FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Gustaf:
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Ett monopol som bestämts av marknaden innebär att det finns etableringshinder som gör att det inte lika enkelt kan finnas en konkurrent som erbjuder samma tjänster. Ett exempel är officepaketet där man för att konkurrera med MS måste ta fram en produkt lika kompetent och kompatibel som inte erbjuder svårigheter vid övergången till denna nya produkt. Det är "nästan" omöjligt och därför byter användarna inte ut Office mot exempelvis Openoffice. OO kostar noll kronor och MSOffice kostar väl cirka 5000 kr. Den stora skillnaden ligger inte i funktionaliteten utan i att det finns en inlärningskostnad/motstånd i att byta. Ok, 0 kr jämfört mot 5000 kr. Här inser man att den ekonomiska teorin om monopol stämmer, nämligen att alla monopol har en högre kostnad än vid perfekt konkurrens. För mig så är det nog så att jag skiljer på att Bill Gates blivit filantrop på gammeldagar och att MS i sig självt INTE är det och inte kommer att bli det. Att det råkar uppstå marknadsmonopol då och då på marknaden beror snarast (i fallet MS) på att konkurrensen snedvridits av skickliga marknadsförare än att stentuffa produkttester hos oberoende analysfirmor bedömer den ena produkten som bättre än den andra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
I fallet med Microsoft och Google har inget av företagen ett monopol på marknaden enligt den korrekta definitionen. Notera särskilt UTAN KONKURRENS. Konkurrens finns till både Microsoft och Google. Citat:
Citat:
Edit: Elmarknaden FÖRE avregleringen kunde betraktas som en monopolmarknad med stabila och relativt låga priser. När den avreglerades satte marknadskrafterna igång och vi har aldrig haft högre elpriser, pga av detta (oräknat miljöavgifter och extra skatter). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
Hubbert, du har rätt i att MS och Google mfl har konkurrens per definition, men man kan många gånger tyda den som negligerbar. Men, rätt ska vara rätt. Och om det inte är perfekt konkurrens (PK) och inte monopol, vad är det då? Två säljare = duopol och ett fåtal säljare = oligopol osv. Priserna som tas ut på en oligopolistisk marknad är lägre än vid monopol, men fortfarande betydligt högre än vid konkurrenssituationen. Bolagen kan helt enkelt ta över konsumentöverskottet som finns vid PK och omvandla det till ett producentöverskott.
Och ja, ett monopol KAN ju köras med tvingande nollresultat, typ sjukvården i Sverige (inte ett bra exempel på monopol, men principen är du med på?). Avregleringen av elmarknaden är ju ett sorgligt kapitel och fundera igen på den, är den verkligen avreglerad? Du måste fortfarande köpa tjänsten att transportera elen av det bolag som äger ledningen i backen. Det blir tillräckligt knixigt här nu... Ja, tack för att det sker en omställning nu från MSOffice till Openoffice och det är enbart tack vare att OO nu blivit såpass likvärdig MSOffice så att det går att byta ut det. MSO är ju en miljardprodukt (i utvecklingskostnader) och utan OpenSource-communityt hade det varit omöjligt att rubba sitsen är min tro. Det krävs så enorma investeringar att ingen kunnat matcha MS under tillräckligt lång tid om man ska räkna nedlagda timmar i projektet. Ber om ursäkt för att jag brakade på om det där med akademiska poäng, det har ingen betydelse (Nej, Handels i Gbg ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
Många av de "nya" ekonomiska teorierna har sin grund i bl.a filosofens Adam Smiths* teorier, men försedda med mer tidsanpassade begrepp. Begreppet "Perfekt konkurrens" är som jag ser det ett sådant. Som verkar (ok saknar fullständig information om PK) vara någon form av modifiering av hans begrepp "Den osynliga handen" eller varför inte Rawls** "okunnighetens slöja". Jag ser det som rent teoretiska begrepp i stil med det "klasslösa" samhället. Med andra ord i den bästa av världar skulle det klasslösa samhället eller perfekt konkurrens fungera. *(1723-1790) **(1921- ) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det finns även en annan sida av Bills filantropi som handlar om makt och inflytande. Bill vill in i maktens korridorer i USA. Tillgångar på pengar ger inte automatiskt inträdde där. För att komma in i USAs societe krävas att man skänker bort stora summor pengar. Nytta med egennytta. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||