FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag ska komma på hur det ska fixas
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Såja fixat kanske inte snyggt men det fungerar
<font face="Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Länkens namn</font> Edit: Direkt på själva sidan alltså, fungerar i Fx och IE |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kod:
<html> <head> <style> /* Påverkar alla länkar */ a { color: red; } .special { color: green; } /* Påverkar endast länkar som inte är visited, active eller hover */ a:link { color: red; } .special:link { color: green; } /* Påverka endast de element som både är en länk, samt har klasssen special associerad till sig. */ a:link.special { color: orange; } /* eller */ a.special:link { color: orange; } /* eller, om du vill påverka även visited, active och hover. */ a.special { color: orange; } </style> </head> <body> <a href="#">Vanlig länk</a> <a href="#" class="special">Speciell länk</a> </body> </html> |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Det finns en lång rad lösningar för att ha en enstaka (eller flera) skilda utseenden, t ex: <a href="" style="font-size: 150%;"> eller med i css-filen: a.speciell { font-size: 150%; } och i html : <a href="" class="speciell"> a#speciell { font-size: 150%; } och i html : <a href="" id="speciell"> (tänk på att dessa två ”ärver” inställningarna från den vanliga a-taggen, om du satt a { color: red; } så kommer även a.speciell vara röd) Om man vill ha en avdelning som har egna ”regler”: p { color: black; } /* normalt utseende */ div#specielltstycke p { border: 3px dotted green; } div#specielltstycke a { color: blue; } (det här blir snyggt, ja lovar...) och i html Kod:
<p>normalt useende med <a href="">normal länk</a></p> <div id="specielltstycke"> <p>Grön kant och <a href="">blå länk</a>!</p> </div> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag skulle precis börja med en liknande princip på en sida. Så jag bugar och tackar för förslagen. ![]() Hm, det går med andra ord snabbt som attan att få "riktiga" förslag om man slänger in en halvdan lösning på ett problem. Bra att veta till nästa fråga ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Ja, mitt problem går inte lösa men att sätta size, jag har [b] på mina länkar i css å det vill jag ha, dock vill jag skippa det på några ställen, det e vad jag måste åstadkomma
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Så här kan man ju skriva i CSS, och sätta class="nylink"> på länken som ska se annorlunda ut..
.nylink:link { font-family : Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color : #000099; text-decoration : none; font-size : 0.7em; } .nylink:visited { font-family : Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color : #000099; text-decoration : none; font-size : 0.7em; } .nylink:active { font-family : Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color : #000099; text-decoration : none; font-size : 0.7em; } .nylink:hover { font-family : Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif; color : #990000; text-decoration : none; font-size : 0.7em; Borde fungera perfekt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
jo, fast font-family, font-size och sånt behöver du ju inte ta med överallt, det ärvs ju.. Alltid trevligt med mindre filstorlek.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
|
men då ärver den nya länken <bold>hur bestäämer man att det inte sa va bold?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
font-weight: normal;
|