FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Eller menar du att jag skall lagra filerna i en non-public katalog på webbservern? Brukar shared hosting-webbhotell tillåta att man lagrar filer non-public? Var issåfall skall de lagras, brukar de ha en katalog för detta ändamål eller vad menar du? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Flitig postare
|
lägg länkar till filerna i db inte filerna i sig så kommer du ner i db storleken
>> sorry missade en del inlägg tro jag :-) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att lagra filer i db är dumt, säkert emot sämsta lösningen med.
Indell har förövrigt inte sina servrar i Sverige. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Är det både den sämsta lösningen och en smart lösning på samma gång? Tror du skrev litet fel nu ![]() "Indell har förövrigt inte sina servrar i Sverige." Vem har påstått det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Egentligen kan katalogen vara publik det spelar ingen roll.
Som du har det i dagsläget använder du förmodligen ett script i php, asp eller liknande. På samma sätt som du hämtar data från databasen kan du hämta informationen från en fil på servern. Du länkar inte till filen utan du öppnar filen med ditt script och skickar innehållet till klienten och bibehåller din kontroll.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
Uh! Låter taskigt genomtänkt från första början. Får ont i huvudet av att räkna på hur hårt det där kommer lasta hårdvaran. Följ tipset att länka filerna via databasen istället.
Att sen låta php skicka filen vetefan, onödigt kan man tycka att lägga ett extra skikt på det hela. Kanske går att lösa på annat (bättre) sätt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Har du något tips på ett bättre sätt? Kom ihåg att jag vill exekvera phpkod varje gång en fil anropas, i mitt fall vill jag uppdatera respektive fils post i databasen. Har tidigare fått flera tips (på andra forum) som råder mig att spara hela filerna i databasen, men de kanske inte hade så stor koll på prestandan som det tydligen slukar att söka igenom en 5 GB databas. Jag kör nog på det här med att länka filerna från databasen och ha själva filerna i en chmoddad katalog. Dock - om jag har dem i en public katalog - så innebär ju detta att människor faktiskt kan tanka filerna, om de får reda på dess rätta sökväg. En fördel vore alltså om det gick att ha dem non-publict, och min fråga blir således om sådant är möjligt att ordna? Eller är det olika bland olika webbhotell om de har denna funktion? Har hört talas som att det är möjligt, men kan ha fel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Supermoderator
|
lösenordskydd med .htaccess borde kunna lösa det om inte annat. Brukar vara standard på linuxservrar.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Eller gäller inte dessa skydd för lokala script? För övrigt - om jag inte har fel så kan man väl begränsa åtkomst så att INGEN användare får läsa från mappen ö.h.t.? Eftersom ingen människa (inkl. mig själv) kommer ha behov av att läsa filerna från deras riktiga sökvägar, så är det lika bra att täppa för alla ingångar helt och hållet och enbart låta de lokala scripten på servern ha läs- och skrivrättigheter till denna katalog. Går sådant att ordna? Om ja, hur då? Det är en Debian Linux-server. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Går det kanske att chmodda katalogen på något vis så att enbart lokala script får åtkomst till katalogen, och inte besökarna? Eller är det bara htaccess som gäller? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|