FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
God kväll, kära WN-medlemmar.
För ca två veckor sedan så bestämde jag och min flickvän oss för att skaffa en mobiltelefon, främst för att använda som telefon till det vandrarhem som vi driver nu så att gäster kan ringa och boka även om vi inte befinner oss på plats just för tillfället. Jag tyckte att vi skulle prova att beställa telefonen ifrån El-Gigantens hemsida, eftersom vi nu har drygt 11 mil till närmsta El-Giganten butik. Efter ca en vecka fick vi telefonen, Nokia 6111 Black, som vi hämtade ut på posten. Vi hade knappt hunnit använda telefonen förens vi upptäckte att skärmen bara flimmrade. Det såg ut som att det hade blivit någon typ av brännskada på skärmen, innifrån. Jag ringde upp El-Gigantens kundcenter och pratade med en kille där som tyckte att jag omgående skulle ta mig in på en butik. Jag konstaterade att jag har ca 11 mil till butik och frågade om de inte gick att skicka telefonen. Det gick, men då skulle de ta flera dagar att få en lapp så att frakten skulle bli gratis. Eftersom vi kände att det var ganska bråttom, (vi är i väldigt stort behov av en separat telefon just för vandrarhemmet), så bestämde vi oss för att försöka hinna bila till närmaste El-Giganten för att få hjälp, på dom timmarna som vi har vandrarhemmet stängt mitt på dagarna. El-Gigantens support sa också att vi skulle få en utbytestelefon om vi åkte in på en butik. Idag tog vi den sammanlagt 22 mil långa turen till butiken i Borlänge, för att få hjälp. Där visade det sig, till våran stora förvåning, att det var vi som hade orsakat felet. Det var en så kallad "tryckskada" vilket innebar att vi på något sätt ska ha tryckt till telefonen så att den inre displayen - inte den yttre - hade gått sönder. En reparation kostar 720:-. Min och min flickväns miss här, är att vi antog att en försäkring ingick när vi köpte en, i våra ögon, så pass dyr telefon. En miss som vi aldrig kommer att göra om, och en miss som vi bittert ångrar. Butiksherren sa att en försäkring hade kostat 200:-, om vi hade sett en sådan försäkring på El-Gigantens hemsida så hade vi köpt den - med omnejd. Jag frågade sedan butiksherren om vi kunde få pengarna tillbaka, efter det att vi betalat 720:- i reparationskostnad för mobilen. För vi vill inte ha en mobiltelefon som går sönder efter ett par dagar då den legat på en bänk alternativt färdats i ett par byxor till och från arbetet - sammanlagt max 4km -- i bil! Det gick inte. Något öppet köp fanns inte. Då frågade jag om vi kunde få byta telefonen mot ett presentkort på El-Giganten för motsvarande värde - så att vi kunde ta en annan mobiltelefonmodell. Det gick inte heller. Då frågade jag om det var möjligt att få teckna en försäkring efter det att den varit inne på service hos El-Giganten. Men det gick inte heller. Det sista tycker jag är mycket märkligt då det bara vore att kolla på telefonen och konstantera, "Ja, den är i nyskick". Till sist så tyckte han att jag skulle ringa Nokia och klaga. Nokia tycker att jag ska ringa till El-Giganten och klaga, för att det är dom som är återförsäljare till produkten. Så alltså, efter år som trogen kund står jag nu med en spritt ny telefon, som har lyckats gått sönder. Det enda alternativet jag har är att betala 720:- för att få den hel, och sedan inte våga använda den eftersom risken för att den ska gå sönder igen verkar vara på tok för stor. Plus att det gick några hundra i bensin. Jag har också, efter att läsa andra inlägg här, förstått att detta klassas som en slitskada. Men det måste ju finns någon gräns för hur fort en slitskada får komma till? Om jag köper en tröja på HM och kommer tillbaka med den dagen efter så får jag en ny, eftersom dom då resonerar som så att kvalitén var för dålig på tröjan. Något liknande skulle gärna få gälla här. Jag har till min enskilda firma en LGU880, och ni ska veta att den varit med om ett och annat. Den har varit med om de mest otroliga flygäventyr utan att fått en en repa ens. Jag skriver här nu för att höra vad ni tycker. Vad jag kan göra. Om det ens finns något att göra. Eller om det är min dumhet i att missat att teckna försäkring som gör att jag är där jag är. Jag har skickat ett beklagande mail till EL-Giganten. Vi får se om det ger något. //Robert |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Kontakta din konsumentvägledare i kommunen, det låter helt orimligt tycker jag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
