Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Seriös cloaking

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-10, 16:02 #11
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Dec 2003
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Mja, håller inte riktigt med dig där Hans. Bara för att själva noframes-taggen är legitim, så betyder inte det att allt användande av den automatiskt blir legitimt.
Det har jag inte heller påstått.

Citat:
Jag tycker att det är fel att skriva orden 'seriös' och 'cloaking' i samma mening.
Håller absolut med!

Citat:
Öh, det går nog inte att bara säga "finns taggen så får man använda den", det är väl inte direkt frågan. Alla taggar som folk använder existerar ju eller hur?

Faktum är väl att majoritetet INTE ser innehållet i NOFRAMES taggen i sin webläsare, alltså kan man säga att det presenteras olika data för Google samt för surfaren. Noframes ger alltså samma resultat för 99.9% av användarna som att använda osynlig text. Men som sagt; logik vinner inte alltid över verkligheten.
Håller med fullständigt.
Men, vad anser Google.
Bestraffar dom dig för att använda noframes?
Behöver inte svara på det eftersom ni redan vet det.

Skifte är på vär, så mycket kan jag säga.
Men idag är det ok även om det rättmätigt är en gråzon.
TjörnDesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-10, 18:09 #12
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
När ska det hela bedömas utifrån besökarnas sida. Om jag söker på t.ex. ordet "päron" då vill jag att träffarna ska vara relevanta. Jag vill inte klicka mig till en sida där det finns femtioelvatusen ord och där det om päron står endast "päron växer på träd". Nä, jag vill nog hellre hamna på sidan som säger: "'Det finns 411 päronsorter och här kommer en beskrivninga varje sort".

Det innebär att en legitimt dold text som i meta description som lämnar en uppgift till mig som gör att jag hittar sidan med 411 päronsorter är helt okej för mig som besökare även om jag inte kan hitta den texten på sidan. Dold text, legitim eller inte, ger en "falsk beskrivning" av sidan, dvs. lovar tusen ord och visor om päron men endast har mitt "växer på träd" ovan inte är acceptabelt.

De som optimerar enligt "växter på träd" tappar en hel del poäng. Ni får en arg besökare som aldrig mer besöker sidan. Jag tror det är bättre att slippa x-antal arga besökare och få mindre men nöjda besökare, som i sin tur berättar om sidan för sina vänner.

Hur "lurandet" går till för att få en bra placering struntar jag i som besökare, jag vill ha bäst relevanta träffar där de ska vara. Konkurrera med kvalité i stället!
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-10, 19:31 #13
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2005
berneboy berneboy är inte uppkopplad
Medlem

Jag tycker att det är ganska enkelt. Så länge som åtgärderna är till för användaren och inte sökmotorerna så är i princip allt OK.

Ta till exempel ett lager som positioneras med css så att det ligger utanför det webbläsaren kan visa (mha negativ positionering). Som sådant är det en form av cloaking som inte ses med blida ögon av sökmotorerna.

Men om informationen i lagret till exempel är avtalsvillkor eller liknande som kan tas fram av användaren (mha en länk, knapp eller liknande, och då menar jag självklart att denna ska vara synlig) så blir det en helt annan sak. Visst finns risken att man fastnar i någon form av filter, men om det skulle granskas av någon person så kan det aldrig ses som otillåten cloaking. Skulle jag däremot lägga en massa sökordsspam i texten, så är det en helt annan sak.

/berneboy
berneboy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-11, 09:02 #14
xpats avatar
xpat xpat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
Mycket flitig postare
xpats avatar

Citat:
Originally posted by robertsson@Nov 10 2005, 12:47
Jag tycker att det är fel att skriva orden seriös och cloaking i samma mening.
Det ni pratar om är inte cloaking, och visst finns det legitim cloaking. Google använder sej ju själva av tekniken. Så länge man ger sökmotorn relevant information i sin optimering så gör man ju precis det som sökmotorn vill att man skall göra.

