Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Telefonsäljare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-05, 00:23 #31
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
inpbox inpbox är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Tycker inte man har någon rätt att vara oförskämd mot dom, dom gör bara sitt jobb. Ibland har dom till och med intressant saker att sälja, tex billigare telefoni dom sköter bytesprocessen åt än. Allt kommer ju serverat på fat.
inpbox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-05, 01:33 #32
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Det finns folk som inte gillar följande:
- reklam via epost
- reklam i brevlådan
- reklam på bilrutan
- reklam på hemsidor
- reklam via sms
- reklam via telefon
- reklamutdelare på gatan
- reklam i tidningar

Så varför inte förbjuda detta ovan? Fundera samtidigt på hur många företag vi kommer att ha i Sverige utan reklam. Att driva ett företag innebär även att synas. Att driva en hemsida innebär att synas, vilket en stor del av diskussionerna här på WN handlar om bl.a. hur man blir synlig i sökmotorerna.

Jag har inget emot reklam, även om jag tycker att det kan vara mycket påfrestande. När jag blir uppringd frågar jag bara direkt: "Vad handlar det om?" Lika bra att hoppa över allt inledande kallprat. Om det är något som inte intresserar mig så säger jag bara direkt: "Tyvärr, jag är inte intresserad".

Något som irriterar mig lite mer än annat är det här hyckleriet med 90-konto. För det första är Stiftelse för insamlingskontroll (som delar ut 90-konto) luddig i sina krav. Hur många här känner t.ex. till att lönekostnader inte räknas som en administrativ kostnad? Kravet är att minst 50% av ett bidrag ska gå till ändamålet och högst 10% får vara administrativ kostnad. Den som är nyfiken undrar ju vad de återstående 40% tar vägen. Oftast är det lönekostnader som döljs i dessa 40%. Så när någon som ringer upp mig och säger att de har 90-konto och att bara 10% går till administrativa kostnader, måste jag snabbt lägga på luren innan jag säger något definitivt olämpligt.

Således kan en organisation korrekt redovisa att av 100 kr i bidrag går t.ex. 60 kr till avsett mål och resten är administrativ kostnad med löner, hyror osv. Säg att en organisation har en telemarketingavdelning. De ringer på provision. Av 100 kr får de kanske 18 kr. Sedan ska det på dessa 18 kronor, läggas på arbetsgivaravgift och semesterlön. Utöver det tillkommer kostnader för lokal, telefoner, avgifter till NIX (det är inte gratis att få veta att man inte får ringa till ett visst nummer). Av de 100 kr ni har lämnat i bidrag har snabbt 40-60% försvunnit i administration. Lägre administrativ kostad kan dock uppstå om varje bidrag är en hög summa. Det kostar lika mycket att hantera ett bidrag på 100 kr som ett bidrag på 1.000 kr

Om 90-konto nu skulle klaga på hög kostnad för telemarketing kan man kringå telemarketingkostnaden i den egna redovisningen, dvs. all administrativ kostnad för telemarketing kan raders bort. Det görs genom att lägga ut telemarketing på ett extrernt företag. Med det företaget gör man upp om att de ska skänka en viss summa av det de ringer in till organisationen. Nur kommer det plötsligt in pengar och det finns inga kostnader för att få dessa pengar. Oftast innebär denna konstruktion att av de 100 kr som skänks att ännu mer försvinner i administration. Nu ska ju även vinstskatt betals in till staten innan det blir ett belopp över till hjälpmålet.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-05, 08:35 #33
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Originally posted by inpbox@Jul 5 2006, 00:23
Tycker inte man har någon rätt att vara oförskämd mot dom, dom gör bara sitt jobb. Ibland har dom till och med intressant saker att sälja, tex billigare telefoni dom sköter bytesprocessen åt än. Allt kommer ju serverat på fat.
Problemet är att det bara blir dyrt och krångligt att byta teleoperatörer två gånger i veckan.

Teleproblemet har Tele2 löst åt mig. Det finns ingen som slår deras fastpriserbjudande - inte tillräckligt bra iaf. Telenor hade mycket sämre täckning än Tele2 i de områden där jag rör mig när jag testade Europolitan, som de hette då. Om jag kan ringa hur mycket jag vill med telia för under 400 kr/mån skulle jag möjligen kunna tänka mig att byta.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-08, 01:27 #34
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag brukar bara ha kul med sånna telefonförsäljare.. säga att man är jätte intresserad och vill köpa 38st till semestern av någon vara osv.. sen precis då dem verkligen försöker bekräfta säger man att man ångra sig.

