FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag tycker att det finns en del affiliateprogram som har riktigt usla villkor till sina affiliates och att affiliatenätverken ofta gör alldeles för lite för att verkligen få till bra villkor för sina affiliates, utan är nöjda då de får sin fasta avgift.
Här kan vi lista affiliateprogram med riktigt dåliga villkor då det är lätt att inte alltid uppmärksamma de dåliga villkoren, samt för att sätta press på, och gärna också få en kommentar från annonsören bakom affiliteprogrammet, och om de inte lyssnar kan detta ev vara en uppmaning till bojkott av dessa program. Till att börja med skulle jag vilja nämna adlibris som bara ger några få procent på köp från nya kunder. Klickar någon som har handlat där tidigare på en affiliate-länk blir det inte ett öre till affiliaten. vidare Goyada med sina ynka 2 procent (kanske högre om man är premium) vid lead, men det är inte den låga procentsatsen jag kritiserar utan när man väl kommer in via affliatelänken gör de allt för att besökaren inte ska generera ett lead genom att köpa via hemsidan utan propagerar över halva sidan att man ska registrera sig och ringa ett gratisnummer för att ladda sin mobil (eller tipsa en kompis) och man får i dessa fall rabatt mot om man köper via hemsidan, och vad jag förstår står affiliaten som genererade leadet utan ersättning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Adlibris är ju å andra sidan alltid billigare än Bokus. Jag brukar lägga in länkar till båda när vi lägger upp bokrecensioner.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Goyada har nog inte så höga marginaler själva eller?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Andra bolag liknande Goyada ger ju dock betydligt högre provisioner ...
Kränga grejer till Goyada för e.g. 10 000 spänn och få 200kr för besväret känns väll sådär, kanske de mest är intresserade av den reklamen det innebär att faktiskt ligga uppe bland TD annonsörer |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vist är det dåliga avtal. Men så länge TD skriver klart och tydligt vad provisionen är så tycker jag det är okej. Då väljer man ju själv.
Men vissa som ger tex. 5 % räknar inkl. moms priset och vissa exklusive, och då blir det ju två stycken olika saker. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
jake: Jag tycker inte alls att det är lämpligt att hänga ut de annonsörer man personligen tycker betalar för dåligt. Det finns så mycket att tänka på, och som man bör känna till, innan man generellt påstår att det är en dålig annonsör. Vissa annonsörer är säkert dåliga för dig, men det behöver inte betyda att de är dåliga för alla.
Som andra redan har varit inne på så är det viktiga att alla villkor och ersättningar redovisas redan vid ansökan till programmet på ett tydligt och lättbegripligt sätt. Det brister i del fall, tyvärr. När det är för otydligt leder det till att fel affiliate ansöker till fel annonsprogram. Dock behöver det inte generellt sagt vara en dålig annonsör ändå. /Bengt
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
De som betalar dåligt, annonsera inte för dem.
Bojkotta! That works ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
VIP
|
Jag bojkottar alla TD program. Lönlöst att exponera banners och textlänkar och knappt få något betalt.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|