FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle nog låta bli att använda en border-bottom och hålla mig till text-decoration underline eftersom det är den mest pedagogiska och minst komplexa lösningen. Varför måste linjen absolut vara streckad? Nåja, är designen så viktig får man väl kompromissa med kodens struktur. Själv föredrar jag pedagogik i koden framför perfekt design.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Nykomling
|
guran, vill du verkligen lägga till en klass på varje bild?
men som svar på din fråga - nej. länkade bilder "vill" ha ram, har länkar ram vill också bilden "ha" det. bättre är då att sätta en alternativ ramfärg. att lägga till klasser gör det bara krångligare... imnsho koala, jag håller med dig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Medlem
|
Det man måste tänka på är hiarkin i koden, exempelvis att inline styling skriver över övrig CSS. Det är färför det nu fungerade för JeZZifelt. Dock så skulle jag aldrig göra så själv då jag inte tycker inline styling inte riktigt är rätt. Men nu är ju det inte frågan längre så skitsamma...
Men i det här fallet så är ramen på Länk taggen och inte bilden, tänk att ankaren blir en liten container som i sin tur har ramen på sig (alltså spelar det ingen roll hur mycket du ändrar ramen på bilden). Precis som många redan har sagt. Det det ända vettiga sättet vad jag kan se är att sätta en class på alla länkar som är en bild, eller tvärtom. Att föredra är ju förstoss att använda text-decoration och/eller text-underline för att slippa allt krångel. Ännu en gång; precis som andra redan har sagt. Är lite osäker på hur pass text-underline fungerar på vissa webläsare? http://www.w3.org/TR/2003/CR-css3-te...coration-style |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Men problemet i denna tråd är inte huruvida bilden har en ram eller inte utan att a-taggen ska ha border-bottom: 0 när a-taggen innehåller en bild. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är vid såna här tillfällen jag brukar ta till DOM-script. I det här fallet kanske man skulle använda en klass med text-decoration som default och med DOMs hjälp byta ut den mot en med border på de ankare som inte har en bild som child.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|