HAHAHAA

annars brukar de va kul att driva med dem allmänt också, fråga vad dem heter och vart dem bor osv.
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-08, 15:18 #35
emptys avatar
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
empty empty är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
emptys avatar

Reg.datum: Jan 2006
5 dagar arbetade jag med det, sen slutade jag.
empty är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-05, 20:59 #36
alexut alexut är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
alexut alexut är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
Ironi? Jag fick för 2 timmar sen, en tätt följd av telefonsäljare på min lur, varpå jag bestämmde mig för att gå tillbaks till den här tråden och leta fram tel. nummret till NIX.

Jag ringer, blockerar den fasta telefonen, mobiltelefonen samt företagsmobilen (den är registrerad på en privatperson, mig).

Nu, för 10min sen, ringer Vattenfall och sänker min elkostnad med 300kr genom att dra ner på kWh-priset. Så jag tackar ja samtidigt som jag berättar för telefonsäljaren att jag nyss registrerat mig hos NIX......
alexut är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-06, 00:30 #37
hoxons avatar
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem

hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
hoxons avatar

Citat:
Originally posted by acidflash@Jun 27 2006, 22:34
Nä det är självklart att det inte är någon hemlighet. Men när du ringer nix, så får du en automatisk röst som du följer, och där du sedan får svar att du ska ringa efter 2dagar för att sedan aktivera det.
Har du testat eller vadå?

Men om du är så jävla duktig borde du kunna sätta dig själv där och sköta försäljningen?
Tänk om mäniskan är ny? Kunde du ditt jobb första dagen du satt dig där?

Att ni klankar ner på folk är fan med en skam för mänskligheten, för dom är EXAKT lika mycket mäniska som du är. Och dom klagar inte på ditt arbete? eller gör dom det.
Jo men det är väl inte så att alla kör genom nix. De listor som våra säljare och mötesbokare kör på kommer från helt andra register som inte har ett smack med Nix att göra. B2B måste vara fritt annars skulle det inte vara så logiskt för utvecklingen och den fria marknadsekonomin. B2C har med integritet att göra. När jag är ledigt vill jag fan inte ha ett samtal från säljare, men när jag är på jobbet är det en del av mina arbetsuppgifter att bevaka vilka tjänster som vi skall ha.

Håller med någon som tidigare skrev att man skall vara trevlig mot säljare. De gör sitt jobb och det är inte min roll att vara otrevlig så länge de respekterar att jag kan sitta illa till. Hatar folk som pusha, skicka info var artig, skicka info och återkom.
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-06, 01:01 #38
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by andla@Jun 27 2006, 09:23
Tryck 1 om du är försäljare och vill prata med chefen
Tryck 2 om du vill prata med sekreteraren
Tryck 3 om du vill prata med Bosse
osv....

1 kopplas till ett betalnummer och de får vänta i telefonkö "bra länge".
Om försäljaren ringer 2 så kan sekreteraren ta reda på om det är en kund eller en försäljare. Försäljaren skickas till telefonkön (1)
Bosse (3) är annars chefen "för dem som vet det" . Detta kanske kan modifieras så att Bosse plockas bort om man nu vill att allt ska gå genom sekreteraren.
Enda problemet med "ettan" är att det är du själv som får stå för kostnaden för betalnumret om du kopplar samtalet dit...
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-06, 01:03 #39
acidflashs avatar
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
acidflash acidflash är inte uppkopplad
Flitig postare
acidflashs avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Originally posted by andla@Jun 27 2006, 09:23
Tryck 1 om du är försäljare och vill prata med chefen
Jag löser
det på bästa sätt med att alla som trycker på 1 hamnar på en telefonsvarar som går till användare /dev/null.
Det tycker jag är en bra lösning på problemet.
acidflash är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-06, 01:18 #40
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
robaino robaino är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
Citat:
Originally posted by Alper@Jul 8 2006, 01:27
Jag brukar bara ha kul med sånna telefonförsäljare.. säga att man är jätte intresserad och vill köpa 38st till semestern av någon vara osv.. sen precis då dem verkligen försöker bekräfta säger man att man ångra sig.

HAHAHAA

annars brukar de va kul att driva med dem allmänt också, fråga vad dem heter och vart dem bor osv.
Vilken fjant! Du slösar på andra människors tid och skryter om det. Bara pinsamt att läsa ditt inlägg. Är det verkligen det enda sättet du har att hävda dig?
/

R
robaino är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017