FAQ |
Kalender |
![]() |
#31 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Lyckvall:
Citat:
Du kan skapa ett konto, när du sedan har skapat kontot kan du också erbjuda tjänster som att sälja sponsrade länkar till andra. Finns även en del företagen som har en form av Qualified-stämpel från Google och får använda Googles egen logga på sin sida. Kraven där är att annonsera för 1000$ på tre månader och göra ett skriftlig test. För övrigt inga skillnader mot att inte göra testet. Fakturorna och rapporterna från den typen av företag (svaret kör likadant exempelvis) brukar ha Googles logga på sig. Det som dock inte framgår är den sista raden dvs vad reklamen egentligen har kostat. Räkna med att kostnaden kan bli väsentligt lägre om man kör det själv eller hyr in någon som bara tar timkostnad för att skapa kampanjen (som jag gör åt mina kunder). Besparingen kan ligga på 5-6 kronor per klick. I ditt fall så är med stor sannolikhet så att de ord som du vill bli hittad på har en rätt låg klickkostnad dessutom. Kan tänka mig att den ligger under en krona per klick. Om de (riksdelen) mäter på ett annat sätt än andra vad som gäller besökarantal är det nog dags att fundera lite mer på vad det kan innebära. Sedan är det också fråga om en kostnader, med en grundoptimering av din sida i kombination med "sponsrade länkar" (AdWords) lär du få ett betydligt bättre utfall på din investering än att köpa in sig i en katalog/söktjänst av den sorten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan bara hålla med Hubbert, jag PMade om detta.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Om man avlägger och klarar av provet på Google Adwords professional så kan jag garantera dig att man har i alla fall lärt sig att ha unika texter till unika sökord och inte slösar bort värdefull utrymme i Titlen med b.l.a företagsnamnet mm. Ta fram fraser och inte bara ta generella sökord, ha rätt matchnings alternativ..and so on Vår erfarenhet är att många som väljer att göra detta själva inte tar sig tiden att läsa och lära sig allt och därmed så släcks deras kampanjer ner ibland då de inte klarar av Google:s kvalitetskrav. Nu säger jag dock inte att alla som har avlagt provet verkligen gör allt detta men de har i alla fall bevisat att de kan göra rätt. Tilläggas kan hubbert att det finns även en större gräns på Professional än vad du angav i ditt exempel gå in på vår hemsida www.finnmera.se och tryck på Google adwords professional loggan så hamnar du hos Google titta på den och sök sedan i texterna från Google och se om du hittar skillnaderna mellan Invidual och Company. Mvh FinnMera |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är hur som helst inte särskilt svårt att skapa egna adwordskampanjer och om man köper tjänsten via ett företag bör det vara ett som _inte_ lägger på klickkostnad utan enbart tar betalt för den tid det tar att skapa kampanjerna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Håller helt med dig att det är förlegat att ta ett fast klickpris även om det rent pedagogiskt är lättare för kunderna att förstå. Men då Google Adwords är dynamiskt d.v.s fler konkurenter köper sponsrade länkar så ökar klickpriserna så sakteliga och då börjar kunden att tappa placeringar på Google då det ej finns utrymme att höja klickpriset mer än till en viss nivå om kunden har köpt på det sättet. Sist men inte minst att regga ett konto och kampanjer för en kunds räkning är inget engångsjobb som man kanske kan tro om man läser ditt inlägg, det har bara börjat då Mvh FinnMera |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Finnmera > Ja, jag vet skillnaden mellan de två olika certifieringarna, vilket i det här fallet inte är speciellt intressant. Olika krav, olika belopp, fler som skall kunna det osv, osv.
