Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Idealismen glöder... Not.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-13, 14:44 #51
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by Thor@Jul 13 2006, 07:25
Är väl snarare avundsjukan som glöder här... Så länge du personligen inte förlorar pengar på att TPB-pöjkarna tjänar en peng så är det väl inget att gnälla om.
TPB driver en sida som ökar nedladdning av piratkopierad mjukvara/musik ==> svenska folker köper mindre ==> mindre skatt/moms kommer in till staten ==> midre pengar till sjukhus, dagis mm.

Långsiktigt, men visst förlorar folk på verksamheten....
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-13, 14:56 #52
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 719
Citat:
Originally posted by Terabyte@Jul 13 2006, 14:44
TPB driver en sida som ökar nedladdning av piratkopierad mjukvara/musik ==> svenska folker köper mindre ==> mindre skatt/moms kommer in till staten ==> midre pengar till sjukhus, dagis mm.
Långsiktigt, men visst förlorar folk på verksamheten....
Jag önskar hålla mig utanför diskussionen om TPB:s vara eller inte vara, men det finns ju ett uppenbart problem i ditt resonemang, nämligen att du antar att folk tar pengarna de inte köper musik för och bränner upp dem. Det kanske är mer sannolikt att de istället går till någon affär och handlar godis eller något dylikt där pengarna istället tillfaller en svensk medborgare. I det fallet har stålarna ju de facto omsatts i Sverige istället för att i huvudsak slussas till Hollywood, och dessutom har det betalats skatt. (Återigen: jag önskar hålla mig utanför diskussionen om TPB så du behöver inte attackera för att jag skulle förespråka någon slags allmän begå-upphovsrättsbrott-där-utländska-företag-förlorar-policy.)
__________________
www.ip2nation.com (ip till land)
Per är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-13, 15:14 #53
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Eller så sparar man pengar och spenderar de utomlands.....ja, allt är möjligt, men jag tror knappast staten vinner eller svenska folket i längden, i alla afll inte de som inte laddar ner. De som laddar ner tjänar ju på att göra det....
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-13, 17:19 #54
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Börjar bli lite väl mycket off topic nu.
Anledningen till piratnerladdning kan också vara att det saknas vettiga alternativ och att visst material inte går att köpa i Sverige.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-13, 20:10 #55
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by jonny@Jul 13 2006, 17:19
Anledningen till piratnerladdning kan också vara att det saknas vettiga alternativ ..........
Alternativ finns, men man måste skylla på något, vilket man gör i det fallet. Vaddå vettiga alternativ? Problemet är att många som laddar ner ser vettiga alternativ likställt med billiga alternativ, alltså t.ex. skivor för 20-30 kr. Visst skulle jag vilja se det också, jag vill inte betala 170 kr för en skiva, men om det kommer vara en möjlighet längre fram tvivlar jag.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 00:35 #56
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Citat:
Originally posted by Thor@Jul 13 2006, 07:25
Är väl snarare avundsjukan som glöder här... Så länge du personligen inte förlorar pengar på att TPB-pöjkarna tjänar en peng så är det väl inget att gnälla om.


Nja, det återstår att bevisa hur det ligger till, men om finansieringen bakom Eastpoints webbhotellsköp kommer från intäkterna för annonsering på TPB, så finns det anledning att anta att övriga som varit med i budgivningen förlorat pengar på TPB.
Ja, och om man har en websida - vilken som helst med reklam - där det kan antas att någon någonsin gått till TPB istället för att gå till den så har man förlorat pengar på TPB. Öh. :-)

<!--QuoteBegin--Terabyte[/i]

TPB driver en sida som ökar nedladdning av piratkopierad mjukvara/musik ==> svenska folker köper mindre ==> mindre skatt/moms kommer in till staten ==> midre pengar till sjukhus, dagis mm.
[/quote]
Men folk köper ju mer hårddiskar, MP3-spelare och projektorer samt bredare band hem. Och hittar ny musik/film som man sedan köper i original eller ser live...

Och hallå, med tanke på PRQ-vanens bensinförbrukning så kan väl ändå ingen klaga på att vi inte bidrar med skatteintäkter :-).
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 11:11 #57
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by PRQ@Jul 14 2006, 00:35
Och hallå, med tanke på PRQ-vanens bensinförbrukning så kan väl ändå ingen klaga på att vi inte bidrar med skatteintäkter :-).
Aha. Miljöbovar också :P
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 15:48 #58
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Fast det tycker jag är lovvärt - massa skatt till äh... Kanske rättsväsendet? :-)

Om vi dessutom kunde pumpa upp olja i Östersjön så... Om man äger en van anser jag personligen att man skall skattebefrias i övrigt eftersom bensinen kostar tillräckligt och bara bensinskatten motsvarar halva in komstskatten... Jag vet - jag har en också... Se där - något gemensamt mellan mig och pojkarna på PRG/TPB!!
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 22:58 #59
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Citat:
Ursprungligen postat av PRQ
Och hallå, med tanke på PRQ-vanens bensinförbrukning så kan väl ändå ingen klaga på att vi inte bidrar med skatteintäkter :-).
Aha. Miljöbovar också :P
Jamen - hur hade du tänkt dig att vi skulle kunna kidnappa små barn att äta upp utan en När Lammen Tystnar-van?! Det fungerar liksom inte att ha massa gaffatejpade ungar i en personbil...
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-14, 23:41 #60
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 547
Citat:
Ursprungligen postat av PRQ
Citat:
Originally posted by -jonny@Jul 14 2006, 11:11
Citat:
Ursprungligen postat av PRQ
Och hallå, med tanke på PRQ-vanens bensinförbrukning så kan väl ändå ingen klaga på att vi inte bidrar med skatteintäkter :-).
Aha. Miljöbovar också :P

Jamen - hur hade du tänkt dig att vi skulle kunna kidnappa små barn att äta upp utan en När Lammen Tystnar-van?! Det fungerar liksom inte att ha massa gaffatejpade ungar i en personbil...
jodå, om man stackar ungarna tight så är det inga problem att få plats med en 10-15 vältejpade ungar i en kombi...
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017