FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Artiklar i systemet kan sätta momserna 0, 6, 12, 25 just nu, samt varje artikel har ett bokföringskonto som är valfritt. Så när t.ex en faktura integrereras mot ett externt system som Fortnox så blir det uppsatt enligt hur kontonen är satta i Fortnox. Det har fungerat väl hittills.
Med att sätta presentkort på 19xx var ju som tidigare person kommenterat för att hantera t.ex 1000 kr presentkort som en insättning, och inte som en försäljning (3xxx). Presentkortet i sig sätts ju utan moms, så det blir ju ingen momshantering på det därmed. Men 2421 låter vettigt med som momsfri försäljning. Ska undersöka detta lite mer Transaktionerna jag har idag, är i en separat tabell. Så när någon kortbetalar mot en order så blir det en rad i transaktionstabellen. Väljer kunden faktura = ingen transaktionsrad utan istället får ordern invoice_type "invoice", istället för "cash_invoice" för att vara specifik till vad jag sätter i databasen just nu. Anledningen att jag har de kolumner du rekommenderar att ta bort, är för att t.ex en klient har iZettle och tar betalt helt externt från systemet så kan man idag manuellt då korrigera varje kolumn för att matcha totalen. När totalen matchar, checkas ordern av som "betald". Men jag förstår vad du säger, det skulle lika gärna kunna vara en transaktionsrad. Det låter som helt rimligt att varje "rörelse" inom order sker via en transaktionslogg. Ska ta och se om jag inte kan ändra på det via någon simpel migrering. Systemet / databsen är rätt smidig och ser inga problem att automigrera över allt som skrivits hittills till egna transaktionsrader som sen får generera de kolumner jag nämnt dynamiskt via sql-queries istället. Den rad jag citeraded från orderrapport / bokföringsunderlag är ett exempel som en revisor godkänt. Jag ska se till att bearbeta om det där lite då det idag bara tar totalen av en order, och inte varje orderrad. Efter den ändringen så kan jag även visa varje orderrads artikel och moms samt bokföringskonto. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag får passa på att be lite grann om ursäkt för att jag flyttade denna tråd från "Serversidans teknologier" men från början var frågeställningen mer av ren bokföringsteknisk typ
![]()
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kom ihåg att intäkten (3xxx) och ev. kost (4xxx) uppstår först vid försäljning av en vara som betalas med betalmedlet presentkort.
Dvs, försäljning av presentkort medför endast omföring mellan balanskonton. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|