Citat:
Ursprungligen postat av andkvi
Citat:
Originally posted by -marcuss@Feb 2 2004, 17:44
får man själv sälja vidare låten till någon annan, om man så vill?
|
Hej
Intressant tanke. Om jag köper en CD hos Åhlens i NK Gallerian och efter en månad tröttnar jag på den. Får jag då sälja rättigheterna till den? Att köpa/sälja/byta begagnade vinylskivor och CD skivor är ju en stor kommers och hur skall detta tolkas om jag köper alla mina CD skivor och låtar online. Jag måste väl få sälja den jag tröttnat på eller hur?
|
precis vad jag tycker. därav min fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av Doje
Vad de vill få folk att tro är att de har köpt en massa ettor och nollor som de inte kan göra något med. Vad man i upphovsrättslaglig mening har köpt är en licens att använda ett stycke inspelad musik på ett visst sätt - dvs lyssna på den. Det är därför i lagen tillåtet att göra säkerhetskopior, att flytta musiken mellan olika lagringsformat (så länge du inte kopierar den mer än för ditt eget enskilda bruk naturligtvis) och att sälja den vidare (givet att du inte sparar någon kopia själv utan verkligen säljer den). Som du säljer en bok eller en CD på eBay borde du också kunna sälja dina musikspår.
|
ah okej, så det är alltså begränsningar i deras sk kopierings-skydd som sätter stopp för det? Men om jag isåfall skulle bränna ut den på en skiva och på så sätt sälja den vidare (ta bort egna kopior själv), då borde det inte vara några problem?
Citat:
Men den teknik förläggarna har godkänt fungerar inte så.
|
vissa tillåter väl att man kopierar ut den till en mp3-spelare t.ex. - då borde det ju inte vara några problem att därifrån spela in på en kassettband/cd eller liknande och sedan sälja den.