FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Vi har en hemsida med ca 5000 unika besökare om dagen. Vi kör denna på en HP dual XEON 3.0 64-bit server med 2GB RAM och RAID0 SCSI diskar. Mjukvaran är Debian Sarge, PHP5, Apache2 (MPM prefork) och MySql. Allt funkar men jag upplever att servern är seg och skulle behöva lite tips från någon som kan konfigurera en server med ovanstående setup. Själv kan jag väldigt lite, detta är min första installation så jag har säkert gjort en massa nybörjartabbar. Det är precis som om servern bara klarar att hantera en request åt gången, med det menar jag att den inte svarar på något annat innan den requesten är slutbehandlad. Om jag exempelvis kör igång ett script som gör lite databashantering så svarar inte servern på andra requests. Sedan är minnet upptaget hela tiden, även när servern är nystartad så är minnet upptaget till typ 90%. Kan detta bero på att vi kör Apache mpm-prefork som ej verkar ha stöd för threading. mpm-worker verkar ha det men funkar ej PHP. Kolla mer här: http://www.debianhelp.co.uk/apachephp5.htm Kan det göra något med att vi kör mod_revrite? Är det någon inställning man behöver göra för att lagra/rensa cachning av sidor eller liknande? Jag testade minnet och diskarna i servern och de funkar som de skall enligt diverse analysprogram. tacksam för tips! /jalle |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|