Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vilket program programmerar ni i?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-14, 16:28 #11
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Originally posted by Ken@Jan 14 2004, 13:32
Jag skriver allt i Perl.

kör med Notepad för att skriva det.
men de e rätt lugnt.
kan juh köra nästan vilken sajt som helst
med under 10Kb kod om man vet vad man
göra, fattar inte varför alla studsar runt
om asp och php.

har kollat på en kompis som skriver i php.
massor med filer massor med kod.
massa röra ... jobbigt ?

alla php sajter jag kommer in på verkar
vara php imiterande html sidor med
index.php
jag.php
osv osv osv.
duger det inte med main.cgi (3727 byte) ?

:blink:
Som Lerdorf-evangelist måste jag ju svara

Det finns många glada amatörer som kodar PHP vilket gör att det ibland kan te sig som om PHP i sig vore ett uselt språk, det kanske borde haft strict typing och inte tillåtit massa mystiska syntax men jag tycker ändå att det fungerar riktigt bra. PHP5 kommer dessutom göra alla OOP-romantiker glada.

Perl som CGI är dessutom rejält mycket långsammare än PHP (gäller förstås inte Perl om det körs med mod_perl).

Om du vill se en sajt utan jag.php och index.php så kolla www.jumper.nu

För att hålla mig till ämnet tillägger jag att jag kör UltraEdit, som jag är supernöjd med.
Oläst 2004-01-14, 17:34 #12
Hakeem Hakeem är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
Hakeem Hakeem är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Citat:
Ursprungligen postat av Silon
Scriptar i PHP.
Använder phpBB. Anledningar:

+ Det har support för att direkt spara på servern via ftp (CTRL+ALT+S).
+ Olika Färger i kodningen ger bättre översikt
+ Bra översikt på sina "projekt". Jätteenkelt att uppdatera något när det behövs.

- Programmet har krashat ibland. Å andra sidan sparar jag hela tiden så jag förlorar ingen större mängd data, men det kan vara störande.

Innan kodade jag direkt på servern med editorn pico det blev lite omständigt eftersom man saknar muspekare,vettig cutnpaste och ifall man jobbar mot en server i USA blir det jobbigt att skriva p.g.a "lagg".
hum, var hittar man phpBB som du snackar om?
själv använder jag bara emacs men iomed att det blir ganska segt i längden så funderar jag på att prova någon windowsklient och då vill jag ju gärna ha de features du beskriver som phpBB har. själv förknippar jag bara phpBB med forumet phpBB men antar att det inte är det du tänker på?
kanske www.phpbb.com?
Hakeem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-14, 17:43 #13
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Hakeem
Citat:
Originally posted by -marcuss@Jan 8 2004, 01:33
Citat:
Ursprungligen postat av Silon
Scriptar i PHP.
Använder phpBB. Anledningar:

+ Det har support för att direkt spara på servern via ftp (CTRL+ALT+S).
+ Olika Färger i kodningen ger bättre översikt
+ Bra översikt på sina "projekt". Jätteenkelt att uppdatera något när det behövs.

- Programmet har krashat ibland. Å andra sidan sparar jag hela tiden så jag förlorar ingen större mängd data, men det kan vara störande.

Innan kodade jag direkt på servern med editorn pico det blev lite omständigt eftersom man saknar muspekare,vettig cutnpaste och ifall man jobbar mot en server i USA blir det jobbigt att skriva p.g.a "lagg".
hum, var hittar man phpBB som du snackar om?
själv använder jag bara emacs men iomed att det blir ganska segt i längden så funderar jag på att prova någon windowsklient och då vill jag ju gärna ha de features du beskriver som phpBB har. själv förknippar jag bara phpBB med forumet phpBB men antar att det inte är det du tänker på?