"Min och min flickväns miss här, är att vi antog att en försäkring
ingick när vi köpte en, i våra ögon, så pass dyr telefon." Nu är en Nokia 6111 inte en särskilt dyr telefon, snarare tvärtom och även om den är dyr, varför ska man förutsätta att en försäkring ingår? Kanske borde ta reda på fakta innan köp? Nu har inte jag sett telefonen eller är insatt i fallet, men i mina ögon ser det väldigt konstigt ut att en telefon har fått en inre skada utan yttre påverkan. Man kan mycket väl råka trycka ner det yttre glaset så att skärmen under skadas och detta sker knappast när telefonen ligger på ett bord. Om nu telefonen hade gått sönder "av sig självt" tycker jag ni borde tagit dett med Nokia. Har själv en gång i tiden haft ett garantiärende som Nokia inte ville hantera och då var det bara dra ansvarig i kragen och kräva besked. För övrigt anser jag inte att orden 'el-giganten' och 'kundservice' ska skrivas i samma mening. El-giganten är sämst i Sverige på att kundvård och jag skulle inte handla där ens om dom slängde prylarna gratis efter mig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Var det inte så att *harkel* telefonen såg ut så där så snart du packat upp dem ur kartongen och laddat den och att det tog några dagar innan du packade upp den. Den var alltså *harkel* defekt redan när du fick den?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Anders Larsson,
Vi ska försöka få kontakt med dem i morgon. Tack. Jonny, Det är inte långt ifrån att den var defekt när jag fick den, =) Ärlighet straffar sig, om och om igen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Nykomling
|
Nokia är det företag som skall stå för fabriksgarantin. Tyvärr är Nokia ökänt för att smita fram sin plikt. Jag köpte en 3110 som gick sönder efter tre månader. Telefonen lämnades till märkesvärkstaden som ringde mig redan samma kväll.
Enligt Nokias märkesvärkstad hade telefonen blivit skadad av fukt. Därmed ansåg skadan inte omfattas av gällande garanti. Efter det har jag beslutat mig för att aldrig köpa Nokia. Fakta är att telefonen aldrig varit utomhus vid regn, eftersom det var en varm och skön månad detta hände på. Inte heller på något annat sätt hade den utsatts för fukt. Efter det har jag från flera av mina vänner fått höra att Nokia nästan jämt använder sig av påståendet Fuktskada, för att slippa garantiansvar. Om så många Nokia telefoner blir fuktskadade, så måste det juh bero på ett fel från fabriken, alltså ett garantifel. Jag har ett antal gångar handlat hos Elgiganten. Där har jag alltid fått service och man har alltid frågat mig om jag ville teckna en försäkring. Själv har jag aldrig behövt åberopa garanti eller försäkring. Min svåger däremot fick lämna en nyinköpt multiskrivare efter några veckor. Två veckor senare fick han kvittera ut en helt ny skrivare utan några som helst problem. Därmed inte sagt att du har fel. Tvärtom. Om jag var du, skulle jag skicka ett e-mail till Elgitantens huvudkontor riktad till deras VD. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Evangelisten,
Jag har aldrig haft några direkta problem med El-Giganten, fram tills nu. Prylarna jag har köpt har hållt förut. Enda problemet va med en racerratt som jag köpte när jag i 12-årsåldern. Den funkade inte. Efter 8 veckor fick jag tillbaka den med informationen att den visst funkade. Det gjorde den också. men det tog ytterligare något år innan jag lärde mig installera den. =) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|