FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Den här tråden får mig att minnas ett gammalt citat som satt på väggen där jag gjorde lumpen.
![]() "Den som undandrager sig att fullgöra värnplikten och endast vill njuta fosterlandets gåfvor utan att gälda dess kraf, han är ovärdig att nämnas bland fria svenska män. Att svika konung och fosterland har aldrig varit svenskmannased." |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag trodde aldrig jag skulle säga det och det tar verkligen emot men för en gångs skull håller jag med Patrik
![]()
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
När det blir orostider brukar av tradition svenskarna dra på sig grötrocken och ställa upp vårt land, det skulle jag också göra.
Alla kan bidra med något, även om jag nu har passerat krigsplaceringsåldern (som är max 47 år för värnpliktiga). Men jag kan alltid vakta en bunker med förnödenheter eller springa ärenden på ett kontor, alternativt leda en gerillatrupp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
Så inom 10-20 års period när yngre generationen tagit över helt så lär nog synen vara annorlunda. Sedan ett krig kommer inte över en dag normalt, jag hade aldrig riskerat mitt liv för ett land. För vet att det finns mycket bättre länder bo som hade uppfyllt mina krav. Att offra något med väldigt stor risk och att inte kunna vinna något bättre anser jag inte är bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Menar du att det bästa alltid är att låta en stark aggressiv fiende ta det dom vill ha och att ingen gör motstånd!? Eller menar du bara att du inte vill hjälpa till utan att andra får offra sig? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
En stark arme vid krig leder bara till med dödsoffer och mer förödelse för landet, hur längre det behövs att skjuta eller bomba varandra hur mer skada blir det. Sedan tänker inte folk på slutresultatet, är det värt få sitt hus sprängt och allt man äger? Är det värt inte ha något jobb gå till längre? Är det värt inte ha mat, el eller vatten? Även om man vinner kriget eller inte, så är det inte precis försäkringsbolaget kommer finnas kvar längre och ge dig ett nytt hus. Eller allt blir normalt på kanske 10-40 år igen. Jag hade valt att flytta innan ett krig bryter ut helt, eller ansett det är bättre lämna över landet utan ett krig bryter ut. Sedan behöver man självklart ett försvar för försvara emot terrorism och liknande, men att ha ett försvar för skydda emot ett stort land som Ryssland eller liknande det är typ glömma. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Om en aggressiv fiende får oss att ge upp utan strid så är det ju betydligt mer lockande att anfalla oss. Inget motstånd och ingen förstörelse. Avskräckningen är ju att det ska kosta mer än det smakar. Om många tänker som du skulle risken för en invasion utifrån bli extremt mycket större. Vem hade stoppat Tyskland i 2:a vk om alla tänkte som dig? Tycker du det var fel av varje resp. land att göra motstånd fast de var mycket svagare? Hur hade Europa sett ut idag med din filosofi? Tycker du är oerhört självisk och naiv. Om inget sätter sig emot den starkes rätt att ta det de vill ha så kommer vanliga människor att bli överkörda gång på gång... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Alltså tvärtemot att agera som dumt boskap. Dumt boskap flyr vid fara, gärna till granngården (läs ett annat land...). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Så hur tycker du att Sverige ska agera om en invasion av landet är nära anstående? Vore också intressant att höra exakt hur du personligen skulle agera vid ett sånt tillfälle. Har du familj, vänner, grannar eller släktingar som vore värt att försvara?
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|