Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ett och samma IP-nummer, massa besök

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-12-02, 16:04 #1
Konst Konst är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2005
Nykomling

Har massor utav besök av ett och samma IP-nummer som surfar runt på alla sidor och drar massa bandbredd.

IP-numret är: 81.224.189.250

Fått fram att det är telia och från göteborgstrakten.

Någon som vet vad det kan vara?
Eller någon annan som har massa besök från detta IP-nummer?
Konst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-02, 19:41 #2
PKazes avatar
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
PKaze PKaze är inte uppkopplad
Medlem
PKazes avatar

Reg.datum: Nov 2003
Det ip-numret finns med i en blacklist som en privatperson satt upp för att hindra spammers i bloggar bland annat. Se strangnet.se/blog/index.php/2005/08/30/keep_the_spammers_out

Jag har inte något med webbplatsen i fråga att göra, jag har bara hämtat lite inspiration till min htaccess-fil därifrån. Men gissningsvis finns det iaf någon anledning till att ip-numret är svartlistat där.

/Peter
PKaze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-02, 19:47 #3
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2004
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar

Reg.datum: Mar 2004
borde inte vara så svårt att lägga en include i alla sidor som redirectar bort folk från vissa IP-nummer så slipper du honom i fortsättningen...
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-02, 21:29 #4
Nykomling

Nykomling

Har blockat IP-numret från att komma åt mina sidor så lär slippa det i framtiden.

Men undrar fortfarande varför nån har behov av att dra massa bandbredd och varför man i så fall gör det från ett svenskt IP-nummer...

Återkommer om jag kommer fram med nått nytt.
Konst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-02, 23:51 #5
PgDs avatar
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
PgD PgD är inte uppkopplad
Medlem
PgDs avatar

Reg.datum: Dec 2005
Var hälsade wäbbmästare!

Jag har haft den här lille gynnaren under uppsikt ett tag, och har en teori. Jag har anledning att misstänka att, håll i er nu, det är en googlebotbulvan. Innan någon kastar sig över tangentbordet för att skriva något om hur dum jag är (behövs inte, det vet jag redan) så låt mig berätta mer.

På en av mina sajter har jag några arkivsidor som aldrig har lästs av någon krälare, allra minst googlebot. De är dessutom med i robots.txt som no-no. Icke desto mindre har dessa sidor blivit indexerade av G. Eftersom jag är sådan att jag inte kan acceptera det omöjliga ens när jag ser det, så började jag forska i loggen, och fann att en av sidorna hade lästs en enda gång av, gissa vem, jo vår vän 81.224.189.250.

Av alla spår att döma så är det en robot av något slag. UA-strängen ser visserligen ut som en legitim Svenssonsurfare, men där stannar likheterna. Den läser inte bilder. Den läser inte css-filer. Den läser inte js-filer. Det enda som inte liknar ett robotbetende är att den inte heller läser robots.txt (och således inte heller bryr sig om vad det står i den).

Jag har anmält den till abuse på Telia, och fick, som väntat, till svar att det inte var något de skulle undersöka eller ens brydde sig om. Fast kanske inte med de orden. Jag fick en konstig känsla av att de mycket väl visste vad det rörde sig om, men det har jag förstås inga belägg för.

Någon med flera hjärnceller än jag kanske kan komma på hur en fil som aldrig lästs av googlebot ändå kan indexeras av G. Vad kan jag ha förbisett? Rent teoretiskt kan det naturligvis hända att loggningen var sönder just den dagen gogglebot var där, men jag har inte hittat några onormala luckor. Något annat?
PgD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017