Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

vad göra?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-26, 15:43 #1
mediadream mediadream är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
Medlem

Hyr en ds hos webcows, den är på för jag kan pinga den och får svar, men kommer inte åt den via ssh eller http://.
Inget svar från supporten på söndagar heller. Vad gör man?

Finns det ngt jag kan göra tekniskt för att starta om eller dylikt? Då jag inte kommer åt onlineadministrationen eller via ssh?
mediadream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-26, 17:07 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Om det är en riktigt server så lär den ha IPMI eller liknande för hårdvaru restarta den. Fast sådana uppgifter bör du fått från webcows isåfall.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-26, 17:39 #3
Medlem

Medlem

Testar en server hos som en amd/sempron, så några sådana uppgifter har jag inte fått, vad jag vet. Får man tillgång till detta vid val av någon annan typ av server? Om ja vilka? Går inte att vara ner i 1,5 dag pga att supporten inte fixar ngt på söndagar.
Oläst 2006-03-26, 17:43 #4
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2003
Decibels avatar

IPMI/Ilo kan du glömma på webcows, däremot har dom en extratjänst där du själv kan bryta strömmen till servern och på så sätt starta om den, inte direkt hälsovänligt kanske men risken att något händer är mindre.
Dock måste du haft den tjänsten innan, då du inte vet något annat sätt att starta om din maskin så tror jag nog du saknar den tjänsten, och då står du rätt handfallen tills webcows kan fixa det åt dig.

Sen är väl webcows billigare dedikerade rena ihopplock i towerburkar också, iaf sist jag var där och kikade fanns det mängder med towerburkar a´la b-märke.

Ska väl tilläggas att bara för att man hyr en "riktig" server är det inte säkert sådana kort för remote-reboot och liknande ens finns med då dom i de flesta fall är extrautrustning hos servertillverkaren och har en tendens att kosta lite även om man köper en HP, IBM, SUN eller vad det nu är.
Det finns "riktiga" servrar utan dessa möjligheter också.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-26, 19:17 #5

Brukar vara med som standard i alla DELL/HP alla fall, kanske inte i dom billigaste skiten men vanligtvis i vettiga följer det med.
Oläst 2006-03-26, 20:23 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Om vi för ett ögonblick låter bli att byr oss om hur dyr (eller billig) hårdvara som utgör mediadreams server; är det enkelt att konstatera att det framförallt är när något går fel som serviceavtalen blir viktiga.

Med ett bra serviceavtal hade du haft någon att ringa, med tanke på att det är söndag hade det säkert kostat en del, men du hade fått servern omstartad av tekniker på plats om du behövt.

För många är det fullt tillräckligt med en tillgänglighet på dryga 99% medan andra behöver ha åtminstone 99,98%. Det är den sista biten som är hela skillnaden och den kostar.

Jag har en bekant som köper den billigaste (eller nära på) bil han kan hitta - men så händer det att han måste åka taxi för att bilen inte startar också.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-26, 20:59 #7

SLA kostar, därför det det alltid blir billigare att köpa en server som går starta om vad som än händer.

Sedan får man väl räkna vad ett avbrott kostar om den kan vara nere en helg eller inte.
Oläst 2006-03-26, 21:16 #8
Decibels avatar

Decibels avatar

Citat:
Originally posted by patrikweb@Mar 26 2006, 20:59
SLA kostar, därför det det alltid blir billigare att köpa en server som går starta om vad som än händer.
Har inte lyckats komma på vad det är du försöker sälja, men du låter värre än säljarna på OnOff.

Det finns åtskilliga operatörer som har colocation/dedikerad hosting som kan starta om eller åtgärda saker på plats, dygnet runt, oavsett om det är söndag eller julafton.

Om vi tar ett enkelt räkneexempel.
SLA grundnivå, 6st "omstarter" på obekväm tid, i genomsnitt 600kr per omstart.
Det är 3000kr per år, om vi räknar med att grundnivån finns hos alla håller detta, vilket dom i genomsnitt gör.
Edit: Oj va fel jag räknade där, men men principen jag är ute efter.

Gentemot
Dyrare server som kostar 1000kr mer i månaden.
Det ger 12000kr mer per år.

Resultatet är en "diff" på 9000kr per år, man bör ställa sig frågan om den tjänst man har är värd 9000kr extra per år eller om man kan vänta 10-60min som är vanlig inställelsetid på grund-sla hos många.
Skillnaden blir som sagt pengarna, samt att det kanske tar 5-55min mer tid från att stoppet upptäcks tills servern är omstartad.

Vill också påpeka att priserna ovan är ett enkelt genomsnitt efter att ha kikat lite snabbt på 3-4 olika operatörer, så kommentarer om priset undanbedes.

Lite tråd-napping detta, men det återkommer ideligen påhopp från herr Patrikweb på endera operatörer, servermärket, serverkonfigen, operativsystemet, kablarna, funktionerna, teknikerna, geografiska platsen, utrustningen i hallen, väggarnas material i hallen, larmens fabrikat, kylutrustningens fabrikat och placering, ev. brandlarm och släckfunktioners funktion, vara eller icke vara, vilket enligt min mening förvirrar väldigt många och retar upp de som verkligen vet vad dom gör.
Vem som blir förvirrad och vem som blir uppretad låter jag vara osagt.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-26, 22:48 #9
Medlem

Medlem

intressanta svar. tackar.

Testar just nu detta för att se om det är värt att flytta tillbaka våra servers till Sverige igen, efter ett par år utomlands.
Startade denna server för några dagar sedan och har varit nöjd med den tills nu, då den utan att jag egentligen kör några av våra mer krävande sidor med mer besök. Har endast kört 2 kunder + några egna projekt på denna och den slutar på ett för mig oförklarligt sätt att fungera någon gång under gårdagen.
Oläst 2006-03-27, 00:25 #10

Ser inget påhopp i denna tråden Decibel, och ILO eller liknande blir igentligen billigare. Hos utlänska aktörer brukar det följa med liknande tjänster för en kostand för nästan inget.

Men tyvärr finns det inte så många Svenska aktörer som erbjuder "billiga" burkar med just sådana funktioner. Men ska köpa in egen burk och ställa så är det ingen kostnad för det vanligtvis.

Men allt är en kostnadsfråga, om man har höga krav så kostar det tyvärr men om det inte är så viktigt så väljer säkert många att inte ha någon sla eller liknande.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017