FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Medlem
|
Kul med så många synpunkter här, men det är uppenbart att flera talare inte kommer från personer som lever på annonser. Det är inte min åsikt att en besökare enbart är värt något om han utsätts för reklamen, för även om man ofta kan härleda sina intäkter direkt till denna så skall man inte vara blind för alternativa värden såsom varumärkets styrka och möjlighet till merchandising, exempelvis.
Argumentet att "adblock-användare hade inte klickat ändå" är tomt. Annonser levererar ett budskap men långt ifrån alla bygger på klick, eller ens har en betalningsmodell som gör det. Det säljs fortfarande annonser per visning, eller rentav fast pris för en fast plats under en tidsperiod. Att annonsen faktiskt visas har ett värde. Däremot vidhåller jag att om adblock-lösningar (ja, det finns flera - Norton Antivirus har en inbyggd bland annat) blir gängse standard så kommer webbpublicisterna i kläm och det är inte bra för någon - för då läggs sidorna ned, kort och gott. Skall jag då blocka alla som använder adblock? Nja, annonserna är inte mina enda intäkter och adblock-användaren kan mycket väl skicka besökare till sidan och det är inte säkert att de nytillkomna har adblock. Dessutom har jag råd med lite snyltande besökare. Det hade dock varit annat ljud i skällan om jag låg på gränsen med bandbreddskostnaderna, exempelvis, eller om det var så många som blockerade att min statistik gentemot annonsörerna blev snedvriden. Det naturliga första steget är förstås att informera besökarna om att de väljer bort den främsta intäktskällan för sajten och vädja till deras goda samvete, men huruvida det fungerar eller ej beror väldigt mycket på vilken typ av besökare man har. Situationen skall nog ställas på sin spets innan man faktiskt väljer att stänga ute alla med adblock, och innan dess har man självfallet försökt att få in annonser på annat sätt, så att de inte blockeras. Men det för oss till ett annat problem. Annonsmarknaden är idag knuten till standardformat och mediabyråer jobbar inte gärna med speciallösningar såvida man inte är en väldigt stor aktör. Det är min erfarenhet att det är svårare att få speciallösningar sålda, än en leaderboard. Man har dessutom en tendens att göra annonser som är störande, vilket jag inte riktigt förstår mig på eftersom det laddar budskapet med negativa vibbar från den irriterande besökaren. Dessvärre är det inte alltid det lättaste att säga nej till en annonskampanj, de senaste åren har branschen knappast varit dotcom-bortskämd om man säger så. Jag håller absolut med om att det här inte enbart är ett problem med besökaren, adblock finns av en anledning - även om jag har lättare att förstå att man vill blockera popup-annonser och dhtml-lager som lägger sig över sidan, än annonser i allmänhet. Annonserna låter och blinkar som sjutton, det är inte bra - annonsörerna behöver skärpa sig på den punkten och kommer nog göra det också för jag tror inte att multimediabomberna som snurrar ibland ger bättre genomslag. Själv blir jag i alla fall bara trött på dem. Men okej, adblock dödar webben för att annonsörerna och publicisterna inte står upp och levererar minda påträngande - men ändå effektiva - annonser. För övrigt, ztream, så har man redan löst problemet med blinda på gatan som missar alla billboards: nu kör megafonförsedda reklambilar omkring. Men ditt inlägg känns som en irrelevant lustighet så hur vidrigt detta tilltag faktiskt är kan vi kanske lämna därhän... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag var bara ironisk för att belysa att problemet ligger hos oss som publicister och inte hos besökarna. Jag sitter i samma båt som många andra i tråden, men jag ser det inte som ett stort problem än, dock inser jag såklart riskerna med det i framtiden.
Tror antingen att annonsörerna (google, td, osv) måste fixa bättre reklam som inte går att blocka på samma sätt. Adsense är ett steg i rätt riktning. Relevant reklam som är integrerad med sidans innehåll. Alternativt tror jag man måste jobba med andra sätt att tjäna pengar. Nyhetsbrev, betaltjänster och liknande. Andelen adblock-users kommer öka väldigt sakta om inte någon webbläsare/program/os börjar leverera sin produkt med adblock igång per default. Mardrömsscenariot hade ju varit om nya Windows hade detta aktiverat, men det kommer aldrig hända med tanke på att Microsoft tjänar massa pengar på reklam. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Självklart handlar det bara inte om klick, jag utökar påståendet till att de som har adblock är mindre mottagliga för reklam anyway. Alla idag befintliga annonsytor står inför samma problem.
