Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Projektarbetet igen...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-07, 20:30 #11
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Flitig postare

Jag måste bara kommentera dina "problem":
Citat:
Jag håller inte med.

Följande problem ser jag:

1. Varför kommer någon svara på frågor ställda av en robot som spammar forumet man är aktiv på och inte tillför något?
2. Varför kommer folk svara på frågor ställda av en robot som tjänar pengar på det arbetet jag lägger ner med att svar?
3. Hur hanterar roboten följdfrågor och krav på mer information? Säkert 80% av alla frågor på forum är inkompletta och måste kompletteras med mer information innan de kan besvaras.
4. Hur säkerställer ni kvaliteten på de svar som ges i trådarna?
5. Varför betala för en tjänst där jag enklare kan gå till forumet och ställa frågan själv och antagligen få fler och bättre svar eftersom ingen vill svara en robot?
6. Hur kommer forumägarna hantera detta? Om det kommer 20 frågor från er robot dagligen på WN så skulle jag inte gissa att WN:s ledning ser på det med blida ögon.
1) Du förutsätter att det är "SPAM" som skickas - på sådant är det aldrig någon som svarar. Givet att frågan är intressant tror jag några svarar. Fler än jag, tror jag, brukar svara i forum för att frågan är intressant, inte för att jag förväntar mig att någon hjälper mig med något senare.
2) Vem har sagt något om att tjäna pengar? Jag gissat att på WN tjänas mer pengar på trafik som kommer via sökmotorer än den som kommer av klick från medlemmar. Ju fler frågor och svar ett forum har, desto "lönsammare" är det (om man nu kan tala om lönsamhet på forum). På de flesta forum besvaras frågor utan att någon som svarar får betalt? Troligen beror det på att någon tycker det är kul att svara på frågor(?) kanske!?
3) För följdfrågor kan man t.ex. besöka det forum där man fått ett svar. Svårare behöver det ju inte vara, eller?
4) Det gör man inte. Inget forum jag känner till "garanterar" att jag får bra svar på några frågor, så jag ser inte varför denna på av "forum interface" skulle behöva gör det.
5) Det är väl ingen som sagt att det ska kosta pengar? Den enda som betalar är den som annonserar på sidan, och det är ju frivilligt!?
6) Bra fråga. Ingen aning.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-07, 20:46 #12
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Originally posted by nicclas@Dec 7 2005, 21:30
Jag måste bara kommentera dina "problem":

1) Du förutsätter att det är "SPAM" som skickas - på sådant är det aldrig någon som svarar. Givet att frågan är intressant tror jag några svarar. Fler än jag, tror jag, brukar svara i forum för att frågan är intressant, inte för att jag förväntar mig att någon hjälper mig med något senare.
2) Vem har sagt något om att tjäna pengar? Jag gissat att på WN tjänas mer pengar på trafik som kommer via sökmotorer än den som kommer av klick från medlemmar. Ju fler frågor och svar ett forum har, desto "lönsammare" är det (om man nu kan tala om lönsamhet på forum). På de flesta forum besvaras frågor utan att någon som svarar får betalt? Troligen beror det på att någon tycker det är kul att svara på frågor(?) kanske!?
3) För följdfrågor kan man t.ex. besöka det forum där man fått ett svar. Svårare behöver det ju inte vara, eller?
4) Det gör man inte. Inget forum jag känner till "garanterar" att jag får bra svar på några frågor, så jag ser inte varför denna på av "forum interface" skulle behöva gör det.
5) Det är väl ingen som sagt att det ska kosta pengar? Den enda som betalar är den som annonserar på sidan, och det är ju frivilligt!?
6) Bra fråga. Ingen aning.
1. Ja, jag skulle antagligen se det som spam. Varför svara på inlägg där det saknas dubbelriktad kommunikation. Det går emot hela principen bakom Internet att ta bort interaktiviteten som sker mellan användare på forum.

2. My bad. Trodde tjänsten skulle kosta pengar.

3. Vad är vitsen med tjänsten nu egentligen. Kan man inte lika gärna göra en länkkatalog med olika kategorier då?

4. Se tvåan.

Jag gillar idén men jag tror inte på just detta upplägget som det ser ut nu.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-07, 21:12 #13
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
3. Vad är vitsen med tjänsten nu egentligen. Kan man inte lika gärna göra en länkkatalog med olika kategorier då?
Jovisst, det är så jag skulle vilja ha det. Till exempel att man formulerar sin fråga/gör sitt inlägg i någon typ av forumlär, och baserat på innehållet i inlägget så föreslås man ett passande forum att posta i. Att det postas "automatiskt" är inte så viktigt.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-07, 21:56 #14
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Roberts avatar

Vilken forumägare vill ställa upp och agera backend och låta någon annan site ta emot besökarna, profilera sig, exponera annonser etc etc? Hela idén gynnar inte alla, det är synd.

