FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej.
Har precis blivit kontaktad av en holländsk person som vill köpa en domän utav mig. Visst får han det.. Sen kom problemet med betalningen.. Någon som har något bra tips? Själv hävdar han att siten escrow.com är en bra lösning. Dem tar tydligen hand om betalningen. Innan jag gör något tänkte höra med någon kunnig här om det är det bästa sättet? Eller om någon har erfarenhet av escrow.com, är de seriösa? Har aldrig sålt ett domän utanför landets gränser förut :\ |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Escrow är helt ok. Jag har använt de förut ett par ggr. (även om det var länge sedan sist) De fungerar som en mellanhand och håller betalningen tills dess att du har skrivit och skickat in överlåtelsehandlingarna för domänen. Om jag inte har helt fel så använder många stora domänaktörer just Escrow. Lycka till med försäljningen!
/S |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har använt detta och fungerar bra. I affären får du inkludera att han står för avgiften och även avgiften för banköverföring till dig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
VIP
|
har använt den. enda nackdelen var att utbetalningen tog 2.5-3 månader. är det under 1000 usd kan du ju överväga paypal också.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Hum. Har kört igång nu. Köparen har betalt pengarna. Det enda som fattas nu är att Escrow ska godkänna betalningen från honom.
Kan jag ge honom domänen när detta är klart? För visst kan han inte få tillbaka pengar utav Escrow sedan? Eller hur bevisar jag att han fått domänen sedan? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Tror inte han försöker luras, men det är bara att visa WHOIS data för domänen när den är överförd. Escrow har väl inbyggda system för com/net/org domäner. Inte för .se dock, men det går nog bra ändå.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
VIP
|
Citat:
vad var det för domän då? .com, .nu eller ngt annat? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Det var en .se-domän. Så det är lugnt om jag ger köparen engånglösenord efter att pengarna blivit accepterade av Escrow?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Nej, du måste överföra domänen till honom. Detta kostar mellan 200-500 hos olika ombud. Han måste då fylla i blanketter och faxa in till ombudet, du också. Bäst då att du fylle ri pdf-filerna till honom och mailar det. Han skriver ut, skriver på och faxar in det. Engånglösen räcker inte för att överföra en domän!
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|