Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skicka som brev, hur många "försvinner"?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-25, 09:25 #1
robbanfs avatar
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
Medlem
robbanfs avatar

Jag ska sälja en produkt som kostar runt 200 kronor, och vill gärna skicka dessa som brev då det blir billigast. Problemet är ju att de inte går att söka efter och det finns inga garantier för att de kommer fram. Jag kan även tänka mig att det finns mindre ärliga kunder som hävdar att de aldrig tagit emot produkten trots att de gjort det.

Finns det nåt bra sätt att lösa det här? Att skicka som rekommenderat skulle nog avskräcka de flesta med tanke på priset. I och för sig skulle jag kunna subventionera fraktkostnaden och endast ta betalt för ett vanligt brev men då sjunker ju givetvis min vinst ganska dramatiskt. Detta får jag väl då ställa mot hur mycket svinn det blir om jag skickar som vanligt brev.

Tips om detta?

/ Robban
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 09:28 #2
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Flitig postare
Davids avatar

Vad är din marginal på den produkten? Om du tvingas betala 180 kr för en borttappad försändelse som du skulle tjäna 20 kr på så vill du nog undvika att tappa bort några.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 09:41 #3
robbanfs avatar
Medlem

Medlem
robbanfs avatar

Jag skulle tjäna ca 80 kronor om jag säljer för 200.
Oläst 2005-11-25, 09:52 #4
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar

Reg.datum: Apr 2004
Sveriges radio gjorde en undersökning angående hur många brev som försvinner / blir försenade, nu är den gjord i alldeles för liten skala för att vara rättvis men du får iaf ett grepp om hur det ligger till:

Länk.

//Björn
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 09:59 #5
backens avatar
backen backen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
backen backen är inte uppkopplad
Medlem
backens avatar

Reg.datum: Jul 2003
Jag har skickat runt 500 brev om året i tre år och värdet snittar nog runt 300-400:-.
Jag har hittils inte förlorat ett enda brev. Ingen kund har klagat över det ännu.
Vid postförskott däremot händer det ganska ofta att kundens avi inte kommer fram. Påstår dom i alla fall.

Men för att göra ett säkert antagande behövs väll mer än 1500 försändelser och kanske varierar det beroende på kundgrupp.
backen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 10:07 #6
Davids avatar
Flitig postare

Flitig postare
Davids avatar

Hursomhelst förlorar vi mycket färre brev nu på senare år än vi gjorde tidigt, kanske fungerar posten bättre nu än förr. Något du måste tänka på är att ha bra emballage som inte går sönder, tydliga adressetiketter och dito frankering. Också tydlig returadress för de fall då försändelsen måste gå tillbaka.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 10:07 #7
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Lindahl Lindahl är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Att försändelsen försvinner är nog inte det stora problemet, jag skulle vara mer orolig för att kunden påstår att försändelsen inte kommit fram även om den gjort det. Detta är anledningen till att jag kör med rekommenderat, men då handlar det ju också om varor i en annan prisklass.
Lindahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 10:29 #8
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar

Reg.datum: Apr 2005
Jag har skickar runt 500-600 vadderade kuvert om året med varor som kunder köpt. Skickar dessa som helt vanlig post, dvs inte postförskott eller rekomenderat.

Hittils har inte ett endaste försvunnit (är väl uppe i kanske en 3000 försändelser nu totalt).

För att trygga mig mot kunder som påstår att de inte fått varan fast det har det, dvs försöker blåsa mig så framgår alltid följande info vid köp:
All postgång sker HELT PÅ EGEN RISK. Vill ni inte riskera att inget händer era paket på vägen har ni allit möjlighet att komma hit (info om var vi finns) och själv hämta. Allternativt betala XXkr extra för att få brevet att skickas som rekommenderat, då tar vi fullt ansvar för postgången och ersätter bortkommen vara.

Detta har funkar väldigt bra och händer max 1-2 gånger om året att någon vill ha skickat som rekommenderat.
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 10:33 #9
robbanfs avatar
Medlem

Medlem
robbanfs avatar

Okej, det låter ju som om det inte är något egentligt problem detta.

Att friskriva sig så som webbteknik gjort är nog en bra idé, då lär man skrämma bort de som medvetet vill luras, och samtidigt kan man ändå om man vill ersätta försvunna brev för att få en stor dos extra goodwill.
Oläst 2005-11-25, 10:35 #10
Fredriks avatar
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Sep 2003
Fredrik Fredrik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Fredriks avatar

Reg.datum: Sep 2003
För oss försvinner/försenas ganska mycket brev varje år. Vi skickar runt 10-12.000 brev varje år och cirka 1500 REK. I år har väl ungefär 20% av rek-breven varit försenade. ett par såpass att kunden inte haft använding för innehållet. Totalt tror jag 3 eller 4 rek totalt försvunnit....

Av de vanliga breven är det vanligaste att de komemr tillbaks till oss med adressat okänd....vi kollar upp adressen, den stämmer, skickar igen och brevet kommer fram...och vi har fått betala ett frimärke till i onödan..helt sjukt!

Har haft många arga dialoger med posten under de senaste två åren...jag anser att posten är ett nödvändigt ont.

jaja har ju inget val så..
Fredrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017