FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Sökte lite på forumet men hittade inget matnyttigt i ämnet telefonväxel....
Sitter och räknar på årets budget och funderar vad vi ska ha för lösning inom fast telefoni! Behöver en lösning till MINST 5 fasta nummer.... Edit: Man ska kunna koppla till varandra internt mm. känns LITE kaka på kaka att dra in en separat lina till varje ![]() Hittade en lösning som telia erbjöd.... Centrex .... som verkar landa närmast våra behov. Någon med erfarenhet eller som kan tipsa om system/lösning?!? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har tidigare erfarenhet av Telias Centraxlösning, den är stabil som attan men kostar multum.
När det gäller växlar för analoga linjer i övrigt är jag helt lost. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Centrex är nån hyreslösning som jag förstod det hela.....
Multum... = 1000 kr / månad eller 10 000 !!??! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vi har verksamheten uppdelad på flera orter och då är centrex det klart bästa. Jag har också möjlighet att logga in på samtalsgruppen hemifrån.
Vi har haft problem till och från med att man loggats ut från samtalsgrupper utan orsak och utan att Telia kan hitta några fel - men det verkar ha blivit bättre. Tyvärr är det något som märks först när kunden talar om att det inte går att komma fram - men det har bara hänt fem-sex gånger under snart ett år med den lösningen. Någon form av ip-telefoni hade möjligen fungerat, men de lösningar vi har provkört har inte varit tillräckligt stabila. Jag är av uppfattningen att det som blir billigast i längden om man bara har ett kontor att köpa in en fysik växel; men samtidigt känns det som att det kommer att hända mycket där inom ett år eller två så det kan vara bra att avvakta. Det är väldigt skönt att kunna koppla samtal - även till mobiler om det skulle behövas. Nackdelen med centrex är att man inte kan få indikeringar på när det ringer på andra linjer. I traditonella telefonväxlar har linjerna ofta symboliserats av knappar där det blinkat för inkommande samtal så att vem som helst kan svara för vem som helst. Det går att svara på andras anslutningar med centrex - men det är svårt att veta om det ringer om man inte finns inom "höravstånd".
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jonny.. har du nån ca /grov prisindikation så får du gärna skriva här eller skicka privat...
vill veta om det är rimligt eller om jag ska hitta annan lösning. Har varit inne på IP-telefoni och vet flera som har det men det är tydligen inte så stabilt ännu som du sa.... och det SISTA vi behöver är massa junk/problem med telefonin. Edit: vi kommer ha 6-8 arbetsplatser och jag har räknat grovt på ca 500 kr/arbetsplats och månad när det gäller fasta kostnader. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Varför inte överväga en helt IP-baserad lösning?
Jag laddade ner: Axon Virtual PBX Software Klarar allt jag behöver, kan sätta folk i kö, skicka till röstbrevlådor med mera (meddelanden skickas sedan som en bilaga med e-post till användaren) Det interna systemet är näst intill obegränsat, ip-lurarna ansluter jag bara till det lokala nätverket och sen är det bara att snacka. Vad gäller inkommande linor så teckade jag några nummer via: Digisip I mitt riktnummersområde var det inga problem att få nummer i stil med xxx x00 samt efterföljande Kan väl skilja lite mellan riktnummersområden dock. Efterföljande nummer i serien reggade jag som kontantkortsmodell vilket innebar en total kostnad om 59 kronor inklusive moms per nummer. (Inga månadsavgifter eller så utan man sätter bara in det man vill ringa för) Nackdelen med denna leverantör är att minuttaxan ligger aningen högt, men jag har en fördelning 90% inkommande så det kvittar egentligen. Ovanstående får ni under närmaste dagarna ta med en nypa salt då jag inte hunnit få allt inkopplat ännu, men växelsystemet har jag hunnit prova ett par dar och tycker det verkar kalas. /Anders Holgersson |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Här händer det grejer medan man skriver sina inlägg =)
Förlåt om jag lånar tråden till lite annat, men vad för typer av problem har ni stöt på med IP-baserde system? Är det att leverantörens servrar inte håller vad de lovar eller är det andra problem? /Anders Holgersson |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Under hösten 2004 provade vi Digisip. First line support satt i Ludvika uppkopplad med Telia ADSL och Digisip.
Om det inte var Telia som hade avbrott hade Digisip problem; ett par avbrott i veckan. Ljudkvaliteten var inte heller tillräckligt bra alltid. Problemet med IP-telefoni är att det framförallt krävs en bra och pålitlig internetleverantör. Även om det går upp och ner även med telias fasta telefoni så är avbrotten i bredbandet mycket mer frekvent. I serverhallen har vi givetvis kvalitativ internetanslutning, men för de olika kontoren fungerar olika bredbandslösningar tillräckligt bra. Digisip använder en codec som drar mindre bandbredd än många andra operatörers klienter.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
En god vän tipsar om ipcentrex.se då han inte haft några problem med dem.
Själv är jag inte så haj på området, men jag tycker priserna verkar överkomliga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
ipcentrex verkar vettiga ska kontakta dom imorron så får vi se vad som händer!
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|