FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag såg precis en ny kompis i SERPen, nämligen 2v.se.
De har tagit sig friheten att gå igenom sökresultat och rippa ett stycken från varje site, lite som google - fast dessa stjärnor lyckades få med lite text som t.ex. "meny" o.s.v. Inte helt vackert så länkas heller inte siterna som fått "låna ut" sin text. Och man har även tryckt in drösvis med adsense över texten - vilket täcker i stort sätt hela content framen. Eftersom att man inte var så frikostig med att uppge namn så kikade jag i källkoden och fann en extreme tracker med login "svego". Efter en snabb sökning på google fann jag svego.com - där två av deras siter nämndes, tillbehor.se och lyrix.se. För att bekräfta detta kikat jag i källkoden och fann mycket riktigt samma login på statistikskriptet på lyrix.se som på v2.se. NIC-SE skvallrade sedan för mig att spammern ligger på Loopia. Jag uppmanar härmed alltså till b*js-kastning på 2v.se, tillbehor.se samt lyrix.se vars ägare uppenbarligen ämnar leva på vårt hårda arbete. Eftersom att ingen länk till siterna finns så uppfattar jag detta som ett brott mot lagen, till skillnad från andra siter där site-rubrikerna är länkade och de därför klassas som citat med angiven källa. Har jag fel här eller skall jag ringa Loopia och försöka få dem att stänga ned siten? Godnatt! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Förmodligen frustrerande att bli omsprungen i resultaten, jag vet hur surt det är. Men jag tror inte du skall ringa loopia ang detta, det skulle nog inte bli så roligt. Att länka till källan är något de stora medierna sällan gör. Och nån lag på det tror jag vi aldrig behöver se. Gör en sökning på “scraper site”. Det pågår en vild dialog ang vad som är okey eller inte iom alla RSS feeds osv som många siter publiserar.
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() EDIT: Vad jag kan se så på sajten anges källa MEN de har inget eget innehåll vilket gör att de heller inte får använda citat. Sen om det är tillräckligt för att det skulle vara ett brott mot UrL kan bara rättsväsendet svara på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är möjligen inte ett brott men är det inte på gränsen för google's regler om att skapa sidor "bara" för reklamen? Med tanke på att deras ändå mål är att folk ska klicka på reklamen då man inte kan klicka på de andra "länkarna" då de inte existerar. För annars borde de länka vidare eller finns det någon annan anledning att inte länka?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
![]() Det vore fortfarande intressanta att få någon sakkunnigs kommentar angående om denna brist på länk ställer till det för skojjarna eller om man fortfarande kan tala om citat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Att ange en källa måste inte ske med en klickbar länk. V2.se anger källan med en URL och det räcker alldeles utmärkt.
Jag kanske har helt fel, men hur många personer som överhuvud taget råkar hamna på denna sida, kommer att återvända till den för att använda sidan som en källa att gå vidare till andra hemsidor? Jag kommer definitivt inte att göra det på grund av att den inte tillför mig något av värde. Vad jag menar i stycket ovan är, om det behövs läggas en massa krut på att bry sig om denna sida. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Som sagt, citaträtten gäller inte obegränsat: "Allt som publiceras inom citationstecken är inte nödvändigtvis lovliga citat. Detta åskådliggörs exempelvis av det faktum att rena citatsamlingar utan sammanbindande text faller utanför lagens definition."
Det finns en liten förklaring (pdf) på författarförbundets hemsida här. Därifrån kommer mitt citat ovan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Om någon tipsar Google så får han rimligen inte ha kvar sina AdSense-annonser längre. Syftet med den där siten är uppenbarligen bara att få google-träffar och sen få besökarna att klicka vidare så fort som möjligt. Inget innehåll över huvud taget.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag är också av uppfattningen att det bör räcka med att anmäla den till Google.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Eftersom jag står ute på hultsfred just nu kan jag inte så mycket göra.
Verkar lite delade punkter på om det är mot lagen eller inte. Jag skulle mer än gärna få reda på vad som exakt stämmer så jag ändra mig efter detta. PM eller i tråden.. Återkommer till detta hela på söndag. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|