FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack, men det är inget jag vill erbjuda. Jag har inga problem alls med mina förskottsbetalningar. De funkar klockrent! Både för mig och kunden.
Jag vill erbjuda faktura och andra betallösningar också för att inte begränsa kunderna. Frågan var alltså lagligheteperspektivet på detta, samt om ni andra har fakturapaket som ej hämtas? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Returerna på Postförskotten har tyvärr ökat rejält från tidigare år.
Du har självklart rätt att ta ut den kostnad som du har drabbats utav. I ditt fall kreditkostand/frakt/emballage etc... Panga-på-dem bara... Jag tycker att det finns för många strul-puttar ute på nätet i dag. Förskottsbetalningar är att föredra, samt kort och andra lösningar.. Men att "kundern" - ja det är iofs fel att kalla dem för kunder. Kund är den som handlar -...inte löser ut det det har beställt alt hämtar det de har beställd är för jävligt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
sorry stavfelen på ovan svar...
Jag får skylla på värmen o vattenbrist.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Var noga med att informera kunden om att fakturan medföljer i paketet. Det kommer garanterat göra kunden mer motiverad att lösa ut paketet. Men du kanske redan gör det?
Har kunden gjort en beställning och han/hon inte har bestridit fakturan så finns det ingen anledning för dig att annullera den fakturan bara därför att kunden inte löser ut sitt paket. Du har trots allt levererat. Meddela bara kunden att du fått paketet i retur och att du kan tänka dig att skicka det igen. Går fakturan till inkasso så är det inte ditt problem. Sedan kan det finnas omständigheter som gör att du inte vill gå för hårt fram. Det kan vara så att kunden aldrig fått någon avi och därför inte löst ut sitt paket. Försök att få igång en dialog med strulputten och ta reda varför han/hon inte löste ut sin beställning. Använder du Kreditor så skulle jag höra med dem vad de tycker att du ska göra. Det är de som förvärvar dina fakturor, så du bör kunna komma fram till en lösning på problemet i samspråk med dem. Själv får jag tillbaks en del postförskott, men jag har aldrig varit med om samma problem vad gäller beställningar mot faktura. Ibland hör kunden av sig, eftersom han/hon inte har fått någon avi. Men då är det Posten och inte kunden som misskött sig. Jag brukar då flytta fram förfallodatumet på fakturan och meddela kunden vart paketet finns att lösa ut. Sen ringer jag till Posten och skäller på dem (det hjälper i och för sig inte det minsta). |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|