Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skicka som brev, hur många "försvinner"?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-25, 13:40 #11
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
De flesta är rätt ärliga. Det är rätt smidigt att bara lägga på lådan. Allt krångel & extra arbete för att skicka rek. brev ska inte heller underskattas.

Även om du med en krångligare postgång skulle få 100% täckning kanske det är att föredra med en avsevärt mindre byråkratisk postgång att få ett litet svinn.

I längden kanske du till och med tjänar på ett litet svinn! Du kan ägna dig åt annat, och det är en vinst i sig. Men som sagt, min bedömning är att de flesta är ärliga och att man köper en vara för att man vill ha den, inte för att blåsa någon.

(I syfte att blåsa någon är 200:- inte så mycket...)

Som en extra åtgärd kan du ha en kontroll av personnummer. Det finns sckript för detta på Internet. Om folk inte vill lämna dessa på hemsidan eller över e-post kan man erbjuda dom som är oroliga att ringa in sin beställning.

Det gjorde jag en gång och det var inga problem

Du kan också sätta upp en server bakom https:// och trafiken blir då krypterad och svårare att spåra.

Ja... många varianter i denna tråden! Hoppas du får lite tips på nåt du kan använda eller bli inspirerad av!
Eclipse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-25, 14:16 #12
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Patek Philippe Patek Philippe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Vi skickar ca 4000 brev per år med varor som har ett snittvärde på ca 450 kr. I år har ett brev försvunnit, ett otal har dock kommit tillbaka till oss trots rätt adress.
Patek Philippe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-26, 12:29 #13
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Gonte Gonte är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by backen@Nov 25 2005, 10:59
Vid postförskott däremot händer det ganska ofta att kundens avi inte kommer fram. Påstår dom i alla fall.
Vilket inte borde inebära något problem, om de har rätt när de säger att de inte fått avin så får de en påminnelse efter ca. 2 veckor (om du inte valt förkortad liggtid), jag vet inget fall där både orginalavin och påminnelsen kommit bort i postgången, så de som påstår det bluffar nog för att de antingen ändrat sig eller inte kan betala...
Gonte är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-26, 21:19 #14
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Originally posted by robbanf@Nov 25 2005, 10:25

Finns det nåt bra sätt att lösa det här? Att skicka som rekommenderat skulle nog avskräcka de flesta med tanke på priset. I och för sig skulle jag kunna subventionera fraktkostnaden och endast ta betalt för ett vanligt brev men då sjunker ju givetvis min vinst ganska dramatiskt. Detta får jag väl då ställa mot hur mycket svinn det blir om jag skickar som vanligt brev.
Tips om detta?
/ Robban
Varför inte tilllämpa förskottsbetalning, med möjlighet att välja om man istället vill ha försändelsen skickad via rek.brev (och faktura).
Jag säljer produkter i prisklassen 20-30:- + frakt, där kunderna själv väljer hur de vill ha varorna skickade och betala. De allra flesta väljer att betala i förskott, men de finns de som vill att man skickar som rekommenderat och faktura istället trots att kostnaden för detta är högre än priset.
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-26, 23:45 #15
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Alternativt tar du risken och skickar rek till de kunder som "inte fått" varan. Beroende på hur det fungerar.

Kunder som "inte fått" varan markerar du i ditt kundregister så de får det hela som rek vid ny beställning.

Angående post som kommer i retur brukar vi kontrollera adressen och slänga på en lapp med texten "eftersändes" och folkbokföringsadressen respektive adressen som är registrerad hos Bolagsverket. Därefter postar vi samma kuvert utan att frankera igen. Posten har i alla fall inte klagat ännu.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-12-12, 05:39 #16
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Vi erbjuder våra kunder rekommenderat brev, men de kan VÄLJA själva om de vill ha det som vanligt brev till lägre fraktpris - men dock mot att de själva tar risken om det försvinner.

Dock har inte ett enda brev kommit bort, däremot ett som postmaskinen rev upp och där delar av innehållet hittades av Posten. Där ersatte vi kunden med nya varor.
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017