TV-reklam, idag zappar folk och med hårddiskinspelning osv spolar man enkelt förbi reklamen. Med ökande musikflöde genom mobil och webb-radio finns en risk att stora grupper väljer bort reklam på det viset. Hur ofta läser jag reklamen som ramlar in i brevinkastet? Trots att det anses vara väldigt effektivt med DR tror jag att färre och färre läser det. Ok, utomhusreklam då, busshållplatser, tunnelbanan osv... De finns där, men ser man dem? Människor börjar ifrågasätta vem som äger det offentliga rummet, kanske får vi se "reklamterrorister" som sågar ner utomhusskyltar och slår sönder ljusborden. Jag tror att om någon annonsyta ska överleva måste de utvecklas. ps. Tänk framtidstanke, när vi alla har cybersyn, som terminator eller robocop, då kan våra glasögon i realtid adblocka reklam i verkligheten. Bit på den! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ja, eller varför inte ta Kong som exempel? Spelföretagen sponsrar med spel som sedan Kong recenserar. Är ju produktplacering det också.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Skumt resonemang att hävda att det är konsumentens fel att han inte uppfattar din produkt på rätt sätt.
Reklam på det viset som det visas på nätet är en förhållandevis ny företeelse. Det är möjligt att det i framtiden kommer sluta vara lönsamt att anväda sig av på det viset. Även om jag betvivlar det. Hur som helst så kommer det sannolikt leda till en "bättre" webb snarare än en sämre, om man slipper alla struntsiter med dessa typer av ads. Visst är många siter beroende av inkomster hit och dit. Men om det visar sig att reklamen inte fungerar, och det är ett allmängiltigt fenomen, så kommer alternativ uppkomma. I alla fall om det finns ett värde i att synas på siten. Hur man än ser det så är det inte mottagaren av budskapet som är ansvarig, utan sändaren. Vill jag inte se reklamen på tv så byter jag kanal, vill jag inte se reklamen på tunnelbanan så skärmar jag av mig... det är så det fungerar... Det finns flera sidor av fenomenet.. generellt kallas det ju "mediabruset".. att det är svårt att penetrera in till kunden/mottagarens medvetande. Det är ett alltmer påtagligt problem. Konsumenterna vill inte ha reklamen. Detta är inte ett "problem" begränsat till internet. Så visst, det kan sluta med att man inte kan använda sig av reklam på det sättet som tidigare, men wtf liksom. Om du äger en stor tavla på stan där företag kan posta sina budskap.. men ingen kollar på din tavla för det finns tavlor överallt och att titta på alla tavlor är ogörligt. Och det dessutom är enkelt att vända bort blicken. Är det ditt problem eller den som eventuellt ska titta. Eller är det företaget som vill posta, men inte kan hitta tavlor att posta på som folk ser, är det hans problem?. Problemet tdh är att du inte förstår att problemet inte är ditt utan snarare tillhör företaget som letar tavlor som folk ser. Och att du inte är företaget utan den som äger tavlan. Antigen får du folk att se din tavla, eller så kommer företagen skita i din tavla. Traditionell reklam är död! Läs Gummesson, eller Norrmann, och öppna ögonen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
|||
Medlem
|
Sen även om man inte har adblock hur mycket reklan ser man och hur mycket filtrerar hjärnan bort.. Finns en ganska intreesant artikel på idg oim det...
http://idg.se/ArticlePages/200603/10....se873.dbp.asp |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
tdh:
Citat:
Annonsörerna skulle inte drabbas med mer än att de blev tvingade till att hitta andra vägar att få ut sitt budskap. I många fall är det dessutom annonsörerna som har de största webbplatserna. Ett seriöst kommersiellt företag har inga annonser på sin egen sida, med en del undantag bör jag tillägga. Så någon död av webben pratar vi överhuvudtaget inte om, kanske snarare en hälsosam utrensning som kan ge en höjd kvalitet när man slipper sidor vars enda syfte är att dra in trafik och tjäna pengar på annonser. Webbplatsannonser är bara en del i det som Björn så korrekt kallar mediebruset. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Personligen tycker jag att det finns några få reklambanners eller målgruppsanpassade google reklam är en väldigt låg kostnad för att få tillgång till en webbsida gratis i stället för att betala....
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|