FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag försöker flytta en databas från en webhost till en annan men jag lyckas inte få med mina åäö tyvärr. Den gamla hosten kör med MySQL 4.1.10a och den nya med 4.0.24.
På det gamla stället står det så här i phpmyadmin: MySQL charset: UTF-8 Unicode (utf8) MySQL connection collation: latin1_swedish_ci På sidan som visar datat har jag charset=iso-8859-1 i en meta-tag och åäö funkar som det ska. Den nya hosten som kör med en äldre version av mysql har ingen möjlighet att ändra teckenuppsättning vad jag kan se, och ö blir till ö. Om jag ändrar till charset=utf8 på websidan så visas allting från databasen rätt men alla statiska texter blir fel så helst vill jag fortsätta med iso-8859-1 och få till det med databasen istället. Tacksam för tips! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Om jag inte har helt fel så har inte 4.0.x stöd för egna collations som sagt. Jag hade samma problem med ett annat webbhotell, och min lösning var att inte välja ett webbhotell med gamla programvaror. Leta efter nån som ger minst 4.1.x istället för att nedgradera dig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Finns det ingen lösning på det förutom att byta ut mysql? Det blev lite panik nu då den gamla hosten inte funkar längre och jag vill gärna inte leta efter ännu en ny.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Egentligen är det inget fel. Dina texter i Mysql är fortfarnade i UTF-8, precis som de alltid varit, och dina statiska texter har du skrivit i ISO-8859. Sedan när du väljer att visa dem på samma sida så ser det konstigt ut.
Collation har inget med detta att göra, utan styr endast sorteringen och vlka bokstäver som ska sorteras ihop och i vilken ordning(ü med y och á med a men inte med ä, till exempel). Vad som har hänt är troligen att din nya tabell har tappat bort informationen om att kolumnen är formaterat i UTF-8 och tror att det är formaterad i IS0-8859. Därför kräks den upp UTF-8-tecken i tron att det ska vara så. VAd du behöver är att tala om ordenligt för Mysql vad som dina databaser innehåller. Se länk: http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/...ng-to-4-0.html och http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/...onversion.html för mer info. Ett alternativ är att konvertera all statisk text till UTF-8 eller motsvarande html_entity. Då kan du specificera vilken teckenuppsättning du vill på sidan. Hoppas att det hjälper. Mvh |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|