FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Apropå det, jag fick något mail för ett tag sedan med en lista på 20-tal företag som inte ville ha säljsamtal ifrån JX, va lite halvroligt då JX inte ens har någon sådan försäljning.
Ska leta reda på mailet, det var rätt mycket humor i det hela. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Själv har jag på en veckas tid fått två samtal från samma tidning som vill sälja prenumerationer trotts att jag tydligt sa att jag inte var intresserad första gången de ringde och jag är med i nix.
Hade faktiskt kunna tänka mig att skaffa den tidningen någon gång i framtiden (i dagsläget har jag den på jobbet så läser den där), men efter detta kommer jag aldrig någonsin att överväga att skaffa den. Företag som ringer och försöker pracka på mig saker medför bara att jag aldrig använder dem igen. För två år sedan så hade jag tv genom ett företag som även erbjöd bla telefoni, som alla vet så år ju företag som man redan är kund hos tyvärr ringa och göra reklam för andra tjänster. När de ringde mig sa jag att jag inte är minsta intresserad av deras telefoni som är alldeles för dyr om man jämför med vettiga företag och jag sa att jag aldrig mer vill att de ringer mig för att göra reklam, är jag intresserad av någon av deras tjänster så hör jag av mig till dem och om de ringer mig igen för att försöka sälja saker så kommer jag genast att byta tv leverantör till någon av deras konkurrenter. Jag bar hon som ringde att lägga in detta på min kundinfo så att inga missförstånd skulle uppstå. Hon bara visst inga problem det fixar jag. Två månader senare ringde de från samma företag och försökte på nytt sälja på mig deras tele, jag informerade dem om att de just förlorat en tv kund... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag skall oxo köra som policy att aldrig köpa/använda mig av produkter/tjänster från företag som ringer och skall försöka tvinga på mig det.
Ett annat exempel på ett telefonsamtal jag fig igår från sveriges näst största tele operatör. Dom ville jag skulle byta osv.... Jag sa att går ni under 30 öre i uppkoppling som vi i nuläget har, så byter jag. Inte annars. Jag får tacka för mig sa han. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har en vän som bor med fyra andra. De har som specialitet att skicka telefonen mellan sig när någon försäljare ringer.
Försäljaren får förklara sitt ärende och vilka underbara fördelar hans nya lysrör (exempel bara) har för hemmet. -Det är nog elen, det får du prata med Kalle om! Föräljaren förklarar igen. -Du ska nog prata med Anna om det där, det är hon som har hand om inredandet här! Försäljaren får ännu en gång förklara... De hadde en 10-i-topp med vilket företag som höll sig kvar längst utan att lägga på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tänk på att de flesta som ringer är c:a 18-19 år, och personalomsättningen är så hög att den som ringer knappast jobbat mer än 1-2 månader på sitt jobb. Sedan brukar databaserna köras under en kampanj på kanske en månad. Alla som tackar nej under kampanjen stryks i databasen, och blir inte uppringda igen.
Nästa kampanj använder man dock en ny databas med nya adresser, och där finns förmodligen flera med, av de som tidigare tackat nej. Om man är otrevlig mot säljaren riskerar man att säljaren "hämnas" genom att spara numret för framtida trakasserier på fikarast eller liknande... Ett annat sätt att inte bli uppringd är att vara ej anträffbar vid tre tillfällen. Då brukar man också bli strykt och inte uppringd mer. Det mest effektiva sättet (bortsett från att inte ha något listat nummer) är dock att säga nej tack och lägga på. Alternativt säger man "Nix" och lägger sedan på. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Medlem
|
Återigen så är det en hög folk som berättar hur de ogillar telefonförsäljning. Uppenbarligen måste vi tillhöra en del av folket som är för liten att driva dessa företag i konkurs. Det är ju mer synd att de ringer folk som inte kan säga nej, än att de ringer till oss som vet till 100% att vi inte ska ha något. Nästa gång nån ringer ska jag säga "Häng kvar en sekund bara, jag måste fixa en sak". Så lägger jag luren på bordet, så får de sitta där och vänta så länge de orkar.
![]() Man kanske även ska köra en Jalla-Jalla i modifierad tappning. Man låtsas tro att man håller handen över luren och säger till kompisen Molgan: "Nej, det är bara nån korkad säljare som tror att jag vill ha något". Diskuterade en sak på jobbet häromdan... Kan man skaffa betalnummer, och ha det i katalogen istället? Man får väl spara det vanliga numret så bekanta har råd att ringa. Ringer en säljare på betalnummer så är det ju klart man har tid att snacka skit i en kvart. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag brukade göra så tidigare, då jag hade mycket tid på kontoret precis då jag startade företaget. Fanns ju inte så mycket att göra i början och man märkte snabbt att alla ville sälja nåt till ett nystartat företag. Jag gick å köpte ett comviq kontantkort där man fick pengar om nån ringde till en. Varje gång nån säljare ringde, sa jag bara: "ja, ingen fara
![]() ![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
He he! Mycket lärorik tråd.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ett annat mycket effektivt sätt, som fungerar både privat och hos företag (blir uppringd av extremt många säljare på jobbet) är att be dem om ett telefonnr att ringa tillbaka till, se (verkligt) exempel:
- Hej jag ringer från Företaget och undrar om jag får ställa några frågor om er IT-miljö? - Hej, jag sitter lite upptagen just nu, kan jag ringa tillbaka till dig? (i 9 fall av 10) - Nej, det går tyvärr inte, vårt system tillåter inte inkommande samtal, kan jag återkomma istället? - Nej, min/vår policy är att inte lämna ut information till oseriösa företag som man inte ens kan få kontaktinformation ifrån. Hej då. Det fungerar klockrent och man blir inte uppringd av samma igen. Det är dock en klen tröst då det verkar finnas tiotusentals andra som kan ringa. Efter en stund blir det en sport att bli av med dem så fort som möjligt. Hemma om någon ringer trots nix-register så är jag oftast extremt kort mot dem: - Hej jag ringer från||| -Jag är inte intresserad. || - Men du har ju inte ens|| -Jag är inte intresserad. Hej då. Klick. Fungerar också utmärkt ![]() //Robin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag gillar den.
"Håll ett ögon blick" Sen lägger man av luren 20 minuter. |
||