Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Oglitiga klick på AdSense

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-05, 20:40 #1
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Mycket flitig postare
Conths avatar

Jag vet att ämnet varit uppe förut men jag kan inte riktigt släppa det hela. Det är så dumt !? eller är det jag som är dum ??

Jag har tidigare blivit avstängd för ogiltiga klick på adsense utan att veta varför. Sedan jag tog upp en relaterad fråga (http://www.webmasternetwork.se/f9t10988.html) så har jag fått flera brev från andra drabbade. Jag känner till flera mycket seriösa och trovärdiga personer som bedyrar att dom inte själva gjort något för att åstadkomma falska klick.

Min enda förklaring till dessa avstängningar som skulle kunna vara logisk är att dom (google) har registrerat klick från samma Ip som man har loggat in på kontot ifrån. Detta kan lätt hända om man antingen loggar in från ett företag (med NAT:ad IP eller hemifrån där flera delar på samma dator). MEN det vore ju id---iskt av google att stänga av en partner för detta när dom bara enkelt kan filtrera bort dessa klick. Samma sak som många(?) tror att om man idiotklickar på annonser stängs man av. MEN google räknar ju bara ett klick per IP/annons/dag så det kan ju rimligen inte heller stämma ?!? Varför skulle någon stängas av för detta ?

Jag kan bara se 2 rimliga(?) förklaringar;
1. Detta är satt i system av google för att blåsa småkunder på pengar. Detta låter ju väldigt kortsiktigt om det är sant.
2. Googles konkurrenter utnyttjar googles idi---ska regler och ser till att googles kunder blir avstängda. Detta kan ju ses som ett tips till TD och Double ... ;-) (om det inte redan är ni som gör precis detta...)

Nu är detta av akademisk fråga för mig. Jag tänker aldrig i livet använda varken adsense eller adwords mer innan google agerar seriöst. T.ex. svarar på mail - dom svar jag fått är ju ren parodi - jag frågar "vad är klockan?" och får svaret "fläskpannkaka" ...

Men det vore mycket intressant att höra expertisens uppfattning (dvs Er uppfattning).
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-07, 16:26 #2
tiger9s avatar
tiger9 tiger9 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2005
Nykomling
tiger9s avatar

Hej,

Jag har råkat ut för exakt samma scenario som du! Första gången blev jag avstängd pga "ogiltiga klick", när jag försökte ta reda på vad som kunde vara orsaken till detta fick jag endast ett luddigt standardssvar utan någon förklaring. Men, eftersom jag visste att jag inte gjort något fel gav jag mig inte utan krävde "bevis" på detta. Efter ett stort antal mail fram och tillbaka återaktiverades mitt konto, häpnadsväckande nog.

Jag såg nu till att ingen på mitt företag använde sidan eftersom jag var rädd att för många klick från samma IP kunde vara orsaken. Hur som helst, pengarna fanns kvar på kontot och det har nu gått en tid och pengarna tickade på. Nu har jag återigen fått ett mail från Google där man helt sonika har stängt av kontot, IGEN, med hänvisningen "koppling till ett konto som tidigare inaktiverats p.g.a. ogiltiga klick". För det första, jag har aldrig missbrukat mitt AdSense konto. För det andra, jag har aldrig haft mer än ett AdSense konto. För det tredje, börjar bli ruggigt irriterad på Google.

Vad fasen är det som händer? Nu har jag återigen blivit av med mitt konto (med mer pengar på) och står utan ersättning för de klick jag har genererat. Är det någon som har några tips på hur vi som är drabbade kan gå vidare? Jag kommer iaf ALDRIG att ge mig i den här frågan. Tror Google att de kan göra precis vad som helt utan motagerande?

Naturligtvis har jag full förståelse för att Google som företag är försiktiga då vem som helst kan lista ut att detta är något som lätt kan missbrukas. Men när vi som är seriösa blir avstängda, utan förklaring, och står där utan ersättning för genererade klick är det inte ok! Dessutom skulle jag vilje se "bevis" för att pengarna verkligen betalas tillbaka till annonsörerna...

Mvh
Christopher
tiger9 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-07, 16:36 #3
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Det jag har svårast att köpa att det måste vara buslätt att bara räkna bort alla klick från samma IP som man loggat in - om det är det som är problemet. Så slipper man hela problematiken. Dessutom är det ju så att en IP bara räknas en gång per dag så om det är detta som gör att seriösa partners stängs är det ju löjligt...

