Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Telefonsäljare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-09-22, 19:02 #61
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
daniel.s daniel.s är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Så precis som robaino skrev så sljer ju nästan alla företagare, genom olika metoder. Dessa är ju kanske inte heller respekterade av alla andra.
Att ringa och störa folk är något som borde vara borta för längesen. Finns bättre sätt att nå ut.
daniel.s är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-22, 20:04 #62
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Ursprungligen postat av daniel.s Visa inlägg
Att ringa och störa folk är något som borde vara borta för längesen. Finns bättre sätt att nå ut.
Men att ringa runt är en av försäljningsteknikerna. Telefonlistorna är många och fler än vad du tror, köper genom telefon. Gäller även att vara en duktig säljare (vilket tar tid) och ha tur.

Hade jag haft ett samtal nu och vetat att det var just du med den attityden hade jag inte velat prata med dig.

Vi som har jobbat som telefonförsäljare eller folket som jobbar som telefonförsäljare, kan inte göra något åt detta. Det är inte med mening vi "stör" folket. Oftast finns det inget bättre jobb och ibland får man ta det som finns. Tycker inte man ska vara så pessimistisk hela tiden och tycka att ett samtal kan störa en. Är det flera samtal, gång på gång, då förstår jag. Det har hänt att dem jag jobbade med ringde upp samma person flera gånger under en kväll bara för att jävlas. Det tycker jag inte är acceptabelt heller.
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-27, 08:08 #63
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Problemet som jag ser med telefonförsäljare, att det finns så mycket oseriöst som simmar där ute. Företag som yreg har verkligen satt skräck i små företagare, man våga inte säga något per telefon, helt plötsligt står man där med ett avtal som är nästintill värdelöst och kostar 500:-

Citat:
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-27, 10:41 #64
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Får hålla med. Har lite svårt för alla som anser att de har rätt att ta upp min tid för att försöka sälja något. Om jag behöver något kontaktar jag givetvis "dom"(ringer, surfar, besöker butik), hela konceptet att telefonförsäljarna ska ringa folk slumpvis för att lura på dem saker de oftast inte behöver känns bara fel.

Det är ju inte direkt så att jag helt saknar strumpor och inte har någon anning om var de kan köpas utan sitter hela dagarna och väntar på att en telefonförsäljare ska ringa och rädda mig med ett förmånligt abonommang på strumpor? (eller vad det nu kan vara)

Däremot ska man givetvis vara trevlig, det skadar ju inte. Dock lackar jag totalt när bluffsäljare ringer, vid de situationerna har jag anmält en säljare(han fick sparken enligt företaget), lyckats ta upp nästan 2 timmar av en säljares tid(hans chef hotade med att ta mig till domstol då detta tydligen är olagligt) och senast skrek jag bara och slängde på luren.
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-27, 11:01 #65
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson Visa inlägg
Jag är oxå djävligt trött på alla säljare som ringer. Framförallt dom som drar sin livs historia om en produkt man är helt ointresserad av. Så man får sitta och vänta 4 minuter innan man förklarar att man är ointresserad. Jag brukar ändå försöka vara någorlunda trevlig även om man inte vill köpa nått.

Däremot så går jag i taket när det ringer bluffsäljare, som "Stockholmsdelen" som ringde igår och snabbt skulle "bekräfta" vår annons. Dessa människor borde fan avrättas offentligt på sergels torg.
Att tacka nej direkt är väl ändå det schysstaste alternativet? Brukar inte gå många sekunder innan jag avslutar samtalen. Finns absolut ingenting alls jag är intresserad av att köpa över telefon. Bluffsäljare är ju dock ett kapitel för sig.
Oläst 2011-09-27, 13:34 #66
Droog Droog är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2011
Droog Droog är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2011
Jag brukar alltid be om att få ett brev hem med erbjudandet. I de flesta fall säger det att de ska göra det. Men jag har _aldrig_ fått hem ett erbjudande via fysisk post när jag bett om det från en telefonförsäljare.
En favorit är också kvinnan från Spärrservice som förklarade att de är ett miljövänligt företag som inte skickar ut erbjudanden via fysisk post. Konstigt nog kunde de inte skicka de via e-post heller. Antar att de har en dieselmotor som behöver startas för att få igång mailservern =)
Droog är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-27, 15:03 #67
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Herregud, Att företagare kan bli så irriterande av att telefonen ringer tycker jag nästan är oroande. Det finns en anledning till att telefonförsäljning har funnits i många många år och kommer finnas många år till! Just pga av att det är lönsamt.

