FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Det finns många glada amatörer som kodar PHP vilket gör att det ibland kan te sig som om PHP i sig vore ett uselt språk, det kanske borde haft strict typing och inte tillåtit massa mystiska syntax men jag tycker ändå att det fungerar riktigt bra. PHP5 kommer dessutom göra alla OOP-romantiker glada. Perl som CGI är dessutom rejält mycket långsammare än PHP (gäller förstås inte Perl om det körs med mod_perl). Om du vill se en sajt utan jag.php och index.php så kolla www.jumper.nu För att hålla mig till ämnet tillägger jag att jag kör UltraEdit, som jag är supernöjd med.
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() han hade visst råkat blandat ihop det med phpED som du ser längre upp i tråden.
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Koder PHP i phpIDE (www.phpide.de). Har inte testat så många andra men det är absolut den bästa editorn jag provat. Förstår inte varför jag aldrig hört talats om den i forum. Sjukt snabb är den iaf. Klockren må jag säga! Se bara till att inte använda funktionen "smart tabs" som är default i de nyare verisionerna.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Kör Dreamweaver MX 2004 och EmEditor.
Dreamweaver är en mycket bra editor för de flesta mainstreamspråken men den tar ju en stund att starta jämfört med EmEditor som in mina ögon är den bästa ersättaren till Notepad. Varför använda notepad, anyway. Notepad är, kanske inte den sämsta, men bland de sämsta texteditorer som finns. Mycket obehaglig att arbeta med. Har för mig att win98 versionen inte ens har ersättsfunktion. För er som kör med notepad, prova att köra med en seriös editor som Crimson Editor (freeware) ett tag och jag skulle bli mycket förvånad om ni bytte tillbaka till notepad. Måste även protestera mot påståendet att Dreamweaver stökar till koden. Den kanske lägger till kod som inte ser ut exakt som man hade valt att skriva det själv med det är fortfarande väldigt systematiskt. Och gör man ändringar i koden så rör in programmet dem. En jävligt bra WYSIWYG editor för HTML. Jag skriver nästan ingen HTML kod manuellt utan gör det mesta via Dreamweavergränssnittet. Med splitscreen mellan code och design view ser man hela tiden vad som händer och det är mycket enklare att hitta precis dit man ska genom att använda Dreamweaversgränssnitt och design view. CSS stödet är också mycket. Det enda jag irriterat mig på är hur Dreamweaver tabbar koden, skulle vilja ha mer inställningsmöjligheter för detta, teckenstödet är heller inte helt hundra. Kan bli jobbigt om man arbetar med Unicode som eastasian, grekiska och ryska tecken. PHPIDE har jag inte provat men det lär det bli. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Medlem
|
men hur ofta kodar man med kinesiska tecken då?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Nykomling
|
Editerar all min CSS, HTML och Perl i Vim (www.vim.org). Tycker den är mycket trevlig faktiskt, fastän jag inte kan alla fräcka kommandon, utan bara några stycken. Naturligtvis använder jag den grafiska varianden, gvim.
Om någån undrade föredrar jag färgtemat "evening". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Körde notepad innan, men bytte till FlexED för att få olika färger i kodningen vilket underlättar om man skriver typos hela tiden.
Har börjat leka lite med Dreamweaver för att se om det har något att erbjuda. Verkar väldigt enkelt, men jag tycker den skriver rätt mycket onödig kod... Väldigt mycket onödig kod. I linux kör jag med emacs! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag gör allt i TextPad (som finns att ladda hem från www.textpad.com - väl värt en hemladdning, kan provas hur länge som helst innan man pröjsar - vilket jag förstås gjort). Ett underbart litet program med en massa insticksprogram och liknande för att biffa upp det till vad man behöver.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag kör med PHP Expert Editor för PHP är det enda som jag igentligen programmerar, eller ja det och HTML.
Det händer att jag drar igång DreamWeaver ifall något ska designas rätt snabbt. Men det händer även att jag arbetar direkt mot servern och då händer det att jag använder CuteFTP's Text editor, men jag har som slutat med det eftersom att programets "testmånad" har gått ut. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|