FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Vi har en hemsida med ca 5000 unika besökare om dagen. Vi kör denna på en HP dual XEON 3.0 64-bit server med 2GB RAM och RAID0 SCSI diskar. Mjukvaran är Debian Sarge, PHP5, Apache2 (MPM prefork) och MySql. Allt funkar men jag upplever att servern är seg och skulle behöva lite tips från någon som kan konfigurera en server med ovanstående setup. Själv kan jag väldigt lite, detta är min första installation så jag har säkert gjort en massa nybörjartabbar. Det är precis som om servern bara klarar att hantera en request åt gången, med det menar jag att den inte svarar på något annat innan den requesten är slutbehandlad. Om jag exempelvis kör igång ett script som gör lite databashantering så svarar inte servern på andra requests. Sedan är minnet upptaget hela tiden, även när servern är nystartad så är minnet upptaget till typ 90%. Kan detta bero på att vi kör Apache mpm-prefork som ej verkar ha stöd för threading. mpm-worker verkar ha det men funkar ej PHP. Kolla mer här: http://www.debianhelp.co.uk/apachephp5.htm Kan det göra något med att vi kör mod_revrite? Är det någon inställning man behöver göra för att lagra/rensa cachning av sidor eller liknande? Jag testade minnet och diskarna i servern och de funkar som de skall enligt diverse analysprogram. tacksam för tips! /jalle |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
I din httpd.conf bör det finnas ett <IfModule prefork.c></IfModule>-block. Kolla upp vad du har för inställningar där till att börja med. Prefork som sådant ska i alla fall inte vara problemet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
StartServers 5 MinSpareServers 5 MaxSpareServers 10 MaxClients 20 MaxRequestsPerChild 0 </IfModule> vad ska det vara här? sedan har jag kollat upp lite annat oxå, jag misstänkar att apache kanske inte utnyttjar båda processorerna så jag körde: cat /proc/cpuinfo och fick då fram följande: processor : 0 vendor_id : GenuineIntel cpu family : 15 model : 4 model name : Intel® Xeon CPU 3.00GHz stepping : 1 cpu MHz : 3000.253 cache size : 1024 KB fdiv_bug : no hlt_bug : no f00f_bug : no coma_bug : no fpu : yes fpu_exception : yes cpuid level : 5 wp : yes flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca cmov pat pse36 clflush dts acpi mmx fxsr sse sse2 ss ht tm pbe lm pni monitor ds_cpl cid bogomips : 5989.99 kan du se något som är fel i dessa inställningar och i så fall, vad skall ändras? mvh /ed |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
vår httpd.conf innehåller bara följande: # This is here for backwards compatability reasons and to support # installing 3rd party modules directly via apxs2, rather than # through the /etc/apache2/mods-{available,enabled} mechanism. # #LoadModule mod_placeholder /usr/lib/apache2/modules/mod_placeholder.so mvh /ed |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Hmm du måste kompilera in en ny kärna med SMP stöd. föresten har ni HT påslaget på cpun? så fall acpi stödet med. som de ser ut där så nyttjar den bara en cpu.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
/ed |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Kompilerar man Apache2 själv så heter config-filen httpd.conf, men jag gissar att du installerat från paket med apt-get och saker heter annat då. Värdena för prefork ser i alla fall inte ut att vara någon felkälla.
Har du aktiverat mod_status? Med den aktiverad går det att se var Apache har för sig för stunden vad gäller antalet aktiva workers, request etc. Kanske kan ge nån ledtråd till varför saker är sega. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Oki, har installerat mod_status och får följande output:
Server Version: Apache/2.0.54 (Debian GNU/Linux) mod_ssl/2.0.54 OpenSSL/0.9.7e Server Built: Jul 28 2006 09:04:55 -------------------------------------------------------------------------------- Current Time: Thursday, 24-Aug-2006 12:14:07 CEST Restart Time: Thursday, 24-Aug-2006 12:11:14 CEST Parent Server Generation: 0 Server uptime: 2 minutes 53 seconds 11 requests currently being processed, 5 idle workers .WKW.W__.KC_K_.W....C......W_..C.................. .............. .................................................. .............. .................................................. .............. .................................................. .............. en annan konstig sak är att det tog minst 5 minuter att göra en forcad restart av apache2, något som normalt bara borde ta några sekunder eller? några uppslag? tack igen /ed |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Om du har HT påslagen bör du se i BIOS sen kanske dmesg kan säga något om det med.
kör en uname -a så ser du va du har för kernel o så.. men antar du kör debian standard dvs 2.6.8-2-386. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
jag skall kolla upp lite saker och göra en ominstallation. återkommer med mer info. klart är i varje fall att vi Apache2 med bara en processor, jag antar att det är denna guiden som vi skall följa:
http://www.skolelinux.no/~klaus/sarge/x2003.html tack för hjälpen så länge! /ed |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|