Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kreditkortsskojare från Rosengården

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-03, 07:06 #1
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Jag har under helgen fått 2 st orders av tvivelaktig karaktär, dock så varnade DIBS oss, så vi skickade inte iväg någontingt. Men nästa gång kanske vi är först på shoppingrundan, eftersom DIBS går på visa parametrar.

Men några tips för dej som säljer varor på , se till ha 3D Secure på slaget på korteninlösen, det skyddar en del. Extra viktigt om du kränger kapitalvaror.

I mitt fall har det uppgivis adresser kring Rosengården ( Ett av Sveriges värsta ghetton ) i Malmö. Behöver inte betyda att allt skit kommer därifrån, dock sa Euroline att i många bedrägeri förekommer just från Malmö adresser, så man kan vara lite försktigt. Ett tips att kolla på Eniro / Hitta.se , se vad adressen är lokaliserad någonstans.

Just flygfotorna kan vara bra på hitta.se / eniro , då det ibland förekommer att folk beställer gods till ödertomter eller sommarstugor.

Men en bedragare kan lika väl hålla till Äppelviken som i Rosengården, så man skall absolut inte gernelalisera. Men troligen att bedragaren i Äppelviken fifflar på en annan nivå än Rosengårds bedragare.. ( Blev lite inslag av Klasspolitik här )

Kolinummret, lämna inte ut kolinummret till en faktura / kortkund om ni inte är säker, som webbutik vill man ge godservice. Men tänk på att kolinummret kan användas för att plocka ut varor. Man för nog göra en bedömning fall till fall. Men köper en kundvaror för t.e.x 10.000:- kanske man skall låta posten sköta aviseringen.

Är en kund för bra att vara sann, så han är inte sann. Dvs vill en kund köpa "bärbara" dator, och du kanske inte säljer så många bärbara datorer, kanske man skall prata med kunden. Kunden kan givetvis vara seriös, men man bör vara försktig. Tänk på att det flesta bedragare har bråttom, man vill fort plocka åt sej grejerna och sedan försvinna.

Tänk också på att spåra IP adresser idag blir svårare och svårare. Det är ganska lätt att "fälla upp" sin laptop i ett större bostadsområde , där låna en WIFI anslutning.

Plus att polisen handläggningtider på såna här brott är långa om dom inte läggs ner direkt.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-03, 14:26 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Banned

Rosengård.... Inte rosengården
Och det är inget ghetto i amerikansk bemärkelse, utan en stadsdel som är väldigt fin, men har fått väldigt dåligt rykte pga. andelen invandrare där (omkring 99.8 % är invandrare..)...
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-03, 14:58 #3
skogis skogis är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2006
skogis skogis är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2006
Vi hjälper en kund inom hemelektronik med att få kontroll bedrägerierna. 99% av våra bedrägeriförsök kommer från ett antal adresser i Rosengård. Håll stenkoll när ni skall skicka dit, eftersom dessa personer ofta använder riktiga adresser som sitter ihop med riktiga personer. Man kör även med fungerande mobilnummer som man även svarar i när det kontrollrings.
Den som säljer begärliga statusprylar bör lägga upp sin egen blacklist att kolla adresser, IP tel.nr o.s.v mot. Man ser en del återkommande mönster i dessa försök, det är inga brottsgenier vi har att göra med.

Tag kontakt med polisen i rosengård och faxa allt dit så kan dom förhoppningsvis bygga fakta kring fallen. Detta rör sig om en snäv krets ungar som försöker scamma ett stort antal butiker i halvt organiserad form. Orsaken att de lyckas ibland är att ägarna till sajterna är oerfarna.

Vi har nu fått ned kundsiten under 1% chargebacks, vilket är ett mycket gott resultat.
skogis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-03, 22:37 #4

Det är ju bara att strunta att leverar varor emot kreditkort till detta område. Det finns ingen anledning, att riskera förlorar tusentals kronor. Bättre svartlista hela området, eller var vädligt misstänksam emot malmö adresser. Jag kan inte för lite om Malmös ghetton, men förstått så mycket att Rosengården är ungerfär som Rinkeby men 100 ggr värre vad det gäller socialaproblem
Oläst 2006-05-03, 22:57 #5
Banned

Banned

Citat:
Originally posted by klein@May 3 2006, 22:37
Jag kan inte för lite om Malmös ghetton, men förstått så mycket att Rosengården är ungerfär som Rinkeby men 100 ggr värre vad det gäller socialaproblem
Rosengård (det heter så, och inte Rosengården... Rosengården är ett väldigt fint ålderdomshem som ligger på andra sidan staden..) är välkänt som invandrarområde, men inte direkt 100 ggr värre än Rinkeby...

Att kalla Rosengård för ghetto är att sätta fel stämpel.. Där finns värre områden i Malmö än Rosengård. Rosengård är invandrartätt och har fått stämpeln för att där varit mycket bråk... Rosengård var ett av sveriges finaste områden till mitten av 80 talet..

