FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kan man köpa en server utan att behöva "låna" och lägga ut flera hundra per månad? Kan man t.ex. inte köpa en vanlig dator för ett rimligt pris och sedan installera windows server? Tycker det borde gå eller? Kanske inte blir en bra Hemsideserver?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Självklart du kan, fast blir ju inget optimerad sak för klara av liste belastning eller stabilitet.
Fast ska du bara en någon lite sida lär vad som hellst duga fast känns kanske överdrivet med en hel burk för endast någon liten sida. Dock en Windows server licens kostar mycket mer än burken får du tänka på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Men på DEL kan man köpa servrar? Är dessa något bra eller vad är det? Min hemsida är rätt avanserad och på webbhotellet jag har får man inte göra vad man vill och det känns lite trist.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Att köpa en server tycker jag verkar onödigt. Varför inte prata med något bra webbhotell, tex. någon representerad här på WN och berätta om dina behov och be dom ge dig ett pris?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
DELL säljer servrar ja, fast det kostar en del tusen om du ska ha något bra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Låter som att en VPS skulle passa dig som handsken, förutsatt att det är inom din budget.
(Men det antar jag att det är, med tanke på att Du är beredd på att köpa hårdvara för tusentals kronor). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaren men en fråga bara? Vad är VPS? är det någon slags server eller vad?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
VPS = Virtual Private Server. Jag tror också att det är något för dig. Finns en del trådar om det här på WN.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ja, du kan köra på en vanlig desktop-burk om du vill. Den kanske inte är lika prestandaoptimerad som en riktig server och du kommer inte få lika bra garantivillkor som du oftast får på en riktig server, men det funkar och är ett bra sätt att billigt få mycket prestanda och full kontroll.
Min sida körs på en dedikerad server som är ännu sämre än en vanlig desktop-burk, det är en mini-itx-burk med 1Ghz Via C3 CPU, 1GB minne och speglade IDE-diskar. Den kör iofs FreeBSD, men klarar av att serva över 1.3M sidvisningar i månaden till mina nästan 5000 unika besökare om dagen. Så visst funkar det, även om det börjat gå rätt segt när det är besökstoppar på senaste tiden. Därför.. Jhar jag just köpt en ny Dell 1U-server med otroligt mycket mer prestanda, 13500kr + moms/frakt gav jag, 3Ghz dualcore, 2GB ECC DDR2, 2x250GB SATA och ett remote-management-kort så att jag blir lite mer oberoende av colo-leverantören. Extra minne, disk och DRAC-kort köpte jag separat, annars hade det blivit ett gäng tusenlappar till. Har lagt väldigt många timmar på att surfa på 1U-servrar och det här var den bästa dealen för mig, främst för att det i priset ingår 3 års 24/7-garanti med 4 timmars inställelsetid. Serverkomponenter är dyra när de går sönder efter att garantin gått ut och jag erkänner att jag har högre förtroende för IBM eller HP/Compaq.. men det hade kostat väldigt många tusenlappar till och då hade jag ändå fått sämre garantivillkor. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|