Sedan vad som gäller valet av sökfraser, ord etc, så ser jag inga problem där om man har tillräckligt stora kunskaper i sökmotoroptimering för övrigt, samt har arbetat med Adwords. Är man som kund osäker kan man hyra en expertis på det området som hjälper till med kampanjupplägget. Dessutom ger ju AdWordsstatistiken en hel del, om man törs redovisa det för kunden förstås. Frågan är snarare - Skall man ge sken av att sponsrade länkar är något annat än det är? Det är betald reklam i en sökmotor, eller på specifikt utvalda webbplatser, områden, etc. Redovisningsmetoden, tja det är väl en fråga om val; skall man ta betalt 6:- per klick när kostnaden är 50 öre, eller skall man redovisa den faktiska annonskostnaden för kunden och ta betalt för den timtid man lägger ned på arbetet? Tja det är en smakfråga, jag redovisar annonskostnaden och min timtid. Ett enkelt exempel. Kund betalade 8.000:- för 1.600 klick, dvs 5:- st med fast klickkostnad. Den reela klickkostnaden var 50 öre i snitt. Att istället då ta betalt för sitt arbete och helt ärligt redovisa för kunden vad faktiska annonskostnaden är, gav en kostnad för kunden på totalt 2.800:- inkl timdebitering för 1.600 klick dvs 1:75:-. Självklart hade min förtjänst blivit bättre om jag kört samma stil men lagt klickkostnaden på låt säga 4:- istället. Men jag är nöjd kunden är nöjd och det är en ypperlig referens. Sedan är det lite vanskligt och faktiskt nästan direkt oansvarigt att inte även se till, eller erbjuda kunden möjligheter till optimering av webbplatsen, on page. Att hålla upp en webbplats i sökmotorerna med enbart ADwords, eller sponsrade länkar om det nu låter bättre, är inte seriöst. Fast jag förstår att en del annonsförsäljare gick i taket när Googles tänkte genomföra en liten ändring i villkoren. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Och visst kan man en hel del om sökfraser om man jobbar med SEO, dels vet man ju att fraser ger bättre ROI men vi vet ju båda också att det är mycket LÄTTARE att få bättre placeringar på sökmotorerna om man väljer fraser eller hur ? Men jag håller med dig om att man bör sattsa på SEO om det finns sökvolymer att tillgå, för om man lyckas så blir det billigare för kunden att driva rätt trafik till sidan och varför nöja sig med en bra affär om man nu kan göra 2. Vi erbjuder självklart kunder SEO On page likväl. Men det där om att Adwords bara är betald reklam på en sökmotor, jobbar du gratis när du utför en optimering ? Du får inte glömma bort kundens perspektiv, de anser nog att båda är att betrakta som reklam på sökmotorerna som de måste betala för. Angående ditt räkne exempel på hur du tar betalt om du hjälper någon med Adwords så tänker jag inte lägga några värderingar på hur du tar betalt, men du angav att kunden betalade 50 öre/klick och om det vill jag bara säga följande Vi har många hundratals kampanjer som rullar på Adwords och kunderna väljer själva hur mycket de vill betala för ett klick till Google, men snittklickkostnaden för ALLA dessa kampanjer är idag 3.39 kr...så det är nog väldigt ovanligt att man kan få så billiga klick även om vi har kunder som betalar så lite. Och om ändringarna i Google:s vilkor så är jag inte med på vad du menar kan du förtydliga det ? Om du menar ersättningsnivån från Google så tror jag inte att någon bryr sig då jag förmodar att ingen i Sverige idag har så stora volymer att de får någon sådan än. Mvh FinnMera |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Vad som gäller provet så generellt är naturligtvis mer kunskap en fördel, detta oavsett om man gjort prov eller inte.
Det som däremot har en stor betydelse är att man kan leverera tillräckligt mycket kvalitativ trafik till kundens sida. Visst är det skillnad mellan klickkostnad beroende på vad det gäller. I exemplet hade jag dessutom avrundat den reela klickkostnaden i snitt, uppåt för enkelhetens skull. Men å andra sidan är ju inte den faktiska klickkostnaden speciellt väsentlig utan vilken öppenhet man har inför kunden. Vill man köra mörkat, så visst varför inte. Blir lättare för oss som använder öppen redovisning då. En del kunder blir, låt oss säga lite upprörda när de inser vad de egentligen betalar för. Därmed inte sagt att man behöver ligga på några underpriser när man timdebiterar. En del av de här annonsföretagen påminner om ett företag i Borås som erbjuder gratis hemsidor till kunder... (Får väl tillägga att jag inte hört något negativt om Finnmera) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Anledningen till att jag bemöter allt detta är att dels så märker jag allt som oftast att SEO företag/repsentanter försöker föringa värdet av sponsrade länkar oavsett vem eller vad som sköter dem och det är ju helt fel. Jag har ännu inte mött någon som är 100% nöjd med alla sina placeringar på den ordinarie träfflistan och då kan man komplittera med sponsrade länkar som minst. Transparens i prismodellen är det enda i längden framgångsrika konceptet, vi erbjuder naturligtvis det till våra kunder, om man inte kan försvara sitt koncept med mindre än att man gömmer olika kostnaderna i ex paketförsäljningar mm så håller inte ens företagskoncept länge till. I KSM som drivs av Sveriges annonsörer är kravet om transparens med som en röd tråd. Mvh FinnMera |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Har ni inte tappat ämnet en aning, frågan som ställdes var ju inte om NI kan Adwords utan om swemedia är ett "bluff"-företag.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|