Rosengård kan jag mycket väl tänka mig gå ensam ute mitt i natten på, utan problem.. Men att gå i Rinkeby ensam på natten skulle jag nog fundera minst 15-20 ggr..

Socialaproblem stämpeln kommer ifrån att hyresvärdarna skiter fullständigt i att laga lägenheterna pga. dom låga hyrorna och dåliga miljöerna som dom själv skapar.
Oläst 2006-05-03, 23:44 #6
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by hnn@May 3 2006, 22:57

Socialaproblem stämpeln kommer ifrån att hyresvärdarna skiter fullständigt i att laga lägenheterna pga. dom låga hyrorna och dåliga miljöerna som dom själv skapar.
Ja, men hur mycket kan man laga om det förstörs hela tiden. Tyvärr så hålle rinte något en längre tid på Rosengård. Allting verkar gå sönder snabbare än på många andra ställen i Sverige. Skulle du äga en fastighet skulle du nog också bli less på att laga samma saker om och om igen, bara för att något har roligt och slår sönder en ruta eller sparkar in en dörr.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-04, 10:10 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Enligt sensationsjournalisterna på TV3 skickas ju inte ens en ambulans till området utan poliseskort - huruvida det överenstämmer med verkligheten kan jag dock inte uttala mig om.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-04, 10:25 #8
Banned

Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
Citat:
Originally posted by -hnn@May 3 2006, 22:57

Ja, men hur mycket kan man laga om det förstörs hela tiden. Tyvärr så hålle rinte något en längre tid på Rosengård. Allting verkar gå sönder snabbare än på många andra ställen i Sverige. Skulle du äga en fastighet skulle du nog också bli less på att laga samma saker om och om igen, bara för att något har roligt och slår sönder en ruta eller sparkar in en dörr.
Det är väl snarare så att hyresvärdarna inte tar tillräckligt betalt för att laga problemen.
Tex. stod för en tid sen i Metro en fet lista över hur dom värsta hyrevärdarna i skåne.

På topp 10 ligger 3-4 st hyresvärdar på Rosengård. Med problem som att hissar inte fungerar i 10-15 våningshus, portar som inte går att öppna så rutorna har fått slås i sönder för att man ska komma in i trappan mfl.

Då förstår ni säkert att det sker förstörelse.

Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Enligt sensationsjournalisterna på TV3 skickas ju inte ens en ambulans till området utan poliseskort - huruvida det överenstämmer med verkligheten kan jag dock inte uttala mig om.
Den verkligenheten kan stämma när det är bråk mellan "familjer" (Hela släkten är med) bråkar...

Men jag har sett flertalet ambulanser på Rosengård utan poliseskort. Samma reportage handlade om skolan på Rosengård om att dom skulle införa metall detektorer som i USA.

Riktigt så illa är det inte. Tom. områdesansvarige, kommunfullmäktige och socialen gick ut i tidningen och bestred TV3s reportage.
Oläst 2006-05-04, 12:13 #9

Jag har personligen går i Skolor i områden som har "dålig" status, dvs både Flemingsberg, Skärholmen och Tensta. Det är aldrig bra att packa ihop människor så tätt inpå varandra som man gör i dessa områden, men det är också mycket överdrifter.

Jag har åkt hem från Alby kl 3.00, där enda gången någon har kollat läget, och har funnis folk som har tagit kontakt. Men ok, men kanske inte skall åka på den delen av tunnelbannen nätet och ha dyra märkeskläder på sej, då kan man råka illa ut, om fel människor ser dej. Det bor fler människor med problem Alby än i Äppelviken så är det bara.

Dock bör man ur handlarperspektiv vara lite mer förskitigt emot kreditkortbetalningar från dessa områden.

Jag vet inte vilket område som är värst Rinkeby eller Rosegård. Alla områden har sina problem. Men å andra sida är 100 ggr roligare och gå handla i t.e.x Skärholmen än Vällingby, just för det fanns en loppmarknad där, som man kunde köpa massa mög på.

Jag har bott i Skarpnäck 10 år , fördelen med det området var att Konsum och ICA stängde kl 23.00 på kvällen. Sedan kommer man till förorts idyllen Huddinge Centrum där stänger allt kl 21.00 på kvällen.

USA ghetton är inte så farliga, jag har åkt buss m60 genom Harlem, det såg ut som ett svenskt över medelklass område.
Oläst 2006-05-04, 12:17 #10
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
foks foks är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Originally posted by jonny@May 4 2006, 10:10
Vad jag vet handlar det främst om vad som hänt, inte vilket område man är på. Om tex en kille blivit knivskuren och det är risk att gärningsmannen är kvar i trakten så väntar ambulansen med att köra fram tills även polis kommit till platsen.
foks är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:16.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017