstås ha sina åsikter om myndigheters möjligheter att övervaka som en följd av att de skulle driva toppdomänen, men ser inget direkt problem, det skall regleras med lagar... Kan ju dock tänka mig att just du har lite avog inställning till myndigheter i största allmänhet, vilket jag har förståelse för...
![]() |
Svara |
|
|