FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
För någon månad sedan läste jag en artikel någonstans, minns inte var så jag kan inte uppge någon källe, gällande mjukvaroprogrammen och varför de stora bolag inte jagar privatpersoner.
Experterna menade kort: Hellre en piratkopia på en privat dator än en konkurrents gratisprogram. Anledningen är att man vill att privatpersonerna ska vänja sig vid ett företags produkt så att de sprids lättare bland affärsvärlden. Gällande spel så tycker jag att det har skett en intressant utveckling: för ett tag sedan släpptes någon civilization-spel (rymdversion) utan CD-nyckel. Företagen uppmuntrade till att kopiera fritt, men köpte man inte spelet så fick man ingen support eller patchar i framtiden. Spelet spreds som smör världen över och hamnade på tio-i-top listor på nästan varje speltidning vilket ökade försäljningen. (källa: gamespot.com) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Som ni säger, mjukvara och spel annpassas mycket bättre genom bla updateringar online osv. som man missar om man knyckt produkten. Det stod i AB att dessa brancher har anpassat sig och många företag håller med om att det gäller att anpassa sig snarare än att jaga fildelare.
Det har disskuterats om det finns möjligheter till extra features online för filmer men att det är lite svårare. Min personliga åsikt om film och musikdelning är denna: Tar man 200+ för en DVD eller CD så ber man om piratkopiering, rimligt pris är 70-100 för en helt ny film och lite till om det följer med mycket extramaterial. 60kr för en CD. Kan man inte släppa alla TV program på DVD skall man lagligt kunna tanka ner dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kom på en sak, här i Polen går det att köpa filmtidningar månadsvis och de har alltid en eller två topfilmer som bilaga i form av en DVD. På DVD:n finns förutom filmen lite reklam som man inte kan spola över.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Musikindustrin är helt fel i grunden. De försöker ta betalt för allt, merchandise, rättigheter, konserter, försäljning.
De borde utnyttja internet som ett reklammedium. Pusha ut 128kbps mp3-rippar som funkar att lyssna på i din ipod men inte i din dyra stereo gratis. Lägg in ett extra bonustrack med lite information om vart man köper den riktiga skivan i hög upplösning. Som det är nu så tar de betalt för allt.. att musiken skall spelas i radio, varuhus, i din stereo. Det är absolut inget problem för en bra artist att gå plus på den försäljning som sker idag, konserter, merchandise och uppspelningsrättigheter i radio och varuhus. Problemet ligger i att mediabolagen är giriga och inte har vett att ta tillvara på en möjlighet där de istället ser ett problem. Mjukvaruindustrin, tex adobe, ser väl att folk faktiskt köper deras programvara när eftersom varenda högstadie och gymnasieungdom kan deras program. När de kommer ut på en arbetsplats så är såklart deras förstahandsval adobes programserie. Samma sak med windows. Om Windows blir svårare att piratkopiera än det är att installera/använda Linux (vilket det delvis redan är) så kommer vi att se en stor ökning av linuxinstallationer. Det är inget microsoft vinner på i längden. My $0.02 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Banned
|
Tror funktioner som iTunes Music Store och liknande kommer konkurrera ut skivbolagen...
Liksom, 5-9 kr för en låt, 99:- för ett album... Och då får du den direkt till datorn.. Lite smidigt... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Större spel kräver oftast online uppkoppling, där av en unik cd-key.
Windows löste en del av sitt problem med sin lilla "checkning" vid uppdatering. Andra program löser det med att lincenser måste vara unika. Sedan finns det en stor hög med program och annat skit som fungerar utmärkt med svarta addons. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
LOL: RIAA ger sig på You Tube och Google Video då de lägger ut musikvideos utan tillstånd...
Alltså, det känns nästan som om man skulle ta betalt från den som gör reklam för en. Undrar när artisterna vaknar upp och inser att företagen som representerar dem driver deras verkt åt helvete... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
I USA kostar en CD med musik mellan 10-12 dollar. Gällande växelkurs är ungefär 7.15kr / 1 dollar. Tycker det priset är helt rimligt och på den nivån kan till och med jag, som drar över låtar från cdn in i datorn, tänka mig att köpa cdskivor, för att sedan ge bort dom när jag tankat över låtarna, bara för att följa lagen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jobbade man inte med tester med fingeravtryck med?
så man på nått sätt personifierade själva skivan, |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|