Eller så kan google tillåta att man själv registrerar en eller flera IP där klick inte skall räknas.

Jag har varit i kontakt med Internetworld - och dom lär i alla fall intresserade. Hoppas dom driver det (se http://www.webmasternetwork.se/f9t10988.html om detta)

* EDIT: stavfel
Oläst 2005-12-07, 16:56 #4
a1b2c3 a1b2c3 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2004
Nykomling

Jag har också tyvärr råkat ut för exat samma sak som ni.:

Blev avstängd för ungefär en ½ vecka sedan, fick ett standard brev där de skrev om att jag haft ogiltiga klick på min sida och därför har mitt konto blivit avaktiverat. Det som var extra surt med det är att man inte får några pengar.

Men jag har inte get upp ännu utan jag har krävt dem på en förklaring, men fick också där ett "standard-svar" från google. Då fick jag nog. Nu har krävt dem på en lista med de klicka som orsakat att jag blivit avstängd därifrån. Det har jag rätt till enligt finsk lag.:huh:

Får se hur det här slutar. Tänker inte ge mig i första taget.

/Sebastian
a1b2c3 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-07, 18:06 #5
AnOnYmUs AnOnYmUs är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Mycket flitig postare

Jag håller med dig Conth, det är helt sjukt.

En annan fråga till er som fått era konton avstängda precis som mig, hände detta precis i slutet av månaden när pengarna skulle skickas ut?

Ok, det kan ju finnas 2 förklaringar, men som jag ser det så vore det ju inte förvånande om Google låter reklamen löpa på och sedan stänga av precis när pengarna ska betalas ut, enbart för att utnyttja bannerplats/tid ännu mer.

Eller så är kontrollen av klicks precis i slutet av månaden.....beats me..
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-07, 18:17 #6
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar

Något som är intressant, ni som har blivit avstängda, hur mycket trafik har ni haft?

10,100,1000st klick/dag?

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-07, 20:53 #7
Conths avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Conths avatar

Jag har drabbats 2 ggr. Först gången i uppstartsskede på vår frågesportsida (ogiltiga klick). Då hade vi kanske bara 20-30 klick per dag. Sedan ett halvår senare (pga "koppling till annat konto som stängts av") där var jag uppe i c:a 100 klicks. Det är ändå hyfsat med pengar för den sidan som är ett hobbyprojekt eftersom betalningen släpar efter, jag hade alltså c:a 45 dagar á dygt 100 klick som "försvann" (i det fallet utan att dom ens påstått att det var några ogiltiga klick. Likförbaskat drog dom in betalningen för hela rubbet. Seriöst ?)
Oläst 2005-12-08, 06:18 #8
Nykomling

Nykomling

Hade runt 50-100 klick per dag och jag hade nästan kommit upp till första betalningen när mitt konto blev avstängd. SURT! 100$ åt skogen.

/Sebastian
a1b2c3 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-08, 07:06 #9
tiger9s avatar
Nykomling

Nykomling
tiger9s avatar

Jag hade ca 10 klick om dagen första gången, konto blev avstängt utan några grunder men vi fick det återaktiverat... När jag sedan hade kommit igång med mer trafik hade vi ca 30 klick per dag på sajten. Precis innan utbetalningsnivå så blev kontot åter igen avstängt. Den här gången för att det fanns "koppling till ett konto som tidigare inaktiverats p.g.a. ogiltiga klick". Till saken hör att jag aldrig haft ett annat konto och lika lite missbrukat AdSense.

Slutsatsen måste bli att de stänger av ett konto helt utan grunder, efter påtryckningar återaktiverar de kontot igen. Detta i sig är ju ett "bevis" för att det verkligen var avstängt utan någon anledning. När de sedan får lust att stänga ned ett konto kan de alltid hänvisa till ett konto som blivit avstängt! Att de sedan var de själva som utan anledning stängt ned kontot verkar inte ha med saken att göra.

Det är oerhört frustrerande och känns extremt oseriöst att de inte ens vill föra en dialog där de kan förklara på vilka grunder man blir avstängd.
tiger9 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-08, 17:24 #10
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Ja, jag hade 50-100 klick (per dag) om jag inte minns fel, men ja förlorade runt 400-600 dollar per månad
AnOnYmUs är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017