FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tjena,
Jag undrar om det är möjligt att kunna skapa en databas via ssh/shell på ett webbhotell med cPanel. Om ja, hur? Jag har suttit i en över timme och klurat. Jag är i och för sig ingen guru på Linux men lite kan man ju (inte? ![]() tacksam för hjälp |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om du har mysql commando i SSH så är det lungt.
Jag vet dock inte om ditt webhotell har fasta databaser som du måste använda eller att du kan göra egna. Om du kan göra egna så gör du på detta visset: mysql -u username -p [ENTER] skriv in ditt lösenord create database namn; Då ska du få tillsvars: Database "namn" created. Om du inte kan göra egna så måste du kolla vilka databser du äger och köra med: use namn för att kunna editera dom. Hoppas det hjälpte lite allefall |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
tackar men det löste det inte riktigt. Jag kan skapa obegränsat med databaser på hotellet men verkar inte ha rättigheter att skapa via ssh i vilket fall.
Kan man överhuvudtaget skapa konton/mysql databaser/e-postkonton m.m. från ssh som på en vanlig server om den har cPanel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
så länge du har tillräckliga rättigheter till databasen bör det inte vara något problem; förmodligen är det dock enklast att du använder dig av gränssnittet som följer med cpanel.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Inget hotell som kör cPanel här inne som vet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kihlbom: smidigaste är nog att du mailar supporten på ditt webhotell och frågar om det stödjs, då har du svar på tal direkt..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
hehe, har gjort det, väntar på svar
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ssh i sig innebär inga begränsningar, utan det är precis samma som om du hade suttit framför datorn. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|