En bättre idé är att ungefär göra såhär (grundidén är från expertsexchange fast bättre enligt mig..

1) Frågeställaren, en privatperson eller (antagligen) ett företag med tidsbrist och brådskande problem växlar in pengar på Siten och får istället en massa poäng att spendera på sina frågor.

2) Frågeställaren ställer en fråga och lockar med att spendera x antal poäng för att få svar på frågan.

3) Sakkunniga personer svarar och den som får sitt svar godkännd erhåller samtliga poäng från frågan.

4) Poängen kan när som helst växlas tillbaka till riktiga pengar (men till sämre "ränta" då siten tar en viss %). Siten fungerar delvis som en escrow tjänst och håller på poängen mellan frågeställare / Svarare.

Företag som behöver akut hjälp med tekniska avancerade frågeställningar kan spendera många poäng och därmed attrahera ett multitud av personer som frenetiskt letar efter svar för att erhålla en bra slant. Det skulle mao kunna fungera som en supportfunktion.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-08, 15:19 #15
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
...förutsätter att någon oberoende person har makten att godkänna, då företaget annars lugnt kan traska vidare utan att godkänna de "rätta" svaren och därmed inte spendera poäng.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-09, 07:19 #16
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Kristofer@Dec 8 2005, 16:19
...förutsätter att någon oberoende person har makten att godkänna, då företaget annars lugnt kan traska vidare utan att godkänna de "rätta" svaren och därmed inte spendera poäng.
ja så fungerar ju experts-exchange till exempel... Jag gillar idéen att "kopiera" EE, men att ge "experterna" kickback i form av pengar. Kan mycket väl funka. Kräver dock som sagt att man modererar och tvingar godkännande av svar och möjligheten att överklaga så inte folk godkänner sin kompis (eller sitt andra kontos) nonsenssvar.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-09, 08:37 #17
Roberts avatar

Roberts avatar

Citat:
Originally posted by Kristofer@Dec 8 2005, 16:19
...coh därför skrev jag att siten fungerar som en escrow service som håller inne poängen, dvs företaget har redan spenderat sina poäng. Visst finns det luckor, tex vad händer om företaget verkligen inte får ett vettigt svar? Nåja, var bara en idé
Oläst 2005-12-09, 08:38 #18
Roberts avatar

Roberts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av eg0master
Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer
ja så fungerar ju experts-exchange till exempel... Jag gillar idéen att "kopiera" EE, men att ge "experterna" kickback i form av pengar. Kan mycket väl funka. Kräver dock som sagt att man modererar och tvingar godkännande av svar och möjligheten att överklaga så inte folk godkänner sin kompis (eller sitt andra kontos) nonsenssvar.
Om du ställer en fråga och din kompis svarar godkännt så har ni ju bara flyttat poäng minus den % som siten tar. Inget fusk där alltså. I ett sådant scenario finns det 2 förlorare och 1 vinnare.
Oläst 2005-12-09, 11:45 #19
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Jag tror att posta till flera olika forum är en bra ide förutsatt att tjänsten kan hantera tvåvägskommunikation. En användare som registrerar sig på din tjänst uppger vilka konto han/hon vill använda. Sedan skickas kontoregistrering och fråga ut till lämpliga forum. När någon svarar så tar tjänsten hand om svaret och skickar denna till användaren. Användaren kan sedan svara på det inlägget och så skickas svaret till det forum inlägget skrevs osv.
På det sättet så tycker jag att det inte känns som en robot utan mera som ett hjälpredskap. Samtidigt så ökar sannolikheten att användaren får svar inom en dag.

Det bästa skulle nog vara att låta forum ägare att skriva in sig på den tjänsten och erbjuda sina forum där. Jag vet att när man startar ett forum så kan det vara mycket svårt att få folk att skicka in frågor. Man skulle t.om kunna gå så långt att man erbjuder sig som gratis forumhost där den som beställer ett nytt forum kan välja om han/hon vill gå med.

Får jag nobelpriset nu? :blink:
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-09, 16:09 #20
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Robert@Dec 9 2005, 09:38
Om du ställer en fråga och din kompis svarar godkännt så har ni ju bara flyttat poäng minus den % som siten tar. Inget fusk där alltså. I ett sådant scenario finns det 2 förlorare och 1 vinnare.
Du missförstod mig nog. Det scenario jag tänker mig är:
A: Frågar fråga värd massor av poäng.
E: Svarar med ett jättebra svar för han vill ha alla poäng.
B: Svarar ett helt ovidkommande eller identiskt svar med E.
A accepterar Bs svar då B är kompis med A. Visst förlorar A provisionen, men istället för att spendera 500 poäng har A i praktiken spenderat provisionen på 500 poäng (som kanske är 5%).
A har således lurat E att svara på en fråga till en låg kostnad.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017