FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hallå!
Skrev tidigare och ställde frågor kring priser för servrar och diverse annat. Nu skickar jag med bitar från våra idéformulering. Det jag undrar är väl egentligen 1. Är denna idé tekniskt genomförbar? Varför/Hur? 2. Kommer det vara möjligt att få fora (plural av forum om jag inte har helt fel) med sig? Varför/Hur? Risa och rosa på ett konstruktivt sätt! :-) / Nicke "Idé! Vår affärsidé består av att bygga upp och marknadsföra en nätbaserad informationstjänst. Den tjänst vi erbjuder folk är att snabbt och lätt kunna få svar på frågor inom alla möjliga områden, och det från folk med kunskap inom det specifika området. För att lyckas med detta ska vi skapa en sajt som är uppbyggd kring en stor databas över de forum som finns på Internet. Som användare av tjänsten krävs det att man loggar in på våran sida. Personen som vill ställa en fråga väljer den kategori som han eller hon tycker frågan passar bäst i. Personen skriver ner sin fråga och den skickas då iväg till de specifika forum som passar den kategori som valts. Funktionen i vårat program loggar in i de aktuella forumen och postar frågan. När forummedlemmarna sedan besvarar går svaren tillbaka till våran sajt och till användarens konto. Problem Då ingen utav oss besitter tillräckligt goda programmeringskunskaper för att klara av att programmera de funktioner som våran sajt kräver måste vi ta hjälp utifrån. Det som dock oroar oss lite är att det inte finns någon sådan här tjänst sen tidigare (eller?). Kan det vara så att det är för tekniskt komplicerat att genomföra? Vad kommer det kosta att köpa in en så stor programmeringstjänst? Vi har varit i kontakt med en programmerare vid universitetet i Växjö. Enligt honom skulle det inte vara omöjligt men det skulle kräva en hel del jobb trodde han. Så det är en punkt vi fortfarande jobbar på att kontrollera att den rent tekniska biten går att lösa. Ett annat problem är att vi måste få de fristående forumen med oss. Vi ser väl egentligen inte detta som något större problem då de kommer att ha nytta av oss också. När användaren läser sina svar kommer den personen att se vart ifrån de kommer. För en person som söker mer kunskap och kanske vill ta en närmare titt på forumet är det alltså bara att klicka på länken från våran sida. På så sätt styr vi trafik till dessa forum, och inte vilken trafik som helst utan personer som är intresserade av det som forumet inriktar sig på. Större forum kan vi, om det kärvar, knyta till oss via annonsavtal. De får procent av de annonsintäkter som deras svar genererar helt enkelt. Vad ska vi tjäna pengar på? Våran huvudsakliga inkomstkälla kommer att vara annonsintäkter. När någon öppnar ett konto på våran sajt kommer man att få besvara vissa frågor, till exempel på vart ifrån man kommer, ålder och så vidare. På detta sätt kommer vi, att tillsammans med informationen från vilka frågor de ställer, att kunna rikta annonser på ett effektivt sätt. Tjänsten kommer i sin grundfunktion att vara gratis men det kommer att gå att bygga ut den med vissa betaltjänster." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om jag tolkar er idé rätt så tror jag att ni har svårt att få med olika forum. Orsaken är att en fråga kan landa på en mängd olika forum. Jag personligen ogillar när någon ställer samma fråga i 10 olika forum av den enkla anledningen att det oftast blir dålig uppföljning. Vidare så kommer ert ”site” stå som avsändare av frågan vilket gör att man inte vet vem som har postat frågan. Som det är nu så kan man lära känna de flesta forum medlemmarna genom deras inlägg. Er tjänst kommer säkert också utnyttjas av dom som vill spamma olika forum med tex reklam.
Jag kan givetvis ha fel men det händer inte ofta.... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Alla frågor som ställs kommer att sparas i en databas. När någon säller en fråga och den liknar någon som redan finns i databasen hamnar han där först.
Men det är sant, frågor som redan är ställda på forumen kan vi inte göra så mkt åt. Om det är tekniskt möjligt hade det varit bäst om man på de externa forumen såg att frågan kom från oss samt vilken användare det var som skickade den. Men det kanske inte går att lösa.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det jag där emot saknar är en plats där jag kan söka efter svar i massor av olika forum. En sökmotor för enbart forum.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Ett sätt att lösa det vore ju att automatiskt slänga med vem i ert forum som skrivit meddelandet, och kanske nån länk till den användarens profil eller något, så det känns mer som en enda användare, än exakt samma för alla.
