Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lunarstorm börjar sälja nedladdningsbar musik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-31, 02:48 #1
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Sveriges största community Lunarstorm startade igår att sälja nedladdningsbara låtar från Sony Music. Besökarna kan betala med mobilen, telefonen eller kontantkort laddat på Internetkaféet.

Kommer fler stora sajter att ta efter det här ?
Kommer Aftonbladet.se följa efter ?

Internetworld artikel om det hela
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-31, 13:19 #2
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by cosmos@Jan 31 2004, 00:48
Sveriges största community Lunarstorm startade igår att sälja nedladdningsbara låtar från Sony Music. Besökarna kan betala med mobilen, telefonen eller kontantkort laddat på Internetkaféet.

Ännu en betalttjänst utav en stor aktör, bra!
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-31, 13:43 #3
tdhs avatar
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
tdhs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Något måste de göra för att tjäna pengar. Jag tror vi ser fler och fler sådana här saker, åtminstone på prov. Att Aftonbladet inte redan gör det förvånar mig, minst sagt. Eller MSN...
tdh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-31, 14:52 #4
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Citat:
Originally posted by cosmos@Jan 31 2004, 00:48

Varför har de till ett slutet format? Och priset, 15 kr, det är mycket högre än de andra aktörerna. Priset borde ligga på ungefär samma nivå som de andra aktörerna, ~ 1 dollar. Sedan tycker ajg att utbudet r väldigt futtigt och att man bara kan föra över till mp3-spelaren 3 gånger.
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-31, 16:47 #5
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Citat:
Originally posted by qo-naq@Jan 31 2004, 12:52
Varför har de till ett slutet format? Och priset, 15 kr, det är mycket högre än de andra aktörerna. Priset borde ligga på ungefär samma nivå som de andra aktörerna, ~ 1 dollar. Sedan tycker ajg att utbudet r väldigt futtigt och att man bara kan föra över till mp3-spelaren 3 gånger.
Ja om inte priset går ner snabbt så tror jag att det blir ett fiasko. Runt 1$ som du säger är mer rimligt.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-02, 13:05 #6
troxic troxic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
troxic troxic är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
humm.. bara pröjsa o ta bort spärren och vips man har en fullt laglig mp3 som man får bränna massa gånger.. faen måste testa detta.. dax o skaffa lunarstorm och pengar på mobilen..
troxic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-02, 19:44 #7
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
får man själv sälja vidare låten till någon annan, om man så vill?
Oläst 2004-02-02, 19:49 #8
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Originally posted by marcuss@Feb 2 2004, 16:44
Nej, men för personligt bruk tror jag. Man har väl rätt att ta en back-up?
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-03, 14:05 #9
andkvi andkvi är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Feb 2004
andkvi andkvi är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Originally posted by marcuss@Feb 2 2004, 17:44
Hej
Intressant tanke. Om jag köper en CD hos Åhlens i NK Gallerian och efter en månad tröttnar jag på den. Får jag då sälja rättigheterna till den? Att köpa/sälja/byta begagnade vinylskivor och CD skivor är ju en stor kommers och hur skall detta tolkas om jag köper alla mina CD skivor och låtar online. Jag måste väl få sälja den jag tröttnat på eller hur?

Så länge skyddet är kvar på låten måste det väl ändå vara möjligt att föra över den till en ny ägare?

Tänk om alla domännamn som jag köpt aldrig skulle kunna föras över till någon ny ägare? Intressant tanke i alla fall.

Personligen tycker jag att alla CD/DVD skivor som säljs skulle förses med en digital nyckel när jag köper dom som gör att jag kommer åt dom online via webben för streaming vart jag än befinner mig.

Kanske en ny affärsidé för någon modig riskkapitalist där ute? Disc WareHouse AB - Alltid online access till dina skivor!

/Andreas Kviby
andkvi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-03, 16:42 #10
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

David David är inte uppkopplad
Flitig postare
Davids avatar

marcuss et al.

Det finns två läger i debatten om nedladdning av musik i dagsläget. Å ena sidan förläggarna som vill sälja CD-skivor för att de kan paketera en eller två önskvärda sånger med många fler mindre önskvärda (sådana ingen skulle laddat ner separat) och ta mer betalt för slutprodukten och för att kunder alltid är villiga att betala mer för en produkt de kan hålla i handen.

Å andra sidan finns de som förstår att så länge det är värt pengar att ladda ner musik olagligt kommer det att ske. Många har på senare tid på laglig väg börjat erbjuda musik till nedladdning och det är ett steg i rätt riktning.

Men eftersom musikbolagen ser sina vinster krympa eftersom de inte kan pracka på kunderna en liten bit onödig plast för överdrivet mycket pengar är de rädda (scared shitless som man säger här) för den nya tekniken. De är därför inte villiga att tillåta de här tjänsterna fungera i enlighet med upphovsrättslagen i det att du enligt den ska kunna göra säkerhetskopior, kunna sälja något du köpt när du inte längre vill ha det och kunna flytta det du köpt mellan olika format.

Vad de vill få folk att tro är att de har köpt en massa ettor och nollor som de inte kan göra något med. Vad man i upphovsrättslaglig mening har köpt är en licens att använda ett stycke inspelad musik på ett visst sätt - dvs lyssna på den. Det är därför i lagen tillåtet att göra säkerhetskopior, att flytta musiken mellan olika lagringsformat (så länge du inte kopierar den mer än för ditt eget enskilda bruk naturligtvis) och att sälja den vidare (givet att du inte sparar någon kopia själv utan verkligen säljer den). Som du säljer en bok eller en CD på eBay borde du också kunna sälja dina musikspår. Men den teknik förläggarna har godkänt fungerar inte så.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017