Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

MS SQL Server License

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-10, 13:46 #1
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar

Reg.datum: Jan 2006
Hejsan,

Jag har en liten fråga angående Microsofts licens villkor för MS SQL.
Jag ringde förra veckan upp phosworks.se som har utvecklat en av dotterbolagens websidor, jag undrade även hur du kunde be oss om 1600kr i månaden + moms för hosting av sidan (de sänkte iofs avgiften med 1000kr i månaden, och snackade om någon delbetalning av utvecklingen av siten enligt avtal med föregående VD men han har fortfarande inte skickat mig kopior av dessa avtal.)

Fortfarande så är 6-700kr i månaden för enbart hosting dyrt enligt min mening. Han sa dock något som var nytt för mig.
Han sa att som de tolkade Microsofts licensevilkor för MS SQL så måste man köpa en MS SQL enterprise server licens för att få använda den i webhotel då han hävdade varje besökare räknades som en användare, alltså kan man enligt dem inte köpa versionen för 10Kkr utan skall köpa en enterprise version och användar licenser beroende på hur mycket besökare sidan har.. detta verkar orimligt för mig, skulle de liceserna vi har inte få kopplas till vår IIS eller användas av mer än en användare internt samtidigt?

Finns det någon annan som vet exakt vad skillnaderna är mellan de olika licensetyperna MS har och vad man får och inte får göra med de olika versionerna av MS SQL.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017