Det är en bra tanke, men jag tror att det blir svårt att genomföra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag hade inte svarat på inlägg gjorda av en robot. Där tror jag hela grejen faller om jag förstått idén rätt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej,
jag tror inte att det är något problem att frågor/inlägg postas av en robot, men det är säkert bra om det finns en personlig avsändare för varje inlägg som görs. Att folk är beredda att svara på/diskutera även sånt som är automatgenererat tycker jag att 99mac:s "Artikelrobot" är. Deras robot verkar sålla fram nyheter som är Mac-relaterade från ett antal RSS-feed och autopostar dem. Se tex. www.99mac.se/forum/showthread.php?t=85014 Precis som någon ovan, så tycker jag inte att idé att post samma inlägg är speciellt bra. Däremot är idén med ett genemsamt interface mot många specialicerade forum bra. Varför inte skapa någon form av "intelligens" som, baserat på vilken fråga som ställs skickar frågan/inlägget vidare till det forum som, baserat på statistik, genererar bäst svar för den typ av fråga det gäller!. Postar man en fråga (på svenska) om webbservrar så kanske den hamnar i rätt delforum här på WN, frågar man på engelska hamnar det kanske i ett delforum hos Webhostingtalk; frågar man om skidutrustning hamnar inlägget i lämpligt delforum hos freeride osv. Låter inte det bra? Jag har fler (enklare) idéer runt detta om ni är sugna på att implementera :-) [red: freeride heter det ju...] |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
www.fragabiblioteket.se är en ganska bra tjänst där man kan ställa frågor... men den kräver mycket jobb
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Följande problem ser jag: 1. Varför kommer någon svara på frågor ställda av en robot som spammar forumet man är aktiv på och inte tillför något? 2. Varför kommer folk svara på frågor ställda av en robot som tjänar pengar på det arbetet jag lägger ner med att svar? 3. Hur hanterar roboten följdfrågor och krav på mer information? Säkert 80% av alla frågor på forum är inkompletta och måste kompletteras med mer information innan de kan besvaras. 4. Hur säkerställer ni kvaliteten på de svar som ges i trådarna? 5. Varför betala för en tjänst där jag enklare kan gå till forumet och ställa frågan själv och antagligen få fler och bättre svar eftersom ingen vill svara en robot? 6. Hur kommer forumägarna hantera detta? Om det kommer 20 frågor från er robot dagligen på WN så skulle jag inte gissa att WN:s ledning ser på det med blida ögon. Idén är dock bra, men jag tror tyvärr inte det går att lösa den med automatik och låta andra människor göra jobbet utan kostnad. Grundprincipen bakom forum är att man både ger och får. Man får inte bara, då skulle inga forum gå runt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Mkt tacksam för alla kommentarer!
I de "marknadsundersökningar" som vi gjort har vi kommit fram till att det är väldigt få som egentligen vet vad ett forum är och hur mycket fakta man kan få genom olika forum. Nu är väldigt många forum iof datarelaterade. Men det finns mycket folk som sitter på stora kunskaper inom andra ämnen som skulle göra stor nytta genom att hitta till dessa forum, de specifika forum för deras ämne vill säga. Allt från båtmotorer till trädgårdsskötsel. På så sätt får forumen något tillbaka, de som verkligen har kunskap och är intresserade kanske går från vår sida till att själv bli medlem och delta i det aktuella forumet. Alltså många som inte hittar eller förstår hur forum fungerar, svårt att tänka sig när man skriver på ett sånt här forum ;-) Eftersom vår sida ska vara helt gratis och enbart finansieras av reklam borde det väl gå att göra dealer med forumägarna. Klickar någon på en länk på vår sida där ett svar från ett forum finns så får forumet viss procent... Kanske kan man begränsa antaet inlägg per dag och göra något sorts avtal... Håller med om att det finns problem som är svårlösta, t.ex. det att så många frågor är inkompletta...hade jag inte tänkt på...men så är det ju. Får vara tydliga i våra instruktioner kring hur frågan ska ställas, för sådan text brukar ju folk läsa eller? ;-) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|