FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej, jo... Har ett system som fungerar väl för Faktura, Kort och Kontant. Men... Hur ska man korrekt presentera Presentkort i bokföringen? Jag har fastnat och vet inte riktigt hur jag ska klassa det och hantera det.
Så, låt säga att någon köper en produkt i systemet som är ett presentkort. Kunden vill sen utnyttja presentkortet för köp. Hur systemmässigt ska detta byggas upp korrekt? Låt säga att en vara kostar 1000 kr, och att presentkortet bara gäller för 500 kr av detta. Resten ska betalas med annan metod (vad som helst). Jag har fastnat, vet inte riktigt hur jag behöver göra systemet för att hantera detta. Använder man presentkort snarare som en rabatt / reducering av kostnaden i ett "discount" fält av något slag som tillhör en order? Så räknar man istället bara av på totala värdet som presentkortet har kvar? Någon där ute som har erfarenhet i detta och kan assistera med lite tips? |
||
![]() |
![]() |
|
|