kanske www.phpbb.com?
phpbb är ju ett forum och därför min förvirring och fråga vad det var han syftade på när det gäller php-editor

han hade visst råkat blandat ihop det med phpED som du ser längre upp i tråden.
Oläst 2004-01-14, 18:19 #14
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Koder PHP i phpIDE (www.phpide.de). Har inte testat så många andra men det är absolut den bästa editorn jag provat. Förstår inte varför jag aldrig hört talats om den i forum. Sjukt snabb är den iaf. Klockren må jag säga! Se bara till att inte använda funktionen "smart tabs" som är default i de nyare verisionerna.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-15, 00:06 #15
MasterKush MasterKush är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Jan 2004
MasterKush MasterKush är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Jan 2004
Kör Dreamweaver MX 2004 och EmEditor.
Dreamweaver är en mycket bra editor för de flesta mainstreamspråken men den tar ju en stund att starta jämfört med EmEditor som in mina ögon är den bästa ersättaren till Notepad.
Varför använda notepad, anyway. Notepad är, kanske inte den sämsta, men bland de sämsta texteditorer som finns. Mycket obehaglig att arbeta med. Har för mig att win98 versionen inte ens har ersättsfunktion.
För er som kör med notepad, prova att köra med en seriös editor som Crimson Editor (freeware) ett tag och jag skulle bli mycket förvånad om ni bytte tillbaka till notepad.
Måste även protestera mot påståendet att Dreamweaver stökar till koden. Den kanske lägger till kod som inte ser ut exakt som man hade valt att skriva det själv med det är fortfarande väldigt systematiskt.
Och gör man ändringar i koden så rör in programmet dem. En jävligt bra WYSIWYG editor för HTML. Jag skriver nästan ingen HTML kod manuellt utan gör det mesta via Dreamweavergränssnittet. Med splitscreen mellan code och design view ser man hela tiden vad som händer och det är mycket enklare att hitta precis dit man ska genom att använda Dreamweaversgränssnitt och design view. CSS stödet är också mycket.
Det enda jag irriterat mig på är hur Dreamweaver tabbar koden, skulle vilja ha mer inställningsmöjligheter för detta, teckenstödet är heller inte helt hundra. Kan bli jobbigt om man arbetar med Unicode som eastasian, grekiska och ryska tecken.
PHPIDE har jag inte provat men det lär det bli.
MasterKush är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-31, 19:28 #16
Infocores avatar
Infocore Infocore är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2003
Infocore Infocore är inte uppkopplad
Medlem
Infocores avatar

Reg.datum: Jun 2003
men hur ofta kodar man med kinesiska tecken då?
Infocore är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-01, 00:30 #17
zmodem zmodem är inte uppkopplad
Nykomling

zmodem zmodem är inte uppkopplad
Nykomling

Editerar all min CSS, HTML och Perl i Vim (www.vim.org). Tycker den är mycket trevlig faktiskt, fastän jag inte kan alla fräcka kommandon, utan bara några stycken. Naturligtvis använder jag den grafiska varianden, gvim.

Om någån undrade föredrar jag färgtemat "evening".
zmodem är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-02, 14:26 #18
Yohan Yohan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
Yohan Yohan är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
Körde notepad innan, men bytte till FlexED för att få olika färger i kodningen vilket underlättar om man skriver typos hela tiden.

Har börjat leka lite med Dreamweaver för att se om det har något att erbjuda. Verkar väldigt enkelt, men jag tycker den skriver rätt mycket onödig kod... Väldigt mycket onödig kod.

I linux kör jag med emacs!
Yohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-02, 17:47 #19
tdhs avatar
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
tdhs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Jag gör allt i TextPad (som finns att ladda hem från www.textpad.com - väl värt en hemladdning, kan provas hur länge som helst innan man pröjsar - vilket jag förstås gjort). Ett underbart litet program med en massa insticksprogram och liknande för att biffa upp det till vad man behöver.
tdh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-02-03, 16:22 #20
sleazy sleazy är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
sleazy sleazy är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Jag kör med PHP Expert Editor för PHP är det enda som jag igentligen programmerar, eller ja det och HTML.
Det händer att jag drar igång DreamWeaver ifall något ska designas rätt snabbt. Men det händer även att
jag arbetar direkt mot servern och då händer det att jag använder CuteFTP's Text editor, men jag har som
slutat med det eftersom att programets "testmånad" har gått ut.
sleazy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017