FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Köpte en TV från Mediamarkt för ca 8 månader sedan. för ca 3 månader sedan gick TVn sönder. Åkte tillbaka till Mediamarkt för att lämna in TVn. De kunde inte: - Lämna ut någon ersättning TV - Ge pengarna tillbaka - Ge en likvärdig tv De kunde skicka TVn till deras service ställe i Japan som kunde ta ca 3 månader. Nu har jag varit utan tv i 3 mån, och när jag ringer dem så säger de att de fortfarande inte är klar med tvn. Kan de verkligen ha tvn så länge de vill? finns det ingen laglig tidgräns för att åtgärden ska kvara klara? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
nej, rek reparation är en månad, sedan kan man reklamera tvn och begära ut en ny eller pengarna tillbaka. 3 månader är sjukt länge!!!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har du köpt den som en privatperson är det Konsumentköplagen som är tillämplig:
https://lagen.nu/1990:932 20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art. 26 § Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587). 28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §. 29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom. --- Förstår ej varför du gått med på att vänta 3 månader när du har rätt att häva köpet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
eller vad skulle ni säga att en korrekt "skälig tid" är, så jag kan tala om det för dem imorn när jag ringer dem igen! "Förstår ej varför du gått med på att vänta 3 månader när du har rätt att häva köpet." - att jag har gått med på det, är uppenbarligen för jag inte kunnat laget tillräckligt bra... :S Senast redigerad av naak2803 den 2016-03-18 klockan 18:11 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Google är din vän!
![]() http://lawline.se/answers/skalig-tid...sumentkoplagen (Gäller spabad, men samma lagar och regler som är tillämpliga i ditt fall.) Det jag också kan utläsa ur förarbetena är att det här med avhjälpande inom skälig tid är mycket kort tid. Det talas om att det skall ske omedelbart. Säljaren kan dock, enligt förarbetena, hävda tidsursäkt om det är så att köparens vara går att använda i någon mån. Detta innebär att om ditt spabad har "småfel" kan säljaren göra gällande sin s.k. tidsursäkt. Min bedömning är att 3 månader är alldeles för lång tid. Dessutom kan du har rätt till en ersättningsprodukt under tiden din vara inte har avhjälpts.. Om detta inte fungerar får du kräva omleverans, kräva prisavdrag eller häva köpet (se 28§ 1st konsumentköplagen). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Säg att du kommer vända dig till ARN om du inte får häva köpet eller byta ut den mot likvärdig/samma fungerande produkt. De flesta seriösa företag följer ARNs rekommendationer och ditt fall låter inte okej.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Är den köpt på företaget eller som privatperson?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Har du köpt TV:n som privatperson eller till företaget?
5-6 månader är definitivt inte skälig tid enligt konsumentköplagen. I normala fall så snackar vi några dagar. I andra fall så har en konsument fått rätt att häva köpet efter att en butik inte har lyckats reparera en produkt inom 2 månader (http://www.arn.se/referat--vanliga-f...-for-lang-tid/). Konsumentverket och Svensk Handel rekommenderar dessutom företagare att erbjuda en ersättningsprodukt vid längre reparationstid (http://www.konsumentverket.se/Global...gen-2013.pdfer). Du har alltså rätt att häva köpet eller rätt till prisavdrag enligt 28§ Konsumentköplagen. Du har också rätt till utlägg som du har haft på grund av reparationen (t.ex. bensinkostnader till och från mediamarkt). Du kan även ha rätt till skadestånd om du har en inkomstförlust (svårt att bevisa här) eller om en likadan eller likvärdig TV är dyrare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Värt att tillägga är att inom dessa sex månader, så måste säljande butik kunna byta ut varan på plats eller häva köpet vilket är upp till kunden att bestämma.
Gjorde liknande med en ugn där säljande bolag hävdade att den skulle lagas av reparatör. Åkte till butiken som snällt fick hämta ut en ny vara. När det gäller skälig tid, en månad är rek. reperation. Och Mediamarkt är ju inte kända för att ha bra kundservice. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Kom även ihåg att nu då du varit utan så länge så kan du även kräva rimligt skadestånd!
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|