Tänk er att en säljare på en dag gör totalt 150 - 200 samtal var på han får prata med kanske 70 av dess och lyckas genomföra ett sälj samtal till 15 kanske 1 - 2 köper.

Ställ detta istället mot om man skulle boka in ett möte och åka ut till kunden. Så OERHÖT mycket mer effektivt att använda telefonen som verktyg. Eller ställ den hitraten till era Google Adwords...

Det görs affärer för miljoner över telefonen varje dag.
inpbox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-27, 15:57 #68
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Min Pbxinaflash (asteriskserver) kollar samtal mot vemringde.se och markerar samtalen vemringde hittar som "SPAM: Namnet på företaget". Det är väldigt effektivt.
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-09-28, 08:47 #69

Personligen tro jag att folk är ganska trevliga, men man är ganska trött på telefonnassare. Särskilt när de förekommer en massa fula knep inom branschen , där man mer eller mindre bli lurad. Har själv varit om telefon nassare som ringer sent på kvällarna och har hittat ens telefonnummer på blocket, mer eller mindre ringer ofredar en.

Förut var jag otrevlig emot dem, men numera säger jag bara nej tack, sedan spärrar jag telefonnumret. För det som retar mig, det är inte första samtalet, utan att man kan inte ta ett NEJ utan fortsätter ringa.

Problemet är NIX , att varför skall man göra en aktiv handling för slippa bli ofredad? NIX bör göras om till ett YES, dvs man göra en aktiv handling för att ta emot telefonförsäljar samtal.

Sedan har man gjort NIX lite extra krångligt och byråkratisk, för att så få som möjligt skall gå med.

Citat:
Ursprungligen postat av trådlöst Visa inlägg
Har inte läst hela tråden nu men jag jobbade faktiskt som telefonförsäljare i somras. När det var 25 C och strålande sol så satt jag inne och försökte sälja. Det gick bra ibland och mindre bra lite för ofta.

Fick många otacksamma "kunder" (har aldrig förstått varför man ska kalla alla kunder när dem egentligen inte är kunder hela högen). Vissa kläckte ur sig ganska fula ord och ja, smällar får man ta, i vilken bransch man än är. Så moralkärringar behöver ju inte kommentera den saken.

Det var ytterst få som var trevliga även om dem inte köpte just det jag försökte sälja. Så jag hoppas att ni bemöter dem på ett fint sätt, ni behöver inte alls vara elaka. Istället har jag fått mycket motivation till att sälja på nästa samtal när jag hört: "Hej, ja..bla bla bla. Tack för informationen men jag är faktiskt inte intresserad. Jag vet dock att du bara gör ditt jobb, men du kanske kan sälja på nästa samtal? Ha det så bra hej."

Så precis som robaino skrev så sljer ju nästan alla företagare, genom olika metoder. Dessa är ju kanske inte heller respekterade av alla andra.
Oläst 2011-09-28, 08:50 #70

Roligaste var väl när någon ringde skulle sälja på en blufftjänsten spärr emot telefonförsäljare för företag.. Århundrades blufftjänst nr #1

Eller när jag reggade en EF firma, och det börja ringa på min privata telefon och ville kränga på mig webtjänster.

Eller konsult företaget som vill kränga på oss en webshop, och jag påepekade att vi vill inte ha en webbshop i Windows miljö, tyckte han som ringde det avgjorde inte jag. Företaget talade dessutom inte om sitt namn ringde med dolt nummer.

Men det som gör mig mest irriterad, är att det oftast har gamla data, när det ringer fråga om namnet på en VD som inte är VD längre.

Sedan när man intresserad av något och ber dem att skicka info via epost, då kan ta fler dagar på sej innan man får informationen och en del till kan inte skicka info via epost, utan måste ha ett avslut i luren. ( Vilket i mina öron är en stor varning, eftersom man som företagare har man begränsade ånger möjligheter )

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Att tacka nej direkt är väl ändå det schysstaste alternativet? Brukar inte gå många sekunder innan jag avslutar samtalen. Finns absolut ingenting alls jag är intresserad av att köpa över telefon. Bluffsäljare är ju dock ett kapitel för sig.

Senast redigerad av klein den 2011-09-28 klockan 08:58
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017