Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

fakturor som inte betalas

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-17, 18:09 #11
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Det finns ett bra sätt att få folk att betala, fungerar mycket bra enligt mig, men då krävs det att man har resurser att göra det eller inte för många kundfodringar.

Ringer man tidigt efter första påminnelsen och pratar med kunden så brukar det lösa sig rätt fort. Över 90% av dessa kunder betalar då någon dag efter samtalet.

Kan va att det då känns lite mer personligt och inte bara ett papper med skuld på och otrevligt innehåll på.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-17, 18:16 #12
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ringer man tidigt efter första påminnelsen och pratar med kunden så brukar det lösa sig rätt fort. Över 90% av dessa kunder betalar då någon dag efter samtalet.
Ringa fungerar utmärkt kan jag intyga. Tidpunkten när man ringer kan också ge en liten extra fart på det hela om det första samtalet inte fungerar.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-17, 18:25 #13
poppo poppo är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
Nykomling

nu var inte frågan hur man ska inkassera utebliven betalning
poppo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-17, 20:07 #14
Sebastian.Siemiatkowski Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Medlem

Hej

Intressant tråd. Några egna reflektioner

Angående Kreditor. Vi hjälper företag att slippa ha problem med dåliga betalare. En hel del av våra kunder har väldigt höga kreditförluster andra har mindre. Det viktiga är dock att genom att koppla ihop en mängd e-handelsföretag så kan man just se vilka som är dåliga betalare överlag och på så sätt minska deras möjlighet att lura en massa småföretagare på pengar.

En annan viktig fråga som jag tycker man ska ställa sig är vad ska man göra själv och vad ska man låta någon annan göra. Och den diskussionen slutar alltid med frågan:

Vad är min egen tid värd?

Om jag tycker att det är värt tiden att ringa eller skicka brev till dåliga betalare, utveckla system för det, ha kontakt med kronofogden osv, så ska man göra det. Jag är övertygad om att ngn som gör det själv kommer att utveckla så pass god näsa för just sina affärer och för just sina kunder att man kommer kunna hålla relativt låga egna kreditförluster.

Men vad händer den dagen man blir lurad på 10 - 20 tusen en månad?

Och vad ska man egentligen fokusera sin tid på? Att pricka av betalningar eller sälja och utveckla sin verksamhet?

Det är helt och hållet en inställningsfråga. Vissa vill göra allt själva för att "det tar ändå inte så mycket tid" andra vill fokusera på det de själva tycker de är bra på.

Ett vanligt antagande i kundreskontrabranschen är att om man håller vanliga faktureringsrutiner så skickar man 20-25 % till påminnelse och 7 - 8 % till inkasso. Men det är ju väldigt generellt.
Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-18, 07:21 #15
Nykomling

Nykomling

allt du skriver är sant, men om man har ett svinn på 1-2% och säljer en billigt tjänst/pprodukt så ser jag fortfarande inte vinst intresset att använda en faktureringstjänst. då är det bättre att svälja stoltheten och se sin 100 lapp försvinna i cybervärden.

Men är det högre belopp så hade jag varit den första att anlita kretidor eller dito företag.
poppo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-18, 09:48 #16
maria6 maria6 är inte uppkopplad
Nykomling

maria6 maria6 är inte uppkopplad
Nykomling

Jag kör med kreditkort och interrnetbank för privatpersoner (inga undantag) och tar således mkt små risker / förluster.

Faktura mot företag som jag har gjort affärer med tidigare.

Jag har i princip inga förluster alls!

/mia
maria6 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-18, 10:14 #17
Medlem

Medlem

Citat:
allt du skriver är sant, men om man har ett svinn på 1-2% och säljer en billigt tjänst/pprodukt så ser jag fortfarande inte vinst intresset att använda en faktureringstjänst. då är det bättre att svälja stoltheten och se sin 100 lapp försvinna i cybervärden.

Men är det högre belopp så hade jag varit den första att anlita kretidor eller dito företag.
Och jag är den första att instämma, när vi arbetar med företag som säljer tex virtuella produkter, tänk tex datingsajter, då ska man inte låta oss ta risken för hanteringen eftersom ens egen marginalkostnad går mot 0. Eftersom vi köper fordran till dess fulla värde och man därmed faktiskt inte bara försäkrar sig mot kreditförlusten utan även mot intäktsbortfallet så blir det i fallet av en virtuell produkt ett klassiskt case av att överförsäkra sig.

I det fallet kan det istället vara bra att anlita ett kundreskontra företag som tex Kreditor och bara låta oss sköta själva hanteringen av fakturan men inte låta oss ta risken för att den blir obetald. Personligen tycker jag att det framförallt är i hanteringen man har mycket tid att spara. Riskhanteringen är mer intressant om man faktiskt haft en kostnad för en fysisk vara och därmed förknippade hanteringskostnader.

Ledsen för långa svar, men det är ett ämne vi brinner för :-)
Sebastian.Siemiatkowski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-19, 12:00 #18
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2005
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar

Reg.datum: Nov 2005
Vi i djurbranschen har rätt stor andel kunder som ej betalar känns det som.
Jag använder kreditor och vi har ett stort antal varje månad som blir nekade att få kredit pga betalningsanmärkningar. Dessa låter vi då betala i förskott och så löser det sig. Personligen orkar jag inte jaga alla dessa som skulle fått faktura om vi ej haft kreditor. Jag är övertygade att vi skulle förlorat ca 10 000 kr / månad.
Vet inte om det i just djurbranschen är vanligt med människor med mycket betalningsanmärkningar men jag tror det. När jag kikade första månaden så blev i alla fall jag häpen. ca 10-15% blir nekade hos oss pga betalningsanmärkningar, och har verkligen 10 % av svenska folket så dålig kreditvärdighet? Jag vet inte, men kanske någon annan vet?
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-19, 15:33 #19
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by maria6@Mar 18 2006, 09:48
Jag kör med kreditkort och interrnetbank för privatpersoner (inga undantag) och tar således mkt små risker / förluster.
Faktura mot företag som jag har gjort affärer med tidigare.
Jag har i princip inga förluster alls
/mia
Varför har du ingen sida i din profil?
Oläst 2006-03-20, 08:10 #20
nicces avatar
nicce nicce är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
nicce nicce är inte uppkopplad
Medlem
nicces avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
har verkligen 10 % av svenska folket så dålig kreditvärdighet?
Många svenskar har betalningsanmärkningar, inte dålig kreditvärdighet. Dessa upplysningar som kreditor och andra motsvarande bolag gör är oftast ej helt rättvisa.

I kreditors (och motsvarandes) system får dessa två personer precis lika dålig kreditvärdighet:

John Doe
Betalningsanmärkningar: 2 st (betald skatteskuld eller p-avgift)
Årsinkomst: 800 000 kr

Jane Doe
Betalningsanmärkningar: 7 st (diverse, samt några med skuldsaldo hos kfm)
Årsinkomst: 102 000 kr

I en riktig UC upplysning hade med största sannolikhet John Doe gått igenom medan Jane Doe räknas som risk. Men eftersom det är billigare att endast kontrollera betalningsanmärkningar får man ingen korrekt bedömning. Å andra sidan hade förmodligen säljföretagen fått betala mer / faktura.
nicce är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017