FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Eftersom jag inte vill länka mig själv (det är ju fult
![]() Nyfiken på vad ni tycker och tänker här på WN. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Bra, hoppas nästa inlägg handlar om piratkopiering.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Thord Daniel, förstår ditt dilemma, men anser dock att du ändå har fel.
De som väljer att blockera bort annonser gör det inte för att jävlas, de gör de för att de gillar inte annonser och skulle troligen inte besökt din sida om annonserna hade varit kvar. Så på något sätt känns det. Är det verkligen så viktigt att annonserna syns för alla? Om alla besökare hade sagt, "Har du annonser så vägrar vi att besöka din sida", skulle du fortfarande envisas med att ha kvar annonserna? Hela ditt resonemang låter lite som piratkopiering, eller som Petter uttryckte sig, att alla som laddar ned musik borde avrättas. Hitta andra lösningar istället. Var ju en artikel om Lunarstorm för ett tag sedan på IDG där man hyllade deras sätt att bygga in reklamen i sin hemsida. Alltså att göra produktplacering inne i hemsidan, i någon funktion eller liknande. Det vill säga så som Kanal5 gör med Room Service, låter byggfirmor med mera sponsra med produkter som man visar i Teve mot en summa pengar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Spindel, jag tror du har fel - hade det inte funnits något sätt att blockera annonserna så hade samma besökare fortfarande läst sidan. Content is king, och de är där för att sidan är bra.
Det faktum att de kan välja bort annonserna gör att de väljer att göra det, och det är ett problem. Hur tittar du på TV? Jo, visst byter du kanal under reklamen, åtminstone ibland? Samma fenomen. I USA är Tivo ett problem därför att den filtrerar bort reklamen och om man inte lyckas lösa det - med reklam i själva programmen exempelvis, vilket redan är en realitet och är desto svårare att filtrera bort. Lunarstorm har integrerat sin reklam ordentligt, och det finns redan i TV-programmen. Jag tycker inte det är bra, det gör att läsaren måste ställa sig frågan hur köpt resten av innehållet är. Om annonserna ligger separat så ligger det inte lika nära till hands. Jag tror inte heller att det är en lösning som adblock-användande besökare vill ha. Och ja, för att besvara din fråga - jag skulle säga att du kan gå någon annanstans om du inte vill se annonserna, eller betala för dig. Att ha en privat hemsida eller ett litet hobbyprojekt som får sina annonser bortfiltrerade är en sak, men att driva ett komersiellt projekt och se sin inkomstkälla tas bort bara för att "jag vill inte se dem, men läser gärna din sida gratis" är inte hållbart. Det är som att riva ut alla annonserna i Nöjesguiden innan den sätts ut i ställen. Gissa hur länge den hade levt då? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Med tanke på att det går hyfsat enkelt att via Javascript kasta ut besökare med adblockers och jag bara sett en enda sida som gör det. Skulle jag gissa på att de flesta sidorna hellre vill ha besökare som blockar reklamen än att inte alls ha dessa besökarna. Möjligt att jag har fel men varför kastar då inte fler sidor ut de besökarna med Adblockers?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag håller med tdh. Det känns väldigt moraliskt tvivelaktigt att använda sig av exempelvis AdBlock. Låt självklart marknadskrafterna ha sin verkan. Tycker besökaren att det är för mycket reklam på en sida - då får besökaren gå till en konkurrent.
Det ni måste tänka på är att, problemet är inte så stort nu - men jag är fullständigt övertygad om att det kommer att växa. Att integrera reklamen i innehållet är en väg att gå. Att exempelvis skriva recensioner för diverse produkter som man sedan länkar till. Men här uppstår, precis som tdh tog upp, problemet med reklam som är för nära anknyten till innehållet. Recensionen tenderar att bli väldigt partisk för att besökaren ska köpa produkten. Lösningar som Lunarstorm använder där de har särskilda avtal med stora företag för att skapa nya tjänste som mestadels bygger på branding är inget alterantiv för mindre aktörer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Antingen accepterar du att dina användare filtrerar bort oönskat innehåll, eller så tar du betalt för innehållet. Vad är problemet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Har ni tänkt på problemet med blinda människor som går på stan och bara totalt ignorerar storbildsreklam. Inte ens deras ledhundar lägger märke till den. Det är för jävligt, men jag jobbar på en lösning.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Ärligt talat är det ju bara girighet om man inte vill tillåta Adblock. Som sagt, de som använder Adblock är ju de som inte vill se reklamen.
Tänk er följande scenario. En sida upptäcker att 50% av besökarna använder Adblock. Siteägaren bestämmer sig sedan för att göra som WizKid nämnde, sätta in ett skydd mot Adblock. De som använder Adblock bestämmer sig att ta bort Adblock för att kunna se sidan. Dock är de fortfarande lika mycket emot reklam och finner den plågande. Ett företag bestämmer sig för att sätta in en stor, flashig annons eftersom sidan är välbesökt. Men pang! Visade sig vara en olönsam marknadsföring eftersom få klickade på annonsen. Så vad spelar det för roll om användare använder Adblock egentligen? Annonsen är ju lika irriterande oavsett om det är tvång eller inte. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|