Man kan naturligtvis ha åsikter om vad som är etiskt riktigt eller ej, men debatten saknar mening då det är Google som bestämmer vad som är etiskt riktigt. Det är ju deras riktlinjer det hela handlar om. De bestämmer med andra ord också hur, om och varför någon skall kastas ut ur indexet.
xpat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-11, 10:18 #15
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Google bestämmer inte vad som är etiskt riktig. Etik och moral är svårdefinierat och uppfattningarna skiljer sig från person till person.

Google bestämmer vad de ska indexera och hur de ska presentera det de indexerat. Google bestämmer vilka regler som gäller för att sidan ska finnas med och presenteras korrekt i deras register. De kan inte bestämma vad som är etiskt och moraliskt rätt eller fel - de kan ha sin syn på saken och arbeta efter den.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-11, 11:00 #16
xpats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
xpats avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Nov 11 2005, 11:18
Google bestämmer inte vad som är etiskt riktig. Etik och moral är svårdefinierat och uppfattningarna skiljer sig från person till person.
Google bestämmer vad de ska indexera och hur de ska presentera det de indexerat. Google bestämmer vilka regler som gäller för att sidan ska finnas med och presenteras korrekt i deras register. De kan inte bestämma vad som är etiskt och moraliskt rätt eller fel - de kan ha sin syn på saken och arbeta efter den.
Jo, på sätt och vis, men det är ju också så att eftersom Google har definierat t.ex. cloaking som en oetisk optimeringsmetod så har det anamats av nästan alla. Om Google istället hade sagt att det var helt OK så skulle ingen ha tyckt att det var oetiskt.
Oläst 2005-11-11, 14:17 #17
DeSotos avatar
DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare

DeSoto DeSoto är inte uppkopplad
Flitig postare
DeSotos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av xpat
Citat:
Ursprungligen postat av jonny
Jo, på sätt och vis, men det är ju också så att eftersom Google har definierat t.ex. cloaking som en oetisk optimeringsmetod så har det anamats av nästan alla. Om Google istället hade sagt att det var helt OK så skulle ingen ha tyckt att det var oetiskt.
Mja, jag hade tyckt att det var oetiskt oavsett vad Google ansett. Cloaking är fusk, och fusk är oetiskt, iaf enligt mig. Sen ifall Google hade accepterat det eller inte hade inte påverkat min åsikt.
DeSoto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-11, 18:09 #18
xpats avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
xpats avatar

Citat:
Originally posted by DeSoto@Nov 11 2005, 15:17
Mja, jag hade tyckt att det var oetiskt oavsett vad Google ansett. Cloaking är fusk, och fusk är oetiskt, iaf enligt mig. Sen ifall Google hade accepterat det eller inte hade inte påverkat min åsikt.
Hmmm det är väl egentligen inget fusk att använda cloaking, man använder ju t.ex. cloaking om man skickar en besökare med en speciel webbläsare till en sida designad för den, eller skickar en besökare från ett visst land till en språkvariant av aktuell sida.
Oläst 2005-11-11, 18:49 #19
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Etiskt eller oetiskt har inte så mycket med det här att göra. Utan fråga är vad google (och andra sökmotorer för den delen) "anser". Dvs blir sidan som använder noframesutrymmet maximalt: - Bannad eller inte?
Nu blir den inte det, tvärtom google indexerar innehållet och följer snällt länkarna som finns där.
Om (eller snarare kanske när) google anser att det inte är ok och de bannar sidan, då blir det en oetisk metod.
Etik och moral i den här branschen* har ingenting att göra med vad vi som individer tycker är rätt eller fel utan vad det instrumentet vi använder oss anser vara korrekt eller inte. I det här fallet är vårt instrument google. Så länge google godtar metoden är den etisk, moralisk och lämplig att använda sig av.
Men inget är bestående...

Dessutom så arbetar man med SEO och lägger "egna" etiska värderingar på vad man skall göra åt en kund eller inte, så blir det fel. Det finns alltid någon konkurrent som har en personlig etik som säger att "om google tycker det är ok, så är det ingen fara..."

(*Gäller förvisso i alla andra branscher också)
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017