Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

REQ: Webbhotell med > 5000 MB databasutrymme.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-21, 21:35 #11
Pucken Pucken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Medlem

Citat:
Originally posted by Xamda@Mar 21 2006, 22:30
Då detta måste vara ett hobbyprojekt ...
Ja, det är ett hobbyprojekt. Det är därför jag inte kan lägga ut så mycket pengar, och jag har inte direkt något jättebehov av 99.999% uptime ...

:P

Sidan kommer dessutom inte generera NÅGRA SOM HELST INKOMSTER, så jag måste leva på en väldigt begränsad budget som sagt.
Pucken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-21, 21:47 #12
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
En databas som är 5GB är extrem stort, samtidigt belastar server extremt om det blir en del frågor.

Själva utrymmet i sig är mer eller mindre gratis det som kostar är backup av det, tror det blir svårt att hitta något för det priser du vill ha. Tror många inte räknar 5GB som passande för shared hosting.

Problemet är inte hitta någon som vill ge dig det utan kostnaden som blir problemet och det rätt stort problem.

Colocation / Dedicated server är det billigaste eller möjligtvis VPS.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-21, 21:55 #13
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by patrikweb@Mar 21 2006, 22:47
En databas som är 5GB är extrem stort, samtidigt belastar server extremt om det blir en del frågor.

Själva utrymmet i sig är mer eller mindre gratis det som kostar är backup av det, tror det blir svårt att hitta något för det priser du vill ha. Tror många inte räknar 5GB som passande för shared hosting.

Problemet är inte hitta någon som vill ge dig det utan kostnaden som blir problemet och det rätt stort problem.

Colocation / Dedicated server är det billigaste eller möjligtvis VPS.
Okej, har dålig koll på det där.

Saken är den att en kolumn i tabellen kommer innehålla mycket binära data i större storlekar (mellan cirka 20 till 512 kB data
per fält). Antal rader kommer bara vara några tusen.

Det är filer som skall lagras i databastabellen, som ni nog förstår.

Men det tar alltså ändå lång tid att söka igenom tabellen? Jag kommer bara söka efter poster i en varchar(32) kolumn, det binära (tunga) fältet kommer jag inte söka i. Jag kommer bara plocka ut data från binärfältet när en besökare vill ha de data ifråga.
Oläst 2006-03-21, 22:20 #14
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Jonas Jonas är inte uppkopplad

Varför inte lagra filerna på hårddisken och skita i databasen? Att lagra filer i en databas är RÄTT korkat...
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-21, 22:43 #15
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Jonas@Mar 21 2006, 23:20
Varför inte lagra filerna på hårddisken och skita i databasen? Att lagra filer i en databas är RÄTT korkat...
Det blir betydligt enklare så.

Hur ska jag annars - på ett shared hostingpaket - få fram hur många gånger en fil laddats ned?

När en fil laddats ned X antal gånger så raderas den. Mycket enkelt ordnas med databas. Hur menar du att jag annars skall lösa det?

EDIT: Tror inte jag är ensam om att stycka ned filer till databaser, är rätt säker (dock inte 100%) på att även Lunarstorm gör detta med de filer besökarna laddat upp till Prylar. Den databasen lär väga bra många gigabyte, men då tjänar de ju pengar på siten också
Oläst 2006-03-21, 22:48 #16
Standouts avatar
Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare

Standout Standout är inte uppkopplad
Flitig postare
Standouts avatar

På samma sätt som du genom scriptet läser in data från en databas och skickar till besökaren kan du väl läsa in data från en fil och skicka till besökaren? Scriptet kan ju ändå uppdatera antalet nedladdningar i databasen.
Standout är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-21, 22:48 #17
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det är mycket dumt att spara, speciellt större, filer i databasen. Det kräver en massa onödig prestanda att hämta filen från databasen istället för från disken.

Koppla ihop databasen och filen på disk istället. Du behöver mycket mindre processorkraft då.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-21, 22:53 #18
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Originally posted by Pucken@Mar 21 2006, 21:55
Det är filer som skall lagras i databastabellen, som ni nog förstår.
Nej, självklart förstod vi inte det eftersom det låter som en korkad ide. Tips på databaser som är gjorda för att lagra filer i:
NTFS, ext3, ReiserFS, XFS osv osv. Du förstår nog min poäng.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-21, 22:58 #19
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Standout@Mar 21 2006, 23:48
På samma sätt som du genom scriptet läser in data från en databas och skickar till besökaren kan du väl läsa in data från en fil och skicka till besökaren? Scriptet kan ju ändå uppdatera antalet nedladdningar i databasen.
Det verkar intressant.

Dock har jag ingen aning om hur det skulle gå till i praktiken.

Visst kan jag ge besökarna en länk till en sida som skickar filen till dem, men hur skall jag skydda mig mot att en besökare helt sonika högerklickar på bilden och väljer att kopiera bildens adress? Eller annat valfritt sätt för att få ut dess "riktiga" sökväg?

Jag har ingen större erfarenhet av servrar överlag, så det finns säkerligen någon smart lösning för detta. Vore ju även bra om jag löser det på ett sådant sätt, eftersom jag då kan använda Indell vilket verkar vara ett jättebra webbhotell för pengarna.
Oläst 2006-03-21, 23:13 #20
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Originally posted by Pucken@Mar 21 2006, 22:58
Visst kan jag ge besökarna en länk till en sida som skickar filen till dem, men hur skall jag skydda mig mot att en besökare helt sonika högerklickar på bilden och väljer att kopiera bildens adress? Eller annat valfritt sätt för att få ut dess "riktiga" sökväg?
Om du lagrar filerna i MySQL så har du tänkt generera dom till klienterna med ett PHP-script, men om du har filerna i ett filsystem så hajar du inte hur du kan generera dom med PHP på samma vis? PHP kan faktiskt, tro det eller ej, läsa data ur filer lika gärna som den kan läsa data ur MySQL =) Svarade det på din fråga?
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017