WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Var är dom andra företagens kommentarer? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=14507)

hundserver 2006-06-07 11:39

Det hojtas högt och tydligt från musik & Filmindustrin om fildelning
men från mjukvaruföretagen hör man inte mkt.?

Om någon tankar ner en musik cd som låt oss säga är värd 129:- så förlorar
den artisten kanske ngra kronor på det (jo jag vet att flera tankar)

Men om samma person laddar hem ett windows operativ system så snackar vi om tusetals kronor i förlust
men jag ser inte ngn artikel där ex Microsoft, Ubisoft,EA eller ngn av de andra yttrar sig, det borde väll vara dom
som förlorar de riktigt stora pengarna eller???

Thomas 2006-06-07 11:46

Citat:

Originally posted by hundserver@Jun 7 2006, 11:39
... men jag ser inte ngn artikel där ex Microsoft, Ubisoft,EA eller ngn av de andra yttrar sig ...
Dom har väl tagit tag i problemen tror jag, syrrans son spelar nåt spel där man måste vara uppkopplad för att kunna spela. Som jag har förstått det går det inte att spela annars.

Jag har iofs 0 koll på spel som ni hör.

hundserver 2006-06-07 11:48

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Ursprungligen postat av hundserver
... men jag ser inte ngn artikel där ex Microsoft, Ubisoft,EA eller ngn av de andra yttrar sig ...

Dom har väl tagit tag i problemen tror jag, syrrans son spelar nåt spel där man måste vara uppkopplad för att kunna spela. Som jag har förstått det går det inte att spela annars.

Jag har iofs 0 koll på spel som ni hör.

Det är väll iof bara själva on-line spelandet som inte fungerar (kanske finns andra lösningar med)

WizKid 2006-06-07 11:51

Vet att BSA intervjuades på SVT och de var mycket glada över att TPB gått ner. Exempel på medlemmar hos BSA är Microsoft, Apple, Adobe mfl.

Var väl även någon BSA-representat från USA som intervjuades där SVT frågade hur mycket de hade pressat Sverige att göra något.

Westman 2006-06-07 12:29

Spelindustrin har anpassat sig mycket bra. Många spel går att köra knäckta som single player men för att spela multiplayer så behövs en riktig nyckel. Det gör att de som tycker att spelet var bra köper det för att kunna spela mot andra på nätet och nätspelande är den största typen av spelande just nu.

USMC:s ordspråk: "ADAPT, improvise, and overcome!"

IFPI/MPAA/APB:s beteende: "Anpassa inte, var oflexibel, och bakåtsträva!"

hundserver 2006-06-07 12:45

Citat:

Originally posted by Westman@Jun 7 2006, 12:29
Spelindustrin har anpassat sig mycket bra. Många spel går att köra knäckta som single player men för att spela multiplayer så behövs en riktig nyckel. Det gör att de som tycker att spelet var bra köper det för att kunna spela mot andra på nätet och nätspelande är den största typen av spelande just nu.

USMC:s ordspråk: "ADAPT, improvise, and overcome!"

IFPI/MPAA/APB:s beteende: "Anpassa inte, var oflexibel, och bakåtsträva!"

Jepp den typen av lösningar är väll den vanligaste, Kanske svårt för musikindustrin att ta efter det kanske :P

Tror mer och mer spel kommer inrikta sig på on-line lösningar som ex World of warcraft och liknande,

Själv är jag såld på BF2 och liknande spel, Slänger gärna ut några hundra på orginalet om det uppfyller mina krav,
Hade dom däremot inte haft en demo som jag kunnat testa hade jag nog laddat hem det och testat innan köp,

Lite ot: en polare sa till mig idag att artisterna som är ute och förbi skyller på fildelarna för att deras
försök till comback inte går ngt vidare, Dom måste inse att ingen vill höra dem längre :D

henning 2006-06-07 13:43

Citat:

Originally posted by hundserver@Jun 7 2006, 12:45
Dom måste inse att ingen vill höra dem längre
Mmm, och det är därför som ingen laddar ner musik heller förstår jag... <_<

/H.

Westman 2006-06-07 15:19

Det kanske kan sammanfattas: Kvalitet säljer, kvantitet kopieras.

hundserver 2006-06-07 16:00

Citat:

Ursprungligen postat av henning
Citat:

Ursprungligen postat av hundserver
Dom måste inse att ingen vill höra dem längre

Mmm, och det är därför som ingen laddar ner musik heller förstår jag... <_<

/H.

Tror nog mer han syftade på att dom använder det som ursäkt, <_<

FredrikMH 2006-06-07 17:43

Som mjukvaroföretag har du större möjligheter att begränsa piratkopiering. Skulle sedan det ändå crackas så skulle många features försvinna. Så som online-spel som använder registrerade cd-nycklar, Windows update (som är inte är kritiska uppdateringar) etc.

Sen kan man ju fråga sig om företag som Adobe bryr sig om folk som kopierar deras Photoshop. Visst givetvis gör dem säkert det men den summan de förlorar är nog minimal. I och med att Photoshop är väldigt dyrt så hade ingen Svensson köpt programmet om piratkopiering var omöjlig.

Någonting som jag tycker mjukvaroföretag borde införa är en enorm rabatt för dem som äger en tidigare produkt i samma serie. Låt säga att jag köper Photoshop CS2 för 11 000kr. När sedan nästa version kommer betalar jag bara 2000kr för den. Jag betalar alltså för ändringarna och de ny funktionerna. Men det kommer väl dröja innan man är där.

edit: Skivbolagen känner sig givetvis hotade av piratkopiering till skillnad från mjukvaroföretagen som ändå kommer finnas kvar. Internet gör att skivbolagen inte längre är lika intressanta för artister och fortsätter utvecklingen så kommer kanske all musik laddas ner från internet i framtiden. Jag förstår givetvis varför skivbolagen inte vill att detta ska hända :)


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson